tiestot Startet 25.August.2013 Del på Facebook Startet 25.August.2013 (redigert) Hei jeg har nettop kjøpt denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43154776 blei litt skremt av størrelsen av denne motor da jeg hentet den, Noen som vet hvor tung denne motoren er ? har ikke testet denne båten på vannet da vi kom sent frem og båten var tatt opp, Er dette en båt jeg kan ligge i plan med rundt 15-20 knopp med denne motor og bare ta det med ro? all erfaringer om mørebas 17 er welcome:) og hvor mye drivstoff må jeg belage meg på og svi av på normal kjøring, beregn pr time helst :) ha en flott dag alle sammen Redigert 25.August.2013 av tiestot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 usikker på hva den rekkefirern veier - til sammenligning veier en Yamaha eller OMC V4 ca 165kg - mener Mercuryen er lettere...? Båten vil nok sette seg litt på ræva på slik sakte planingsfart, men da vil jo trimplanene hjelpe godt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
trulsant Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 2008-> veier 185kg sånn ca, sikkert ikke store forskjellen på en 2005, selv om jeg kanskje tror denne har Yamaha motor, og Mercury stamme. TA Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 det er en 2T.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tiestot Svart 25.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2013 og motoren er 1995 ikke 2005 så de er sikkert tyngere en 2005 mod? vill jo håpe trimplatene vill hjelpe på for og kunne plane i en mindre fart , hadde vorre perfekt og kunne gjøre det i rundt 15-20 knop . :) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Tror du vil oppleve mindre drivstoff forbruk ved 20+ en ved 15 knop Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tiestot Svart 25.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2013 ja det trur jeg nok, men 20 knop er fin gange bare båten med en sånn motor vill fikse det blir jeg glad:) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 og motoren er 1995 ikke 2005 så de er sikkert tyngere en 2005 mod? vill jo håpe trimplatene vill hjelpe på for og kunne plane i en mindre fart , hadde vorre perfekt og kunne gjøre det i rundt 15-20 knop . :) 2T er normalt lettere enn 4T som trulsant tenker på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 (redigert) 158 kg. men båten kan veie temmelig mye om det er kommet vann i skummet. Men om den greier 42 knop så er det neppe tilfelle. Den er forøvrig godkjent for 85 hk i sin tid Redigert 26.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tiestot Svart 26.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2013 158 kg ok, var redd de nveide opp mot 200 kg . ja får ikke båpe det er for mye vann i skummet , men han trudde ikke det han som eide båten. så rundt 800 kilo med motor da? fant denne siden der fant jeg og ut at den veier 158 kilo :) http://www.nadaguides.com/Boats/1995/Mercury/Outboard-Motors bare båten igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 (redigert) Nei de som veier opp mot 200 kg har 6 sylindre og mye mere krefter Men det er en i Harstad som har en maken båt med 135 hk Mercury V6 faktisk. Han har en egen tråd om den. Motoren veier vel rundt 190 kg. Mener at jeg veide min Mørebas 17 (som jeg hadde for 10-12 år siden) til ca 850 kg med samme motorvekt som din (DF70). Perfekt motor tror jeg hadde vært f.eks. en E-tec 90 på 145 kg eller en DF90A på 155 kg, evt. en Yamaha F100 på 165 kg hvis man ønsket grei fart men vesentlig lavere forbruk enn den gamle 2-takteren, men det koster jo deretter i innkjøp. Redigert 26.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tiestot Svart 26.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2013 takk for info :) får klare meg med denne motoren til og starte med, , og kan jeg kruse i rundt 20 knopp uten og måtte hard kjøre for at båten skal fungere fint i vannet er jeg fornøyd. blir så klart dyrt uansett men og ligge og kjøre på rundt 30-40 knop hele tiden er ikke planen , men greit og ha det tilgode når man trenger fart og kraft... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 (redigert) Tror nok 25 knop funker like greit på en så kraftig motor siden båten er litt baktung. antar at jo saktere du kjører jo mere trimplan må brukes, og de bremser jo farten litt. Jeg pleide å ligge i 25-26 knop med min Mørebas 17 med Suzuki DF70 (30 knop max). Hadde ikke tålmodighet til 20 knop Med min 18 foter og Honda 90 med 4-blads stålpropell kan jeg cruise på 31-32 knop på ca 4800 rpm men forbruket blir merkbart lavere om jeg går ned til 24-25 knop og 3800 rpm. Det skyldes nok at motoren har lean-burn funksjon under 4000 rpm. Redigert 26.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordtrucker Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Heisan. har 135 hk bakpå. Dritskøy, bruke litt suppa men ka farsken?? Man må ikkje tænke på det. Brukes jo ikkje kvær dag. Gps logga 45 knop, med deinna motor så er ideell marsjfart rundt 25 - 28 knop. Testa på en tur i sommer. 4 persona, endel utstyr som telt, soveposa, mat, ølkasse, 4 stk 25 L bensinkanne pluss tank bak i rommet og marsjet avgårde i rundt 30 knop. Gikk en tank i timen da. Kommer langt på en time Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Flott båt Nordtrucker :) min er nok ikke like strøken hehe Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 18.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52684/1403109834.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Veier virkelig disse båtene 700kg? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Har en gammel brosjyre etellerannet sted, men husker ikke hva de er oppgitt til i tørrvekt. Med dobbeltskrog, litt fuktig skum her og der samt bensintanker, batteri, anker og annet stash ombord så ser jeg ikke helt bort fra at en slik kan komme opp i 700 kg uten motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 såvidt jeg husker veide min 850 kg med 160 kg motor + + Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tiestot Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 ja den er nok noe sånnt det er en tung båt min motor veier 153 mener jeg. skulle ha hatt en bolt bak i båtten så jeg kunne eventuelt få ut det vannet som kansje ligger der. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 båten er helskummet , så er det skade på skummet slik at det har trekt vann så vil ikke vannet forsvinne om man monterer lenseplugg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tiestot Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 det er en plugg bak på båten , har bare hatt båten siden i fjor så fant den bolten i år. det er ingen skumm bak ivertfall for da skruen blei tatt ut så ser jeg rett igjennom hehe. mulig de har fjernet skummet ivertfall bak. skal ta bilde når jeg er med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.