Jump to content

Kan diesel ta skade av sjøvann?


Vitjaren

Recommended Posts

Har vert med på å berge et par båter som har vert under i sjø, og alt fra dieseltank til motor har vert tømt og rengjort. Har i den forbindelse stående ca 1000 liter "ren" diesel på tank som er fri for kondens/vann.

Følgende spørmål er om diesel tar til seg saltpartikler og kan skade pumpe og dyser ved å bruke den på ny etter setling og filtrering ?

 

Det har vert minimalt med sjø i tankene etter et havari, mulig 2-5 liter pr tank som er tømt.

Link to post

RETTELSE: Slike midler fåes kjøpt på alle bensinstasjoner og brukes av såvel yrkestransportkjøretøyer og andre.

Diesel emulgereres ikke av sjøvann yten tilsetning av emulgator. Så dersom du har ferskvann eller sjøvann (vel og merke i små mengder) på tanken, så gjør en emulgator tilsatt de rette sammensetninger at dieselen blir renere ved neste fylling. Ikke noe hokus pokus, men det virker. Dersom du har dårlige "vibber" ang. dette, så hiv dieselen.

Link to post

Dieseldrevne U-båter, ala Kobben klassen, har en ventil i bunnen av bunkerstanken som nærsagt alltid står åpen direkte til sjø.

Når båten var på snorkeldybde og dieselmotorene i drift så var det faktisk sjøvannstrykket fra utsiden som presset dieselen bak til motorene.

 

Bunkring foregikk fra toppen av tanken. Under prosessen så ble drivstoffet presset inn i tanken i toppen mens sjøvannet ble fortrengt ut i bunnen.

Ventilen i bunnen ble stengt under dokking og ellers bare movet slik at den ikke satt seg.

 

Mao; ved halvfull tank så bestod den av sjøvann/diesel 50/50 !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Dieseldrevne U-båter, ala Kobben klassen, har en ventil i bunnen av bunkerstanken som nærsagt alltid står åpen direkte til sjø.

Når båten var på snorkeldybde og dieselmotorene i drift så var det faktisk sjøvannstrykket fra utsiden som presset dieselen bak til motorene.

 

Bunkring foregikk fra toppen av tanken. Under prosessen så ble drivstoffet presset inn i tanken i toppen mens sjøvannet ble fortrengt ut i bunnen.

Ventilen i bunnen ble stengt under dokking og ellers bare movet slik at den ikke satt seg.

 

Mao; ved halvfull tank så bestod den av sjøvann/diesel 50/50 !

 

:smiley:

Bjørn

Imponerende god info. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
  • 2 år senere...

Tankene i fjellet ved Sjursøya ligger på sjøvann. Man slipper å rengjøre tankene fordi dieselen flyter oppå sjøvannet i fjellet og alle forurensninger og vann synker til bunns. Diesel er hygroskopisk så den absorberer vann ift temperaturen. Mao, stikker du om dieselen til rene fat når den holder ti minusgrader har du diesel med mindre vann enn den du kjøper på bensinstasjonen. Emulgator gjør at dieselen adsorberer mye mere vann, det vil du vel ikke? Forfilteret ditt skiller ut vann som måtte komme med dieselen ut av tanken, viktig å drenere ut dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...