Erik Startet 19.Mars.2005 Del på Facebook Startet 19.Mars.2005 Har kjøpt meg en Ctec Xs 25000 25A Batterilader etter råd her på Båtplassen Koster 2598,- på Mekonomen (Takk for tipset Skipper Worse ) Jeg tenker normalt å lade forbruks banken, men nå etter lite brukt båt i Vinter, tenkte jeg å gi begge bankene en lading. Så lurer jeg da : Kan jeg koble laderen på den ene Banken, sette batteribryteren i ALL, og dermed lade begge bankene i en Jaffs, eller bør jeg Lade en og en Bank. Under normal bruk i gjestehavn vil jeg jo ha laderen tilkoblet, og bryteren på Forbruk, og både lade og forbruke på en gang, så det burde vel gå bra dette også , eller, blir vel omtrendt som å lade på dynamo med bryteren i ALL det ??? Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sabeltann Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Hei Erik, Er ingen ekspert på dette. alt jeg vet er at jeg har ladet to batterier (2x110ah) med min lader samtidig. Størrelsen på lader har mye og si vil jeg tro? jeg brukte en 30A lader, det gikk fint. Vil TRO at det du foreslår går fint. Men vent og hør hva el.ekspertene sier! Gikk det greit med kjøleskapet? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Hvis du monterer den fast, så kan du koble til jord (som må være felles for batteribankene) og så til pluss på "common" på vendebryteren. Da blir det vendebryteren som styrer hvor strømmen skal gå. Jeg fantn ut at det var enklere å bruke krokodilleklemmene og flyte disse manuelt mellom bankene. enkelt og greit. Og den funker så det suser. Mer lys, raskere slag i pentrypumpen etc. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Erik Svart 19.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Gikk det greit med kjøleskapet? Jada, kjøleskapet er installert og testet. Kjøler meget bra , men har ikke vært på langtur etter at det var instalert, så jeg gleder meg til sommeren. Litt derfor jeg har kjøpt lader også, regner med at strømforbruket blir større denne sommeren.. Ang kapasitet, er begge bankene hver for seg OG samlet innenfor Min/Max verdiene oppgitt for laderen, så det er mer det å kjøre ladingen rett på det ene batteriet, og ha bryteren i ALL slik at det andre batteriet får strøm via kabel og bryter som er spørsmålet. Snakkes på fjorden Sabeltann, så deg foresten liggende ved Line i høst, fløytet på deg også . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lotus Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Du kobler laderen direkte til forbruksbanken. Rett på polene. Før hovedbryteren din altså. Da kan du slå av hovedstrømsbryteren og forlate båten samtidig som du kan vedlikeholde forbruksbanken uten risikoen det innebærer å forlate båten med hovedbryteren på. Hva med startbanken da? Ja hva med den? Den klarer seg bra med det den får fra dynamoen under gange. Og hvis du likevel vil toppe startbanken? Sett hovedbryteren din i posisjon Both og du vedlikeholdslader begge banker. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Hvis du monterer den fast, så kan du koble til jord (som må være felles for batteribankene) og så til pluss på "common" på vendebryteren. Da blir det vendebryteren som styrer hvor strømmen skal gå. Jeg fantn ut at det var enklere å bruke krokodilleklemmene og flyte disse manuelt mellom bankene. enkelt og greit. Og den funker så det suser. Mer lys, raskere slag i pentrypumpen etc. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har vurdert denne løsningen, men tror faktisk jeg i praksis vil gjøre som deg, skifte mellom batteriene med klemmene, kommer primært til å lade forbruk, både i Gjeste havn og evt i hjemme havn, men akurat nå, etter en treg vintersesong, tenkte jeg å frese opp begge batteriene, men tror kanskje jeg har ombestemt meg. Laderen sjekker jo kondisjonen på batteriene, og lader deretter. Er ikke sikkert begge bankene er i samme kondisjon, og da blir det kanskje kluss ved å lade dem sammen ?? Nei, tror jeg har bestemt meg for å ta ett om gangen. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 19.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Du kobler laderen direkte til forbruksbanken. Rett på polene. Før hovedbryteren din altså. Da kan du slå av hovedstrømsbryteren og forlate båten samtidig som du kan vedlikeholde forbruksbanken uten risikoen det innebærer å forlate båten med hovedbryteren på. Hva med startbanken da? Ja hva med den? Den klarer seg bra med det den får fra dynamoen under gange. Og hvis du likevel vil toppe startbanken? Sett hovedbryteren din i posisjon Both og du vedlikeholdslader begge banker. