Haba Startet 19.Mars.2005 Del på Facebook Startet 19.Mars.2005 Hei. Noen har fortalt meg at motorolje mister egenskapene ved lagring. Tror dette må være noe tull, men... så kommer likevel tvilen inn. Pleier å kjøpe 20 l. spann motorolje og har da til et par tre skift. Da kan det bli lagring opp mot 3 år. Er det uforsvarlig å benytte den olja da, har jeg etter 3 års tid fått en dårligere olje ? :nono: Er det forskjell på singlegrad og multigrad olje når det gjelder lagringsbestandighet ? Må legge til at jeg ikke akkurat har lyst å betale mer enn nødvendig og kjøper derfor ikke i literflasker, men er olja ferskvare får jeg vel gå over til mindre kvanta. Men jeg tror nå at dette er mye tull, olja holder seg nok over tre år uten å forringes, men.....?? hva mener dere, obs. ikke synsing takk, men kalde fakta ? mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 hva mener dere, obs. ikke synsing takk, men kalde fakta ? <{POST_SNAPBACK}> Hmmm. Først spør du hva vi mener, og så er det kun kalde fakta som aksepteres? :confused:Våger meg allikevel utpå; Oljen er hygroskopisk, dvs den har evnen til å ta opp i seg vann/fuktighet. Dersom den lagres utett kan den altså forringes ved at fuktighet påvirker olja..............TROR JEG. :wink:M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Slagskibet Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Ja,stemmer til en viss grad Ellen Marie. Men antagelig så lagres oljen med lokket på dunken eller med korken påskrudd. Ser ikke helt problemet jeg og kan ikke se at 3 år gammel olje skulle være noe problem å bruke. Men harde fakta er det ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 vært diskutert på news, sitat fra tråden (John Hilt) --- Vanlig motorolje regnes for å ha en holdbarhet på 4 til 5 år. Det som skjer med tiden er at reaktive karbonforbindelser binder seg med oksygenet i lufta og danner syre. Avhengig av beholderens luftinnhold, og sjølvsagt i mye mindre grad enn om oljen var i bruk. Syntetisk motorolje er ikke utsatt for dette og har nærmest uendelig holdbarhet. Det eneste en skal passe på er at "gammel" olje holder de spesifikasjoner som motoren krever. --- resten av tråden olje JOH Sitér dette innlegget Link to post
Draco2000 Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Hvis olja oppbevares tett og under konstant temperatur, vil olja ha sine egenskaper i mange år. Når olja er helt på motoren og det skjer store temperatursvingninger, vil det dannes kondens i olja. Dersom båten står ute hele vinteren, vil det være mye kondens i olja om våren selv om denne er byttet om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 (redigert) Ja,stemmer til en viss grad Ellen Marie. <{POST_SNAPBACK}> Ikke bare "til en viss grad", thor, men det stemmer faktisk 100%. Ikke sant? M/Y Ellen Marie Redigert 20.Mars.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.