Jump to content

Utette vinduer - lekkasjer mellom ramme og glass


tobixen

Recommended Posts

Vinduslekkasjene mine er tilsynelatende mellom vindusglasset og aluminiumsramma. Nå forsøker jeg å fjerne gammel råtten gummi - etterpå ønsker jeg å legge terostat 2759 mellom ramme og glass. Det hadde vært veldig mye greiere om jeg kunne tatt glasset helt ut av ramma - er det mulig? Det er en skjøt nederst på aluminiumsramma, men jeg aner ikke hvordan den er festet i hop.

Link to post
Share on other sites

Hm, kanskje jeg skulle tatt noen bilder ... vindu med ramme har jeg tatt ut av båten og tatt med meg hjem, det jeg sliter med er altså å få glasset ut av aluminiumsramma. Jeg ser ingen skruer (utover de som var brukt for å feste aluminiumsramma til båten), men to merkelige skruhull som er mindre enn de andre. Skjøten jeg snakker om ser noe ut slik som skjøten nederst på dette vinduet: http://www.2res1.no/Batvinduiso1.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er det ei aluminiumsramme som holder vinduet på plass, jeg tror vinduet er laget etter akkurat samme prinsipp som aluminiumsramma jeg linket til - flere bilder og lengre beskrivelse på http://www.2res1.no/vedlegg10.html. Skjøten var tilsynelatende støpt, jeg saget opp til slutt - men aluminiumen er såpass stiv at jeg fortsatt ikke har fått ut selve glasset (dvs, hadde det vært et nesten hvilket som helst annet material enn glass så hadde jeg nok fått det ut av ramma - men jeg tør ikke bryte for mye på selve glasset). Kanskje hele prosjektet i bunn og grunn er håpløst - at jeg like godt kan kjøpe nye vinduer. Eller kanskje stikke innom en bilglassforretning og høre om de har noen idéer. Jeg forestiller meg at campingvogner kan ha tilsvarende type vinduer.

Link to post
Share on other sites

En henvendelse til båtprod./importør vil kansje gi deg et svar. Kan være at glasset ligger i ei slisse i midten av profilen og da sliter du kansje litt.

En ambulerende løsning er jo å forsegle glasset med f.eks. Tec7 og samme middel på skrog og klemme profilen på plass. Bare husk å vaske godt rent med Aceton eller tynner.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Ups,

Dette er IKKE et sted du skal bruke Terostat 2759 ! Den kan benyttes når det er lekkasje mellom aluminiumsramma og skroget/overbygget.

Om det er eksakt likt det bild du har linket til så er det til og med isolerglass i ramma. Uansett, disse rutene er antagelig presset inn med gummipakning(kanskje også lim mellom ramme/glass).

Siden du ikke er glassmester kan du skjære bort den synlige delen av gummipakningen og maskere mot glass/ramme for så å legge en fuge med sort MS fra Casco. Marine&Technik, et produkt som passer bra og gir god heft mot disse overflatene. Bruk såpevann for å glatte fugen før du fjerner maskeringen.

Alternativt ta med ramme/glass til en glassmester og få byttet pakningen(den beste løsningen). Han får ganske sikkert tak i pakning med samme profil som den du har.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ups,

Dette er IKKE et sted du skal bruke Terostat 2759 !

Hmvel ... just in time ;-) Takk!

 

Alternativt ta med ramme/glass til en glassmester og få byttet pakningen(den beste løsningen). Han får ganske sikkert tak i pakning med samme profil som den du har.

Tror jeg satser på det, da.

 

Nå sier yr at det skal være tørt hele neste uke, så da har vi jo litt tid. Jeg tenker vi skrur vinduet inn uten noe form for tetting nå så vi får tatt oss en helgetur, også får vi kjøre litt rundt med vinduet nå til uka for å se om vi kan få profesjonell hjelp.

 

For det andre vinduet som lekker tenker jeg at vi bare gjør en provisorisk løsning med butyltape e.l. over gamle utslitte gummilister/pakninger.

 

(nei, det er ikke isolerglass)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse har 3 butikker i Oslo området og er etter hva jeg kan forstå en bedrift som løser utfordringer litt utenom det vanlige: http://www.glassmester1.no/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tastet inn "glassmester" på google maps, fant de fem nærmeste (utrolig mange glassmestre i nabolaget vårt gitt), tok vinduet med meg og kjørte meg en liten tur i dag morges. Første jeg var innom mente at en femminuttersjobb var greit nok her - ingen rengjøring, ingen maskeringstape, han bare la ned en tynn pølse med noe silikonbasert svart guffe på utsiden av glasset ("dette er mye bedre enn silikon" forsikret ham meg om), sprayet over med såpe, glattet ut med en sparkel og tørket rent med papir. Jeg betalte to hundrelapper for jobben.

 

Så da vet jeg hva jeg gjør med neste vindu ... ikke skru ut vinduet (sikafleksen jeg la ned tidligere i sommer er nesten garantert god nok pr i dag, selv om terostat altså hadde vært det riktige tettemidlet), ikke noe grundig fjerning av gamle gummipakninger (utover ren overflatisk fjerning), ingen forsøk på å ta vindusglasset ut av ramma, ingen maskeringstape ... bare kline til med riktig stoff (sort MS fra Casco?), spraye på såpe, glatte ut og fjerne eventuelt overskudd og søl med papir.

Link to post
Share on other sites

De glassmeterne som har funnet ut at det finnes MS/Hybrid-polymer er veldig stolte av å bruke noe annet enn silikon. Det som gir de "godfølelesen" er at disse produktene tolerer mere urenheter i overflaten enn silikon. Ved ren overflate er heften like god på silikon......

Tror han benyttet en sitrusklut til å fjerne overskytende. Papir er ikke enkelt å fjerne fugemasse med.

 

Fint at du fikk fikset det, men rens gjerne overflaten på de gjenværende rutene. Det blir bedre da !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Siden du ikke er glassmester kan du skjære bort den synlige delen av gummipakningen og maskere mot glass/ramme for så å legge en fuge med sort MS fra Casco. Marine&Technik, et produkt som passer bra og gir god heft mot disse overflatene. Bruk såpevann for å glatte fugen før du fjerner maskeringen.

Alternativt ta med ramme/glass til en glassmester og få byttet pakningen(den beste løsningen). Han får ganske sikkert tak i pakning med samme profil som den du har.

 

Måtte bare quote meg selv her. Jeg hadde større tiltro til glassmestere, men han nøyde seg vist med DIY-løsningen jeg anbefalte deg om du skulle gjøre det selv.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er mye du kan bruke, men MS Polymer eller Hybrid Polymer fester bedre om overflaten ikke er 100% ren. Ellers er silikon helt ok om du vasker/avfetter godt. De firmaene som bygger vinduer/dører/fasader i aluminium og glass benytter bare silikon ved forsegling/tetning og MS/Hybrid når de skal lime fast detaljer ! I et maritimt miljø er det ingen ulempe om den er av typen sanitær med myggsopp drepende middel.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei. Jeg har samme problem, at vinduet sitter inni en ramme og så er det en annen kun aluminium ramme som sitter på innsiden. Disse har jeg skrudd fra hverandre for å gjøre rent og tette på nytt. Men på mitt vindu er det masse gammelt porøst hvitt/oransjt/rosa-aktig stoff som jeg må fjerne. Skjønner ikke hvordan jeg skal få ramma fra hverandre for å få vasket skikkelig og legge ny tetning. Noen forslag? Annet enn å gå til en proff? 

DSC_0534.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...