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Takk Lotus, det var slik jeg hadde sett det for meg under normal bruk, og da har jeg fått det bekreftet. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Skipper Worse Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Takk Lotus, det var slik jeg hadde sett det for meg under normal bruk, og da har jeg fått det bekreftet. <{POST_SNAPBACK}> Ja jeg tenkte litt skjevt her siden jeg ikke har felles hovedbryter og ikke har hatt det på mange år ... bare separate nøkkelbrytere til hver krets. Liker i grunnen den løsningen best ... mindre risiko. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Marwin Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 (redigert) Hvis du monterer den fast, så kan du koble til jord (som må være felles for batteribankene) og så til pluss på "common" på vendebryteren. Da blir det vendebryteren som styrer hvor strømmen skal gå. Jeg fantn ut at det var enklere å bruke krokodilleklemmene og flyte disse manuelt mellom bankene. enkelt og greit. Og den funker så det suser. Mer lys, raskere slag i pentrypumpen etc. <{POST_SNAPBACK}> Nope!! Tenk litt FØRST! HVIS du kobler + til "common" (felles) på batteribryteren, HVA skjer da i det du switsher batteribryteren?? Jo, DA KAN det hende at du et kort øyeblikk IKKE har kontakt med NOEN av batteriene.... OG DET betyr at det kun laderen som er strømforsyner Og da KAN spenningen nå høye verdier SAMT spikes i det du vender bryteren.... Og hva skjer med div. elektronikk DA?? Hvis du sier at pumpen din går raskere på denne måten, er det KANSKJE en mulighet for at du har litt dårlig kontakt mellom pol og polsko.... Lett å sjekke: Ta et digitalt voltmeter og mål spenning (egentlig spenningsfall) mellom batteripol (minus) og minus på fordelingen din; Gjør så det sammen mellom plusspol på batteriet og plus forran sikringene dine.... legg sammen verdiene... DA vil du se hvor mye spenningsfall (tap) du har mellom batteri og el-anlegg ombord! Sørg for at det forbruk på, når du måler!! For å minske dette: Rengjør polene OG polskoene, stram alle koblinger og ha stort nok tversnitt på ledningene. (Dette har det forøvrig vært påpekt i mange innlegg om strøm ombord.) Lykke til og God Påske. Marwin Redigert 19.Mars.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Erik Svart 19.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Jeg skal ikke PÅSTÅ det, men føler meg alikevel relativt overbevist om at en 1-ALL-2 vender ALDRI er frakoblet begge batterier (untatt i OFF da), for hva skjer da når man skifter under gange, og dynamoen går? Vil få samme effekt som Du beskriver med landstrøms laderen Marwin, så de kan bare ikke være laget slik, eller ... Uansett gjorde jeg som Skipper Worse/Lotus anbefalte (klypene rett på batteriet, og bryteren i Off), og nå står det og lader og koser seg. God Påske. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Marwin Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Klypene rett på batteriene er nok det beste. La meg si det (igjen): Jeg er livredd spikes! I utgangspunktet har du kanskje rett (avhengig av bryterkonstruksjonen), men har sett slike bryteroperasjoner på scoop, og det er ikke alltid pene overganger... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Skipper Worse Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Marwin, slap off, jeg har ikke 1-both-2 bryter og jeg switcher manuelt. Var ikke født igår og tørket på ovnen!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Marwin Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Marwin, slap off, jeg har ikke 1-both-2 bryter og jeg switcher manuelt. Var ikke fød t igår og tørket på ovnen!! <{POST_SNAPBACK}> Sorry, men det er ikke alltid så lett å vite hvilken kompetanse de enkelte har.. Var godt ment Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Skipper Worse Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 Ja, ja, jeg ville bare ikke at du skulle sitte der og bekymre deg unødig, ser du! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.