oivindg Startet 23.August.2013 Del på Facebook Startet 23.August.2013 Siden fruen var opptatt i kveld, skulle jeg ta meg en kosetur alene til Holmestrand. Nå var det tre uker siden motorene hadde vært i gang, så jeg startet dem og lot dem gå mens jeg gjorde klar til avgang. Etter et lite minutt stoppet styrbord motor. Og på TAMD63P betyr det stort sett at motoren ikke får diesel. Siden jeg har hatt noe vann i vannutskilleren tidligere, så startet jeg med å sjekke denne. Og der var det vann, ja! Vannutskilleren rommer vel tre fire desiliter, men her kom det litervis. Jeg tappet av en drøy liter, og skjønte at noe var alvorlig galt. Sjekket slangene på tanken, men alt så greit ut. Gikk så ut på dollbordet og skrudde opp tanklokket for å sjekke pakningen. Pakningen var fin, men jeg oppdaget at selve lokket hadde en par centimeter lang sprekk. Så det var forklaringen? Gikk ned i maskinrommet og fortsatte å tappe av vannutskilleren. Sju liter vann kom det før det dukket opp diesel! Til slutt kom det ren diesel, så da var det bare å ta av finfilterne, pumpe ut vannet, bytte grovfilter og finfiltre og pumpe gjennom ny diesel. Til slutt løsne rørene inn på dysene og kjøre et par minutter på starteren, slik at jeg fikk ut vannet her også. Stramme alt opp igjen og starte. To runder på starteren, og motoren summet og gikk som om ingenting var hendt. Artig forresten at 75Ah BlueTop startbatteriet drar motoren rundt på starteren i mange minutter uten antydning til å slakke av på farten. Nå blir det forsåvidt ikke full belastning når dyserørene er løsnet, men likevel. Så nå regner jeg med at motoren har det bra og at det ikke er noe som blir angrepet av rust. I morgen er det ut å kjøpe nytt tanklokk og rigge til en pumpe så jeg får ut resten av vannet som sikkert skvulper rett under der sugerøret i tanken ender. Et spørsmål gjenstår, dog. Kan det virkelig ha regnet så mye på tre uker at det har kommet sju liter vann ned gjennom sprekken i tanklokket? Det rimer ikke helt. Men kanskje det blir en liten elv bortover dollbordet slik at lokket står under vann når det regner? Da kan det fort bli noen liter. I tillegg renner vannet fra ferskvannspåfyllingen akterover og forbi tanklokket. Det hender at jeg fyller ferskvann til det renner over, og da har det kanskje havnet en del i dieseltanken også? Babord tank, der jeg har aggregat og vannvarmer koblet til er heldigvis helt fri for vann. :-) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Terje_F Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Tillater du et dumt spørsmål i tråden din? Jeg har min første båt/motor med vannutskiller og det er vel på tide å sjekke. Tapper man av mens motor går? Ellers er det vel ikke sirkulasjon i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 23.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2013 Jeg kan tappe av mens motoren går, men da renner det veldig sakte. Greiere når motoren ikke går. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.