Jump to content

Motorvask (diesel - BUKH DV10)


tobixen

Recommended Posts

Jeg bør vel få vasket motoren før båten havner på land - jeg antar at det virker forebyggende på endel "båtlukt" som stammer fra motorrommet.

 

Er det bare å bruke såpe, vann, klut, skrubb, etc og vaske så godt jeg kan, eller er det noe jeg bør være særlig oppmerksom på? Slik som startmotor og dynamo er kanskje ikke så glade i vask?

 

"Spray lett over med CRC 6-66 etter motorvask for å forebygge rust" har jeg forsåvidt fått tips om. Kanskje en fordel å kjøre motoren varm og tørr først?

Link to post
Share on other sites

Etter litt googling på dette konkluderer jeg at jeg ikke trenger være særlig forsiktig; ved motorvask på nyere bilmotorer med masse elektronikk bør man være forsiktig og i allefall ikke bruke høytrykkspyler. Litt såpe, avfettingsmiddel og vann på en gammel Bukh DV10 bør være trygt :-)

 

Miljøvern er en annen ting. I mitt tilfelle har jeg et vanntett oppsamlingsrom under motoren som er adskilt fra kjølgrisen, samt lensepumpe som går rett fra dette rommet og ut i sjøen - så dersom jeg sprayer på med såpe og spyler kan jeg pumpe rett ut på sjøen - men det er kanskje ikke bra?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...