Jump to content

Hvilken kompetanse har vi?


Baltic

Hvilken kompetanse har vi til sjøs?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Her er jeg igjen med nok en poll. Denne kommer på oppfordring fra et annet medlem som nettopp sendte meg en IM med spørsmål om jeg kunne lage en poll med dette emnet. Vedkommende skal selv visstnok begynne på Båtførerkurs rett over påske og var interessert i hvor mange andre her på forumet som har tatt denne prøven.

 

Når det gjelder poller er jeg, som dere vet, ikke tungbedt :wink::lol:

 

Selv har jeg praksis og Båtførerprøven (+ VHF), men håper at jeg etterhvert får tid og anledning til å ta Fritidsbåtskippersertifikat. Ikke for at jeg skal ha større båt nå, men i egen interesse for å lære mere inngående om bl.a. navigering og ferdsel til sjøs generelt. Jeg har nemlig masse å lære da jeg anser meg selv som nybegynner på området navigering. Jeg har hatt tilgang på en 13 fots Rana Båsen m/ 9 HK Suzuki hele oppveksten fra ca. skolealder og 'utover', og i en slik båt var det jo aldri

snakk om å lære navigering da vi kun beveget oss i kjent farvann. Jeg var svært ofte i båten på sommerstid og fisket (juksa og flyndregarn) + at vi som ungdommer ofte dro ut for å 'kjøre i bølgene' som vi sa når det var tid for litt spenning og moro,- alltid uten redningsvest ,- det kjøpte jeg ikke selv før jeg var ca. 35 år. Forstår godt at min mor var fryktelig engstelig mange ganger. Min far var mere avslappet til dette og mente antakelig at dette var en del av 'lærdommen' i oppveksten, det har jo vært vanlig i generasjoner langs kysten.

 

Vinterstid dro jeg som ungdom ofte med båten ut på lørdagene for å delta i Lofotfisket. Skolefri og masse fisk i havet betydde spenning og penger for den oppvoksende slekt. Med en 13 fots jolle dro jeg langt ut på Vestfjorden, alene og uten redningsvest, ingen radiokommunikasjon, vinterstid... Ja det høres kanskje noe uansvarlig ut, men det føltes helt naturlig for meg. Da jeg ikke hadde ekkolodd måtte jeg bort til de andre fiskebåtene (proffene) for å spørre hvor dypt det var og hvor dypt fisken stod. Det hendte jeg juksa (fisket) med ene hånda og hadde øsekaret i andre hånda for å øse ut etterhvert som bølger slo vann inn i båten. Det var ikke mye vann, men likevel slik at jeg ville ha det ut av båten :smiley: Ellers var jo vår lekeplass for en stor del på kaiene og bryggene, så på båter,

båtliv og snakket med 'gammelkarene' :smiley: Utenom litt fiske var det for min del tungeskjæring om vinteren, mange tonn til sammen, og tørrfiskarbeid om sommeren. Det var penger å tjene.

 

Når det passet ble jeg mange ganger med større fiskebåter for å se og lære, både på innersiden og yttersiden av Lofoten. Men navigering lærte jeg ikke. Opptil fem timer, hver vei, rett til havs. Slik er det å vokse opp på kaikanten i et fiskevær i Lofoten, et herlig sted å vokse opp!

 

Vi bor nå i Oslo-området og har hatt en Draco 21 i et par sesonger, før vi sommeren 2004 eide vår egen 'Baltic'. Hadde tidligere aldri vært så 'langt' som til Drøbak med Draco'en, men med ny og større båt ble det i fjorsommer tur med familien til både Koster og Kr.sand t/r Oslo. Det var for meg/oss et 'kvantesprang' og det var deilig å være såpass mobil. En herlig båtferie ble det for oss fem (kone og tre små gutter). Vi gleder oss til ny båtsesong! :smiley:

 

NB! Om noen skulle mene at også denne pollen er totalt meningsløs så får dere bare overse den :wink:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei. :seeya:

For meg passet det ikke helt, men huket av for fritidsbåtskippersertifikat.

