Jump to content

jeg lærer dere å skifte plugger


havgapet

Recommended Posts

Har du dårlige plugger, jeg lærer dere å få bedre tenning og lavere forbruk.

 

* Vent alltid til motoren er godt nedkjølt før du begynner å skru ut tennpluggene. De kan være veldig varme, så du kan risikere å brenne deg.

 

* Vær sikker på at du har riktig type plugger når du setter inn nye. Den riktige koden for din motors plugger er oppgitt i instruksjonsboka. Hvis du setter inn feil plugg, kan du komme til å skade forbrenningskammeret i motoren når du prøver å skru den inn.

 

* Pluggene skal skrues godt fast, men vær forsiktig så du ikke skrur til for hardt. Tennplugger som er for løst festet kan overopphetes og skade motoren. Hvis de skrues for hardt til, kan gjengene i topplokket skades.

 

* Vær påpasselig så det ikke faller noe ned i tennplugghullene mens du har pluggene ute. Dette kan skade både de nye pluggene og motoren.

 

* Tennpluggledningene demonteres ved å trekke i tennplugghettene med en vridende bevegelse. Du må ikke trekke i selve ledningene. Hvis du gjør det, kan du risikere at du drar ledningen ut av tennplugghetten, og du kan ødelegge ledningen.

 

* Når du kjøper nye plugger, er de innstilt med et vilkårlig mellomrom mellom elektrodene. Ikke ta det for gitt at dette er det riktige mellomrommet for din motor! Den korrekte avstanden står oppgitt i instruksjonsboka. Sjekk dette og gjør de nødvendige innstillingene før du skrur inn pluggen. Feil distanse mellom elektrodene kan gjøre at pluggene skyter gnister med feil intervall, noe du vil merke på dårligere motorytelser.

 

* Hvis tennpluggen har rustet fast, eller sitter veldig godt, må du være svært forsiktig så du ikke brekker pluggen under iherdige forsøk på å få den løs. Dette kan fort skje hvis du ikke passer på å dra pluggen ut i rett vinkel. Du bør bruke riktig verktøy og forsøke å løsne pluggen riktig. Når den først har løsnet, bør du gjøre rent rundt pluggen ved hjelp av litt rustolje. Gjør dette før du skrur ut pluggen, slik at du ikke risikerer at rust eller annen skitt ramler ned i tennplugghullene.

 

Jeg hjelper dere med å øke deres klokskap

 

 

 

(-- reference to evil site removed --)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
* Hvis tennpluggen har rustet fast, eller sitter veldig godt, må du være svært forsiktig så du ikke brekker pluggen under iherdige forsøk på å få den løs. Dette kan fort skje hvis du ikke passer på å dra pluggen ut i rett vinkel. Du bør bruke riktig verktøy og forsøke å løsne pluggen riktig. Når den først har løsnet, bør du gjøre rent rundt pluggen ved hjelp av litt rustolje. Gjør dette før du skrur ut pluggen, slik at du ikke risikerer at rust eller annen skitt ramler ned i tennplugghullene

He he, jeg søkte på tennplugger men fikk tydeligvis ny lærdom. Godt fortalt men har du noen gang skrudd ut tennplugger ????. De er da aldri så varme at vi ikke kan ta på de. Skulle tro motoren da ville ha vært for varm at den var gått i stykker, ??

 

Jeg har en Yamaha (naturligvis) 9,5 trimmet til 15 fra 81 som poden tror går på bare en plugg. Tenkte kanskje det var coilen.?? Ungen beklager seg over dårlig speed på jolla, denne gangen ser det ut til at poden har rett. Problemet er at det virker som om motoren går på 2 ved start men kveler seg når jolla går i plan. Noen tips ?

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

undres over Contraband....blir pluggene aldrig så varme at man ikkje kan ta på dem????Vist motoren nylig er stanset??ville sett DEG holde på en tennplugg som nettopp er tatt ut av en motor som akkurat er stoppet..Lurer bittelitt på hvem som "noen gang har byttet plugg"

<{POST_SNAPBACK}>

Motoren som er saltvannkjølt har da aldri temp over 65 grader. Da ligger pluggene på max 50.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Ja, 65 grader kan bli for mye,. Poeng er, kan det være coilen som kutter ved høyt turtal  Er det noe poeng med å repare en motor fra 81

tja,,er vel på grensen kanskje..er vel neppe verdt å legge ut STORE grunker på hvertfall... På ein tilårskomen outboard motor kan det sikkert være fleire ting som skaper trøbbel,deriblandt coilen ja..har ikkje så mykje greie på det......

Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster en coil?

Kannskje like greit å kaste motoren i søppla og kjøpe ny ?. Kanskje flere synpunker i morgen.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja,,sikkert flere synspunkt når folk får anledning til å stå opp :yesnod: .er rimelig tidlig søndagsmorgon ennå. Er vel berre du og meg som sitter her og "småkjekler"på denne tida av døgnet.. :smiley:

kanskje nokon har ein delemotor du kan få en coil fra, så kan du prøve om det er den som krangler.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...