Vitjaren Startet 23.August.2013 Del på Facebook Startet 23.August.2013 Har vert med på å berge et par båter som har vert under i sjø, og alt fra dieseltank til motor har vert tømt og rengjort. Har i den forbindelse stående ca 1000 liter "ren" diesel på tank som er fri for kondens/vann. Følgende spørmål er om diesel tar til seg saltpartikler og kan skade pumpe og dyser ved å bruke den på ny etter setling og filtrering ? Det har vert minimalt med sjø i tankene etter et havari, mulig 2-5 liter pr tank som er tømt. Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Dersom du klarer å Separere vannet fra dieselen, kan den brukes på nytt. Sørg bare for å fylle "kondens/vannemulgator på tanken slik at eventuelle rester av vann/kondens blir med gjennom systemet. Diesel er ganske "fet" og smører bra, så fare for skjæring eller innv.rusting er minimal. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Salt er løselig i diesel, ville ikke brukt den nei. Kondensfjerner og andre tilsetningsstoffer i diesel er bannlyst Sitér dette innlegget Link to post
Figen Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 RETTELSE: Slike midler fåes kjøpt på alle bensinstasjoner og brukes av såvel yrkestransportkjøretøyer og andre. Diesel emulgereres ikke av sjøvann yten tilsetning av emulgator. Så dersom du har ferskvann eller sjøvann (vel og merke i små mengder) på tanken, så gjør en emulgator tilsatt de rette sammensetninger at dieselen blir renere ved neste fylling. Ikke noe hokus pokus, men det virker. Dersom du har dårlige "vibber" ang. dette, så hiv dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Vitjaren Svart 25.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2013 Kjem nok til å bruke dieselen, for stor verdi å kaste. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Hei Alternativet er kanskje og blanda den (på tanken) med rein diesel? Ask Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Dieseldrevne U-båter, ala Kobben klassen, har en ventil i bunnen av bunkerstanken som nærsagt alltid står åpen direkte til sjø. Når båten var på snorkeldybde og dieselmotorene i drift så var det faktisk sjøvannstrykket fra utsiden som presset dieselen bak til motorene. Bunkring foregikk fra toppen av tanken. Under prosessen så ble drivstoffet presset inn i tanken i toppen mens sjøvannet ble fortrengt ut i bunnen. Ventilen i bunnen ble stengt under dokking og ellers bare movet slik at den ikke satt seg. Mao; ved halvfull tank så bestod den av sjøvann/diesel 50/50 ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
G-sabb Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Dieseldrevne U-båter, ala Kobben klassen, har en ventil i bunnen av bunkerstanken som nærsagt alltid står åpen direkte til sjø. Når båten var på snorkeldybde og dieselmotorene i drift så var det faktisk sjøvannstrykket fra utsiden som presset dieselen bak til motorene. Bunkring foregikk fra toppen av tanken. Under prosessen så ble drivstoffet presset inn i tanken i toppen mens sjøvannet ble fortrengt ut i bunnen. Ventilen i bunnen ble stengt under dokking og ellers bare movet slik at den ikke satt seg. Mao; ved halvfull tank så bestod den av sjøvann/diesel 50/50 ! Bjørn Imponerende god info. Sitér dette innlegget Link to post
arnfinn Svart 19.Februar.2016 Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Hvordan har det gått? Står i samme vurdering, et parti som man nødig kaster. Hvis salt løser seg i diesel blir man jo litt engstelig, men samtidig er det sånn at jeg kan forbruke dieselen i store maskiner og da varer den ikke lenge. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Tankene i fjellet ved Sjursøya ligger på sjøvann. Man slipper å rengjøre tankene fordi dieselen flyter oppå sjøvannet i fjellet og alle forurensninger og vann synker til bunns. Diesel er hygroskopisk så den absorberer vann ift temperaturen. Mao, stikker du om dieselen til rene fat når den holder ti minusgrader har du diesel med mindre vann enn den du kjøper på bensinstasjonen. Emulgator gjør at dieselen adsorberer mye mere vann, det vil du vel ikke? Forfilteret ditt skiller ut vann som måtte komme med dieselen ut av tanken, viktig å drenere ut dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Jeg tror NilsPils her på forumet kan fortelle hvordan det går hvis man kombinerer kondensfjerner med en moderne common rail motor... Ikke å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.