 

Er for tiden fritidsbåtskippersertifikat, men har vært høyere sertifikater innen radio og styrmann som forlengst er utgått på dato. :cryin:

 

Ingen poll er for ubetydelig.....for noen. :yesnod:

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Har 18 års erfaring med egene båter

 

VHF sertefikat og båtførerbevis tatt i 1977 og hos Poseidon for 3 uker siden.

 

Av høyere maritime sertefikater har jeg kokk og stuert sertefikater. Men det teller vel ikke i denne pollen. :wink::wink:

 

Fortsatt skuteløs, men er på jakt så vi får være med på treffet i Horten.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet her er vel egentlig hvordan man skal tolke praksis. Det kan være alt fra å ha godt håndlag med ei lita jolle, til å ha mange års erfaring med et stort slagskip. Begge deler er praksis. Selv har jeg mest praksis fra 14-15 fot jolle med påhenger i mange somre, fra ca 1980?. Har siste året hat mest praksis som båtbygger :lol: , og tok båtførerprøven på kurset som gikk her på baatplassen i vinter.

Link to post
Share on other sites

Har hatt egen båt i snaut 40 år og de 4 årene jeg bodde i Hammerfest hvor jeg ikke hadde egen båt, disponert jeg til enhver tid en eller annen båt . :fishing:

Fikk min første båt i 12-13 års alderen, en 9 foter og har gått gradene i størrelse til den jeg har i dag 33 fot.

Har også VHF sertifikat men ikke fått tatt båtførerprøven ennå.

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Rodde rundt alene og satt krabbegarn og fisket med den første båten min, en liten pram, da jeg var 6 år. Det var vel den gangen ikke alt var så fryktelig farlig, og barn ble oppfostret til å bruke hodet selv. Fikk første båt med påhenger da jeg var 8 år, og tilbragte store deler av oppveksten i småbåter. Tok båtførerprøven da jeg var 14. Har hatt ett utall småbåter og snekker opp til 27fot, og bruker båtene regelmessig også vinterstid. Er 32 år nå og regner meg selv som godt selvlært og godt båtvant. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Stor båtintr. siden barndommen. Tok Kystsk.-eksamen mens jeg jobbet på Marintek (ønskejobb for båtentusiast!!) sammen med 10 andre ansatte.

Reist noen år i utenriks og offshore, noe som ikke gjorde entusiasmen mindre! :blush::yesnod:

Ja, og har noen radiosertefikater, bl.a. VHF.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hm, ingen valg som passe meg. I kjølvannet av Alexander L. Kielland havariet kom det en del nye regler, blant annet fast besetning på livbåter og livbåtførersertifikat. Altså måtte vi gjennom en opplæring som besto av to-tre dager teori pluss like mange dager praktisk trening med båtene.

 

Eksamen ble for min del avlagt i Dunkerque, først en dag med skriflig prøve, neste dag var praksisen. Skipskontrollen i Haugesund kom nedover ens ærend for å holde den praktiske prøven. Han var lite interessert i den skriftlige delen, men kjørte oss ganske grundig i praksis, båthåndtering. Prøven startet ved livbåtstasjonen, hvilke ordre ble gitt av føreren (moi), så var det å låre båten, komme klar av fallene og ut fra riggen. Vi fikk f.eks beskjed om brann ombord, da så han etter hvor vi la oss i forhold til vind og strøm, plukke opp folk i sjøen var også en øvelse. Det å bruke sjø og strøm til hjelp var viktig. Til slutt var det å komme innunder riggen igjen, og få festet fallene og heises opp. Morsomt ble det når han forlangte overrislingen på. Hadde fått det for meg at jeg måtte ha full haverdamping på motoren for at pumpa skulle ta skikkelig. Men, på en 50 manns Harding livbåt var det ikke vindusviskere i "cockpiten" så jeg så f*** all. Løsningen var stoppeklokke og kompass. Satte meg opp med trekanter, 30 sekunder på hver kurs. Hørte etterhvert noen franske gloser på VHF-en, uten helt å skjønne hva som sto på.

