Jump to content

Lade 2 Banker med bryteren i ALL


Erik

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Ctec Xs 25000 25A Batterilader etter råd her på Båtplassen :cool:

 

Koster 2598,- på Mekonomen (Takk for tipset Skipper Worse :cheers: )

 

Jeg tenker normalt å lade forbruks banken, men nå etter lite brukt båt i Vinter, tenkte jeg å gi begge bankene en lading.

 

Så lurer jeg da :

 

Kan jeg koble laderen på den ene Banken, sette batteribryteren i ALL, og dermed lade begge bankene i en Jaffs, eller bør jeg Lade en og en Bank.

 

Under normal bruk i gjestehavn vil jeg jo ha laderen tilkoblet, og bryteren på Forbruk, og både lade og forbruke på en gang, så det burde vel gå bra dette også , eller, blir vel omtrendt som å lade på dynamo med bryteren i ALL det ???

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hei Erik,

 

Er ingen ekspert på dette. alt jeg vet er at jeg har ladet to batterier (2x110ah) med min lader samtidig.

Størrelsen på lader har mye og si vil jeg tro? jeg brukte en 30A lader, det gikk fint.

 

Vil TRO at det du foreslår går fint. Men vent og hør hva el.ekspertene sier!

 

Gikk det greit med kjøleskapet? :confused:

Link to post

Hvis du monterer den fast, så kan du koble til jord (som må være felles for batteribankene) og så til pluss på "common" på vendebryteren. Da blir det vendebryteren som styrer hvor strømmen skal gå. Jeg fantn ut at det var enklere å bruke krokodilleklemmene og flyte disse manuelt mellom bankene. enkelt og greit.

 

Og den funker så det suser. Mer lys, raskere slag i pentrypumpen etc.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Gikk det greit med kjøleskapet?  :confused:

Jada, kjøleskapet er installert og testet. Kjøler meget bra , men har ikke vært på langtur etter at det var instalert, så jeg gleder meg til sommeren. Litt derfor jeg har kjøpt lader også, regner med at strømforbruket blir større denne sommeren..

 

Ang kapasitet, er begge bankene hver for seg OG samlet innenfor Min/Max verdiene oppgitt for laderen, så det er mer det å kjøre ladingen rett på det ene batteriet, og ha bryteren i ALL slik at det andre batteriet får strøm via kabel og bryter som er spørsmålet.

 

Snakkes på fjorden Sabeltann, så deg foresten liggende ved Line i høst, fløytet på deg også :cheers: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Du kobler laderen direkte til forbruksbanken. Rett på polene. Før hovedbryteren din altså. Da kan du slå av hovedstrømsbryteren og forlate båten samtidig som du kan vedlikeholde forbruksbanken uten risikoen det innebærer å forlate båten med hovedbryteren på.

 

Hva med startbanken da? Ja hva med den? Den klarer seg bra med det den får fra dynamoen under gange. Og hvis du likevel vil toppe startbanken? Sett hovedbryteren din i posisjon Both og du vedlikeholdslader begge banker.

 

Lotus

Link to post

Hvis du monterer den fast, så kan du koble til jord (som må være felles for batteribankene) og så til pluss på "common" på vendebryteren.  Da blir det vendebryteren som styrer hvor strømmen skal gå.  Jeg fantn ut at det var enklere å bruke krokodilleklemmene og flyte disse manuelt mellom bankene.  enkelt og greit.

 

Og den funker så det suser.  Mer lys, raskere slag i pentrypumpen etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har vurdert denne løsningen, men tror faktisk jeg i praksis vil gjøre som deg, skifte mellom batteriene med klemmene, kommer primært til å lade forbruk, både i Gjeste havn og evt i hjemme havn, men akurat nå, etter en treg vintersesong, tenkte jeg å frese opp begge batteriene, men tror kanskje jeg har ombestemt meg. Laderen sjekker jo kondisjonen på batteriene, og lader deretter. Er ikke sikkert begge bankene er i samme kondisjon, og da blir det kanskje kluss ved å lade dem sammen ??

 

Nei, tror jeg har bestemt meg for å ta ett om gangen.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Du kobler laderen direkte til forbruksbanken. Rett på polene. Før hovedbryteren din altså. Da kan du slå av hovedstrømsbryteren og forlate båten samtidig som du kan vedlikeholde forbruksbanken uten  risikoen det innebærer å forlate båten med hovedbryteren på.

 

Hva med startbanken da? Ja hva med den? Den klarer seg bra med det den får fra dynamoen under gange.  Og hvis du likevel vil toppe startbanken? Sett hovedbryteren din i posisjon Both og du vedlikeholdslader begge banker.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Takk Lotus, det var slik jeg hadde sett det for meg under normal bruk, og da har jeg fått det bekreftet.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Takk Lotus, det var slik jeg hadde sett det for meg under normal bruk, og da har jeg fått det bekreftet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jeg tenkte litt skjevt her siden jeg ikke har felles hovedbryter og ikke har hatt det på mange år ... bare separate nøkkelbrytere til hver krets. Liker i grunnen den løsningen best ... mindre risiko. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Hvis du monterer den fast, så kan du koble til jord (som må være felles for batteribankene) og så til pluss på "common" på vendebryteren.  Da blir det vendebryteren som styrer hvor strømmen skal gå.  Jeg fantn ut at det var enklere å bruke krokodilleklemmene og flyte disse manuelt mellom bankene.  enkelt og greit.

Og den funker så det suser.  Mer lys, raskere slag i pentrypumpen etc.

<{POST_SNAPBACK}>

:eek: Nope!! :nonod::nonod: Tenk litt FØRST! HVIS du kobler + til "common" (felles) på batteribryteren, HVA skjer da i det du switsher batteribryteren?? Jo, DA KAN det hende at du et kort øyeblikk IKKE har kontakt med NOEN av batteriene.... OG DET betyr at det kun laderen som er strømforsyner :eek: Og da KAN spenningen nå høye verdier SAMT spikes i det du vender bryteren.... :eek: Og hva skjer med div. elektronikk DA?? :puke::headbang::cryin:

Hvis du sier at pumpen din går raskere på denne måten, er det KANSKJE en mulighet for at du har litt dårlig kontakt mellom pol og polsko....

Lett å sjekke: Ta et digitalt voltmeter og mål spenning (egentlig spenningsfall) mellom batteripol (minus) og minus på fordelingen din; Gjør så det sammen mellom plusspol på batteriet og plus forran sikringene dine.... legg sammen verdiene... DA vil du se hvor mye spenningsfall (tap) du har mellom batteri og el-anlegg ombord!

Sørg for at det forbruk på, når du måler!!

For å minske dette: Rengjør polene OG polskoene, stram alle koblinger og ha stort nok tversnitt på ledningene.

(Dette har det forøvrig vært påpekt i mange innlegg om strøm ombord.)

Lykke til og God Påske.

Marwin

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg skal ikke PÅSTÅ det, men føler meg alikevel relativt overbevist om at en 1-ALL-2 vender ALDRI er frakoblet begge batterier (untatt i OFF da), for hva skjer da når man skifter under gange, og dynamoen går?

 

Vil få samme effekt som Du beskriver med landstrøms laderen Marwin, så de kan bare ikke være laget slik, eller ... :confused:

 

Uansett gjorde jeg som Skipper Worse/Lotus anbefalte (klypene rett på batteriet, og bryteren i Off), og nå står det og lader og koser seg.

 

God Påske.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...