Jump to content

Yamaha pro50 2takter mangler toppspeed


Robroy11

Recommended Posts

Yamaha pro50 2takter

 

Jeg har akkyrat kjøpt meg en askeladden med slik motor, mange sier at dette skal vere en god motor..

Jeg har ett priblem... Den starter greit og går fint på dorgefart. Når eg gir full gass så merker eg at her er det krefter absolutt, men etter noen sekunder så roer turtallet seg til omtrent halv gass og den vil derfir ikke opp i plan. Er liksom ikke nok gass/power selv om gassen er i bunn.

Når eg tar ned gassen slik at den nermer seg dorgefart igjen så merker eg en annen gange på motoren at den skyver bedre fra og går fint igjen. Og gir en full gass da skyver den meget bra men igjen bare i noen sekunder før den liksom roer seg til ca halv gass igjen og ikke noe mere..

Jeg har rengjordt forgasserne på den, 3sylindret, og fannt at den nederste forgasseren var veldig dritten/ cloggy. Fannt også en slange fra midterste forgasser som går inn til blokken som hadde ett hull i, denne er skiftet, har hørt at denne skal ha noe med bensin pumpen å gjøre....? Har gjordt rent, tanken, pumpen og filter.. Men problemet er der liksom.

Har testet å kjør motor på tomgang og med fullt pådrag og tatt av en og en plugghette og motor oppfører seg likt hver gang. Testet gnist på hver plugg og det er der. Mitir går fint på lavt turtall men mangler full speed...

Kan det vere coil, cdi enhet etc andre ting som plager her.. Hva kan eg gjøre og hvordan evt??

 

Håper noen her har hatt lignende priblemer...

Link to post
Share on other sites

Har akkurat vert innom båtberge og snakket med dei og fått vite at det første eg skulle sjekke var bensintilførsel... Kjøpte meg likegodt ny bensinslange med pumpe og koplinger. For å eliminere det med dårlige koplinger... Såg på gamle slangen som stod på at den var ganske kaputt, oringen var ødelagt. Skiftet slange og såg over slange koplinger inne i motoren. tok en test tur, og akkurat det samme som før ikke noe særlig mere enn 2800 omdr. Testet med å ha av spons på tanken for å ha rikelig med lufting og også å pumpe inn extra med fullt pådrag på motoren. Men til ingen nytte..... Har også sjekket pluggene som er nye og om her er gnist i alle og det er det...

Tidligere eier har skrudd og rotet med det meste etter en telefon samtale med han... Så derfor tok eg å såg over gasserene og justerte luftmengde skruene til ca 2 tørn ut på alle. Prøvde å kjøre en tur, men akkurat lik...

Neste eg tenkte å justere på var linkarmene, den ene til power pack eller cdi enheten, den med liten hendel på siden der linkarmen er koplet. Justerte denne en tørn/omdr lenger og den andre linkarmen som står rett opp og ned bak power pack/cdi. Såg at lås mutteren var langt nede og ikke opp mot justerinsarmen. Justerte denne ned 5 omdr/tørn og koplet sammen...

Tok en test tur og da fikk jeg den raskt opp på plan og hadde 4200 omdr på topp, ja det vil si 60 % gass. Når eg gir på fullt gass pådrag så butter det imot på motoren og turtallet går litt ned i stadenfor ca 4000 omdr.

Så det virker som om her er det justert i hytt og pine....

Derfor lurer eg på om noen veit hvor lang desse armene skal vere i mm, exsakt lengde på dei slik at dette blir riktig....

Og om det er noe annet som kan vere lurt å sjekke evt gjør...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...