 

På samme måte som Maradona fikk jeg hjelp fra oven. Det var som noen strøk vannet som fosset over gluggen jeg kikket ut av til side. En svart skuteside åpenbarte seg. Jeg vet ærlig talt ikke hvor nært vi var ferga fra Dover, men styrmannen på ferga hadde grå øyne.....

 

Her er vi med mitt poeng når det gjelder opplæring og obligatoriske (eller ikke) sertifikater. Når man får en båt mellom hendene, så er det vitalt at man lærer seg hvordan den oppfører seg. Hvor lang tid tar det fra slow ahead til full astern før båten reagerer? Når ligger den stille? (Det er enkelt, når propellvannet rekker til halvparten av skroglenden - uansett fart og lengde). Hvilken vei hives hekken ved reversering? Hvordan påvirkes hun av vind og strøm? Har aversjon mot å komme for full fart inn mot der jeg skal fortøye, min holdning er at jeg skal bruke minst mulig reversering. Da jeg overtok Viksunden tilbrakte jeg et par timer i havnen med bare å legge til kai, styrbordsiden, babordsiden, baugen inntil, hekken inntil og så bortetter. Flirene fra gammelhundene som så på ble fullstendig ignorert.

 

Lærte det grunnleggende av min Morfar og Far, begge var skippere i kystfarten, skoleferiene fra jeg var litt mer enn en neve stor ble tilbragt ombord sammen med dem.

Spleiset min første kattk*k når jeg var omtrent 10, min kjære Mor hadde flere tyrkermatter enn hun visste å gjøre av.....

 

Poseidon: Jeg simpelthen elsker opplegget ditt. Det er mye viktigere å lære ship-handling enn allverdens boklig lærdom. Teorien er viktig, javel, men man må lære å behandle skuta!

 

Navigasjon lærte jeg på telegrafistskolen, VHF sertifikatet er evigvarende ettersom jeg besitter det som nå er en sjeldenhet - Sertifikat som skipsradiooffiser.

 

Mvh,

Kjell Engkrog,

Master and Commander Henrik Ibsen Livbåt 12, og M/B Trulte.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Bor i innlandet ved en nydelig innsjø som jeg har hatt båt i fra midt på syttitallet. Begynte å få smaken av saltvannsbåtliv på åttitallet.Nå til sommeren har vi feriert nedover kysten i 10 år og har fast båtplass 20 mil unna hjemplassen. Har båtførerbeviset,vhf sefikat, og sunn fornuft og mange års praksis

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Selv om jeg er født og oppvokst i Stavanger, kjøpte jeg ikke min første (og som jeg har fremdeles) båt, en Saga 27 -86 mod. før i 1987 i en alder av nesten 44 år. Da hadde jeg flyttet til Østlandet. Båtførerprøven tok jeg første vinteren med båt, og VHF fikk jeg meg neste sesong. Sertifikat for VHF/HF har jeg hatt siden jeg var 18 år og hadde sommerjobb som radiooperatør på hurtigruten Sanct Svithun. Det hadde jeg nytte av da jeg jobbet et år, 1968/69 som kontrollromoperatør/radiooperatør på den første boreplattformen Ocean Traveler i Nordsjøen. Regner meg selv som ganske kompetent småbåtfører, først en del år med kun spritkompass og papirkart, men etter hvert med elektroniske hjelpemidler. Har dog ingen erfaring med radar.

 

Lars H.

(nettopp tilbake fra båthavnen der isen lå TYKK og utliggerne lå på land!)

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har i ca. 15 år eid egen båt, et slagskip av en Pioner Maxi :cool:

 

Kona har hatt båt betydelig lenger (fra før 'min tid'), i tillegg til at hun er oppvokst i strandkanten. Hun har båtførerprøven og VHF-sertifikat fra før.

