Jump to content

Motorolje er ferskvare ??

Haba

Recommended Posts

:confused:

Hei.

Noen har fortalt meg at motorolje mister egenskapene ved lagring.

Tror dette må være noe tull, men... så kommer likevel tvilen inn. Pleier å kjøpe 20 l. spann motorolje og har da til et par tre skift. Da kan det bli lagring opp mot 3 år. Er det uforsvarlig å benytte den olja da, har jeg etter 3 års tid fått en dårligere olje ? :nono:

Er det forskjell på singlegrad og multigrad olje når det gjelder lagringsbestandighet ?

Må legge til at jeg ikke akkurat har lyst å betale mer enn nødvendig og kjøper derfor ikke i literflasker, men er olja ferskvare får jeg vel gå over til mindre kvanta. :cryin:

Men jeg tror nå at dette er mye tull, olja holder seg nok over tre år uten å forringes, men.....??

hva mener dere, obs. ikke synsing takk, men kalde fakta ?

mvh

Haba

hva mener dere, obs. ikke synsing takk, men kalde fakta ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm. Først spør du hva vi mener, og så er det kun kalde fakta som aksepteres? :confused:Våger meg allikevel utpå; Oljen er hygroskopisk, dvs den har evnen til å ta opp i seg vann/fuktighet. Dersom den lagres utett kan den altså forringes ved at fuktighet påvirker olja..............TROR JEG. :wink:M/Y Ellen Marie

vært diskutert på news, sitat fra tråden (John Hilt)

---

Vanlig motorolje regnes for å ha en holdbarhet på 4 til 5 år. Det som

skjer med tiden er at reaktive karbonforbindelser binder seg med

oksygenet i lufta og danner syre. Avhengig av beholderens luftinnhold,

og sjølvsagt i mye mindre grad enn om oljen var i bruk.

Syntetisk motorolje er ikke utsatt for dette og har nærmest uendelig

holdbarhet. Det eneste en skal passe på er at "gammel" olje holder

de spesifikasjoner som motoren krever.

---

resten av tråden

olje

JOH

Hvis olja oppbevares tett og under konstant temperatur, vil olja ha sine egenskaper i mange år.

Når olja er helt på motoren og det skjer store temperatursvingninger, vil det dannes kondens i olja.

Dersom båten står ute hele vinteren, vil det være mye kondens i olja om våren selv om denne er byttet om høsten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...