Jump to content

Noen her som har gått fra båtliv til bobil liv ?


Nils1

Recommended Posts

Egentlig er det ikke såå uforklarlig.

Hvis du tar bort sjøen er det faktisk mange fordeler (jeg har ikke bobil, bare sitter og tenker litt):

Du parkerer trygt, når du er framme setter du bare bilen i park. eller drar i brekket, du trenger ikke tenke på dårlig vær, om fortøyninger holder, har vi nok fendre ute etc..

Den trenger ikke slippes, bunnstoffes, ferskes, bytte impeller, skifte kjølere, risere eksosmanifiler etc..

Du kan fortsatt tilbringe late dager ved sjøen, kan til og med ha med en skjærgårdsjeep på henger.

Det er GARANTERT ikke så mye som går i stykker i løpet av en ferie.

Og tror driftsutgiftene er uhorvelig mye billigere enn en båt.

Skjønner at det er som å banne i kjerka menlikevel.. Det er jo faktisk mulig å forstå hvorfor noen skifter beite


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

mange fordeler men like dumt uansett.. bobiler og trekkspillfestival hører sammen :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Utrolig mange fordeler med bobil. Har spurt meg selv om det kanskje hadde vært noe.. Er jo blitt så flott disse bilene. Men nei, savnet ville blitt for stort. Det er noe helt eget ved og ha båt. Ekte passion

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Selv om du kan seile jorda rundt med en båt så er ikke dette regelen for menigmann.

Båtferien må nytes i det området båten befinner seg, av to årsaker:

A: å forflytte båten over lange strekninger tar for lang tid og er væravhengig ( spesielt hjemturen)

B: å forflytte båten over lange strekninger er for dyrt.

Alternat iv C er da A +B og blir da uaktuelt.

Flere alternativer:

Alternativ D trailbar båt for å få flytte på seg går an, men da går komforten ombord ned og drar med seg utgifter til stor bil.

 

E:bobil?

 

Båtlivet som A eller B slår sikkert inn med sine begrensinger for deg som bor i nord norge, jeg som vestlending har valgt alt D ike alle sommere her vestpå er karakterisert som "båtsommere" her heller

 

Jeg har valgt alternativ D, og observerte på min trailbare sommerferie på Gøtakanalen at de sambygdingene jeg traff hadde valgt alternativ E

 

 

Litt spøkefult dette også, men skal du komme deg bort så klarer du ikke dette med båt. Du må ha hjul å rulle bort med eller flybillett.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det samme å ta en ettermiddagstur i båten vs ta en kjøretur med bobilen... ;-)

 

Bobil langs sjøen gir mange av de samme opplevelsene, men jeg er glad i å være underveis i båt, og det vil du aldri erstatte med en bobil.

 

Men jeg skjønner de som bytter. Er været i Norge dårlig kan du kjøre til Italia. Det er vanskelige med båt...

 

KK

Link to post
Share on other sites

er nok best med bobåt i nord tror jeg.. men her er et bilde fra dagens båttur i nord, det gikk fint selv med liten båt.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi har prøvd leid bobil, en sommer, tur - retur NordNorge, med 2 voksne og 2 gutter på 13(?) tror jeg dem var. Konseptet virker greit, ala snegle: huset på ryggen. Men: Det er noen faktorer som ikke kommer så lett frem: Innredningen ligner på campingvogninnredning. Har noen prøvd å sitte i en campingvogn med dieselmotor, mens den kjører?? Alt skrangler, og motoren durer. Fremme i "bilen", for de 2 som er så heldige å sitte der, er det noenlunde greit, bilstereo og varmeapparat/Ac gir et nesten brukbart miljø, sammen med 2 stoler av noenlunde grei bilkvalitet. For eventuelle andre passasjerer er det en litt annen historie: Lite merkbar effekt fra ventilasjonen i førermiljøet, og selv om du har bord, hjelper ikke det på de flate benkene man sitter på. Det er også umulig å snakke med passasjerene som sitter bak, grunnet det høye støynivået. Vår leiebil gikk aldri under 1,2 liter diesel på mila, målte på hver fylling, og med tank på 45 liter ble det ganske ofte..

Og angående det å bare kjøre inn på en plass for natten og kaste hånbrekket: Hvis det ikke er flatt kan det bli vanskelig å sove godt, og nesten umulig å steke egg neste morgen..

Så skal man handle litt, da bør man ha sykler, for ellers må man ta bilen inn i by'n, og der passer den ikke, og man må passe godt på i smale gater.. En ferge hadde egen "bobiltakst". Etter lengden skulle vi betale ca 450.- , så kommer den unge billettøren bortover kaia, og sier:" Dere vet vel at det er egen bobiltakst på denne ferga? 1500 kroner?"

Jeg ville heller, nå som jeg vet det jeg vet, kjørt vår egen bil med campingvogn, parkert vogna der vi ønsket å være, kjørt dagsturer med bilen, handlet med bilen, og returnert til vogna, som stod vatret fin, når det passet oss. Noen kunne til og med vært igjen i vogna, og noen andre kunne dratt på tur!

Hele veien frem kunne alle satt i gode seter, i godt klima, og snakket eller hørt det samme på stereon. Og alle hadde satt trygt, med airbager og setestrammere og hele sulamitten.

Jeg ønsker meg fortsatt en større båt, engang. Det er bare en ting jeg ønsker meg mindre enn bobil: uhelbredelig kreft!

Det er mitt synspunkt da..

Link to post
Share on other sites

Huffda - var jo ikke noe hyggelig erfaring dere hadde der.

Selv har jeg kun kjørt bobil engang - totalt ca 30 mil - og det var både behagelig og uten skrangling :-)

Kanskje dere var uheldig med akkurat den bilen.

Poenget med stor bil i trange gater ser jeg helt klart - og sykkel er sikkert lurt :-)

En bekjent av meg - som er ihuga bobil menneske og således ikke særlig objektiv- sier at med hensyn til komfort i bodel og komfort under kjøring - så får man det man betaler for.

Så det er jo gjenkjennelig fra båt verdenen.

Forstod det slik at Polarn har konvertert ?

Kanskje han dukker opp med erfaringene sine.

Tar gjerne imot mange flere tanker og erfaringer og betraktninger :-)

Link to post
Share on other sites

Vår leiebil utmerker seg ikke på noen måte, den var bygd på et chassis type liten lastebil (stor transit), som mange andre, med tilsvarende motor, tank og forbruk som mange andre. Ser jo at de virkelig store bilene kan by på mye mer, men da snakker vi utvidelse av sertifikat, utover 3500kilo totalvekt. Bilen vi brukte ser ut som, og er sikkert bygd som, de fleste middels bobiler med soverom over frontruta, og køye bak i tillegg.

Det kommer nok helt sikkert an på hva man er villig til å betale, men også hva man er villig til å tolerere, og kalle normalt. Vi hadde fått en billigere tur, med mer komfort, om vi hadde leid en campingvogn.

Dette er hva jeg mener, bare for å si det en gang til. Men andre kan ha andre opplevelser, og andre krav og prioriteringer.

Link to post
Share on other sites

Vel... hvis noen tror at en ferie tur/retur Nord-Norge med fire personer i en bobil bygd på Ford Transit Diesel blir vellykka da er vel forventningene skrudd litt høyt.

Det blir litt som å ikke anbefale båtferie fordi turen fra Oslo til vestlandet og tilbake med fire personer i en Sjømann 22 var skikkelig trangt og ukomfortabelt.

Det er med bobil som med båt og alt annet, betal det det koster så blir komforten bra

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...