Selv er jeg av oppvekst landkrabbe fra Indre Agder. :crazy:

 

Når vi kjøpte Skibsplasten for ett års tid siden, var det under forutsetning at jeg tok båtførerprøven. Dette gjorde jeg på friundervisningen i Kristiansand. En skikkelig positiv opplevelse. Så nå sitter jeg med 'lappen', og mye verdifull kompetanse... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har hatt båt siden 10-års alderen, men har aldri kommet meg lengre enn til 14-foter med påhenger, annet enn som mannskap. :blush: Læringskurven innen navigasjon, vedlikehold og diverse duppeditter vil nok bli ganske bratt nå jeg en gang anskaffer større tonnasje :yesnod:

Tok båtførerprøven på ungdomsskolen, og VHF-sertifikat da jeg var "gnist" i marinen. Har senere tatt oppfriskning på VHF, blant annet for å få med meg den nye teknologien (bl.a DSC) på fagfeltet.

I tillegg har jeg 40 timers maritimt sikkerhetskurs.

Meldte meg også på Poseidon sitt båtførerkurs, men tidsklemma, kombinert med generell latskap gjorde at jeg ikke klarte helt å henge med, og falt av lasset etter noen uker. Skal likevel kose meg med boka og Offline-versjonen som Ingar var så grei å lage til oss.

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

L

 

Jeg er nybegynner, ordentlig nybegynner.

Kjøpte båt i høst/vinter med tanke på årets sesong. Så det blir spennende å komme på sjøen over påske en gang. Hadde planer om både VHF-sertifikat og båtlappen i vinter, men det ble mye jobbing så jeg fikk ikke tid: Det har høy prioritet og kommer nok om ikke så alt for lenge. Jeg har smuglest litt i boka :wink:

 

Jeg har riktig nok hatt båt før, men da var jeg liten.

Men jeg har gode venner som har båt og er mer båtvant en meg (og som har lokket frem igjen båtinteressen hos meg ;) ), og de er god å ha.

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven ble avlagt på ungdomsskolen for mer enn et par tiår siden. VHF sertifikat ble tatt på Radioskolen på KNM Tordenskjold.

 

Har vokst opp med båt - alt fra Pioner 8, Optimistjolle, seilbrett, familiens seilbåter og leie av seilbåter noen uker noen somre med kone og barn. Motorbåt har jeg bare erfaring fra egen kjøl - er på Bitteliten III nå og har hatt egen båt i 4 år nå (KOB nenvte 3 fots syken - den kommer i rykk og napp hos meg også - hele tiden faktisk :wink: ). Jeg har litt erfaring med hav og vær fra ett år i Kystvakt Nord som ansvarlig for radio/signal ombord på et KV skip. Lærte litt om godt sjømannskap, sikkerhet og hvor dårlig været kan være på havet. Et år som minnes med stor glede og takknemlighet for fine opplevelser.

 

Også frekventerer jeg ganske ofte (men ikke så ofte som før) Bastøfergen på vei til og fra jobb :wink:

 

Anser meg selv på ingen måte som utlært eller spesielt erfaren, og har stor respekt for sjøen. Har faktisk tenkt på Kystskipper (det heter noe annet nå tror jeg) - men tiden strekker ikke til nå

 

Har ennå tilgode å erfare "landkjenning" med egen båt - en erfaring jeg regner med - men ikke håper - kommer før eller siden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven ble avlagt på ungdomsskolen for mer enn et par tiår siden. VHF sertifikat ble tatt på Radioskolen på KNM Tordenskjold.

 

Har vokst opp med båt - alt fra Pioner 8, Optimistjolle, seilbrett, familiens seilbåter og leie av seilbåter noen uker noen somre med kone og barn. Motorbåt har jeg bare erfaring fra egen kjøl - er på Bitteliten III nå og har hatt egen båt i 4 år nå (KOB nenvte 3 fots syken - den kommer i rykk og napp hos meg også - hele tiden faktisk :wink: ). Jeg har litt erfaring med hav og vær fra ett år i Kystvakt Nord som ansvarlig for radio/signal ombord på et KV skip. Lærte litt om godt sjømannskap, sikkerhet og hvor dårlig været kan være på havet. Et år som minnes med stor glede og takknemlighet for fine opplevelser.

