Jump to content

Noen som kjenner denne 4-syl. perkins motoren?

tre båt prosjekt

Recommended Posts

Hei Vi har begynt på et prosjekt som vi håper skal bli en fin tur båt etter mye arbeid. Har fått opplyst at det skal være en perkins 4 sylindra motor i båten. Er det noen her som kan fortelle meg noe mere om den? jeg har lastet opp bilde det ligger i arkivet, men jeg veit ikke hvordan jeg får det videre. Mvh Mona Lisa Grimsrud prøver og lime inn får se hva som skjer:

bilde

bilde

bilde

Jeg har en 4.236 i min båt, men den ligner ikke spesielt på den det er bilde av.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei igjen, vi trur det er en perkins 4.248. men i dag har vi prøvd og starte den. Gjort reint filter og fylt ny diesel på. Den får diesel helt frem pluggene, men vil ikke starte, er det noen som veit om den skal gløde når en setter på tenningen?

Har du sett at dieselstøv spruter ut av innsprøyterne (tatt dem ut av blokka), eller har du bare sett at det kommer diesel ut ved koblingen til innsprøyteren? Vanligvis går jo en dieselmotor bare den får dieselstøv på riktig tidspunkt når du dreier den rundt med stor nok hastighet. Kanskje noe feil med pluggene og åpning av dem?

Jeg har hatt Perkinsmotorer de siste 13 årene, og har aldri trengt å bruke noe glødingssystem for å starte. Min nåværende, 4.236 vet jeg ikke om det er noe system for kald start i det hele tatt. Perkins er ekstremt lettstartet er min erfaring. Litt tregere med kulda, men aldri noe problem.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...