 

Også frekventerer jeg ganske ofte (men ikke så ofte som før) Bastøfergen på vei til og fra jobb :wink:

 

Anser meg selv på ingen måte som utlært eller spesielt erfaren, og har stor respekt for sjøen. Har faktisk tenkt på Kystskipper (det heter noe annet nå tror jeg) - men tiden strekker ikke til nå

 

Har ennå tilgode å erfare "landkjenning" med egen båt - en erfaring jeg regner med - men ikke håper - kommer før eller siden.

<{POST_SNAPBACK}>

Har også "båtførerprøven" for noen tiår siden. I tiden på Tordenskjold ble det mest krypto...

Vhf lappen ble først tatt for noen få år siden selv om denne var en del av pensummet på KNMT.

Har nesten alltid hatt med sjøen å gjøre. Besten tok meg med fra før mitt første leveår. Siden handelsflåten og marinen. Etter dette er det blitt "privat båtliv".

Elsker havet når det blir litt tøft, men har stor respekt for kreftene her og tror jeg kjenner min og båtens begrensninger.....(det øvrige mannskapet har nok en lavere terskel..)Dette medfører at grensene ikke tøyes lengre enn det mannskapet tåler eller mindre. Det er trass alt hyggen som skal prege båtlivet...

 

Som først erfaring som gjorde meg/oss redde var når jeg og broderen som 5 og 6 år gamle "lånte" en liten 8 fots jolle og prøvde å padle over Salhusfjorden i stiv kuling med hver vår planke som padleåre...

Det gikk bra, men du værden så redde vi var og har ikke prøvd på lignende siden...

Vi følte at det var mere vann ombord enn i havet.

Sundt "folkevett" er nok etter min mening gradert som første sikkerhets norm, etter opplæring. Men erfaring er heller ikke å forakte.... eller alt tilsammen :wink:

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei

Båtføreprøven ble først tatt ved ungdomskole i 75, og senere tatt på nytt i 91. Har også VHF sertifikat.

Har kjøpt skrog og innredet 32 fots båt i 97, og jobber til daglig med maritim elektronikk for oljeindustrien. Er ute på sjøen hver helg og hele ferien hvert år, så jeg oppfatter meg selv som rimelig kyndig. På den annen side har jeg aldri vært ute i orntlig ruskevær....

Link to post
Share on other sites

Bestått båtførerprøven på Poseidon kurs 2005!!

 

Båtvant fra 12 år, med 12 fots Ranajolle i TRE!!!!

Bygget så 6 fots jolle med 6 hk??!! Gjode 19 knop?!

Så ble det 8 foter selvbygget med 25!! HK, jøss den gjorde 43 knop??Galskap i kvadrat. :eek:

 

Så ble det "fjordens styggeste" 15 foter Passbåt, med 35 hk.

 

Deretter massefot syke 2355 Bayliner Cierra Sunbridge 1997 (masse hester 230).

 

Ny sykdom: 31 Storebro Royal Cruiser Biscay.

 

Vhf sertifikat blir prøvet tatt den 11.april, som privatist :confused:

 

God Påske alle sammen, sees på bøljan blå snart :cheers::cheers:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Mimre... Har hatt/disponert egen båt siden jeg var 6 år, 12' pram med et 3 hk Evinrude "egg" som tok meg nesten halveis til Danmark. Uklokt å gi røde pølser til en 6 åring også si at disse kommer fra Danmark.... Iallefall hvis 6 åringen har båt, har motor, har FULL tank og det er nesten flatt vann....

Fikk haik hjem på returen.... Det var ved Kniven, litt nordafor Songvår

 

Jeg hadde 2 aldeles jæv*#¤ dager (båtløs i Mai/ Juni) rundt 18 årsalderen, men berget meg på ei gammel snekke som skulle vært på et st.hansbål... Den holdt i mange år for meg. Første gang på egen kjøl (seilbåt, Albin Cumulus) til Danmark resulterte selfølgelig i et kjapt besøk på nærmeste pølsebu.

 

Nå er jeg 45, har redusert tonnasjen noe og har ei gammel snekke... igjen (noe med hytte på fjellet og økonomi, og et par joller, forresten). vel vel får ta to fot av gangen....

 

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...