Marwin Startet 26.August.2013 Del på Facebook Startet 26.August.2013 I det du går ut av båten, faller nøklene i vannet og synker... Hvem har vel ikke opplevd det? Den enkleste måten å ta opp slike ting (uten å dykke) er kanskje en kraftig magnet i en snor? Holder det med en kraftig permanent magnet, eller må/bør man bruke en elektromagnet for større kraft? Hvor kan man billigst kjøpe en slik, eller hvordan lager man en rimelig og kraftig elektromagnet? Hvor mye spenning / strøm trenger en slik? Noen som har synspunkter på dette? (Et annet problem: Hvis du har en kraftig magnet og du ønsker å ta opp / fjerne spiker el.l. i plenen, kunne kanskje en slik magnet brukes?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hakkannen Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Jeg har brukt en gammel høyttalermagnet til slikt. I senter der spolen går inn i selve magneten er magneten meget kraftig (sikkert avhengig av type høyttaler, men de jeg har er i alle fall sterke). Har kommet godt med og reddet bådet hammere og annet rask som er dumt å miste. Det beste formålet så lang var derimot på land, jeg hadde utført en spøk mot en kollega og endte opp med 2,8kg 40x1,7mm dykkertspiker strødd utover arbeidsplassen som hevn. Da var en kraftig magnet god å ha Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 En får kjøpt Neodyn permanentmagneter hos Clas Ohlson. Side 167 i den katalogen jeg har. Heftekraft fra 7 til 30 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Skal en bruke magnet så forutsetter det at nøklene er magnetisk, og det er ikke alle nøkler som er .. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Marwin Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Vil ikke en viklet elektromagnet være sterkere?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
LM 605 Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Skal en bruke magnet så forutsetter det at nøklene er magnetisk, og det er ikke alle nøkler som er .. Stemmer det. Ser at både tenningsnøkkelen til båten min, pluss div. hengelåsnøkler, som bl.a. den kjettingen låses med, er umagnetiske, så du skal være heldig hvis akkurat den savnede nøkkelen henger seg på en magnet. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Vil ikke en viklet elektromagnet være sterkere?? Og så ned i vann ? Det kan bli spennende :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Hvorfor ikke ha nøklene i lomma om dette er et gjentagende problem? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
finnmarken Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Jeg har en slik flytekork på mine da, men om de flyter har jeg ikke testa.... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Er ikke sjøvannstempen. utmerket for et lite dypdykk? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Jeg renset grovfilteret mitt en gang og skulle tømme vannet jeg hadde renset det med på sjøen. I det jeg heller vannet over rekken hører jeg en raslelyd i bøtten. Jeg snur bøtten rundt men akkurat for sent, jeg ser en liten dings gå i vannet og forsvinne ned i dypet. I følge ekkoloddet var det 6 meter på denne kaien, jeg hadde dykkerutstyr med og tenkte hvor mye styr det kom til å være bare fordi jeg ikke så bedre etter i denne bøtten. Men så kom jeg på at jeg hadde lagt en gammel magnetronmagnet i båten, fant frem denne og bant en flaggline til den. Senket den ned til jeg traff bunnen, løftet litt opp og ned mens jeg forsøkte å bytte posisjon. Min samboer hadde null tro på dette men det var nå iallefall verdt ett forsøk. Pipen fikk derimot en annen lyd når magnet hadde med seg delen til filteret opp på første forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Det letteste og sikreste er nå å henge nøklene på en slik flytekork, som stort sett selges ove alt, for en billig penge. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 ja, men først må han få de opp fra bunnen Ville prøvd med permanentmagnet først - og sjekket om reservenøkkelen er magnetisk (om den finnes) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gabi Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Maritim har en magnet som iht reklamen skal klare å løfte utrolige 60kg... Burde holde til et nøkkelknippe iallefall... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Skeptisk til å ha kraftige magneter ombord. Jeg ser at kompasset er veldig følsomt selv for slikt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
MajorAndy Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 http://www.watski.dk/SeaSearcher-magnet-11bCA Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 (redigert) Skeptisk til å ha kraftige magneter ombord. Jeg ser at kompasset er veldig følsomt selv for slikt. Enig. Jeg er også skeptisk til å ha den i bilen.. Redigert 27.August.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Og så ned i vann ? Det kan bli spennende :-) mvh Bavaria32sport hmm, har du uisolerte viklinger er du i trøbbel lenge før magneten ser vann uansett.... Skeptisk til å ha kraftige magneter ombord. Jeg ser at kompasset er veldig følsomt selv for slikt. De fleste har høyttalere ombord/i bil, skeptisk til disse altså? Pakk magneten inn i alufolie når du behøver å stole dønn på kompasset da:) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Mistet lokket til akselsmøringen på sjøen for noen år siden. Kjøpte da denne http://www.clasohlson.com/no/Neodym-magnet-med-krok/31-3157 og fisket etterhvert lokket opp igjen. Heldigvis var det magnetisk.... Når/om du får nøklene opp er nok en skikkelig kork på knippet tingen. Mistet noen nøkler på sjøen med Maritims lille flytedings på, hjalp ikke en dr"#¤! En stor kork er tingen, plundrete å ha med seg rundt om i lomma, men gjør ihvertfall jobben. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Marwin Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Takker egilwh. Kjøpte den nettopp på nettet. Kommer tilbake med erfaringer :-) Forøvrig takk til alle som gav tilbakemelding Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
babu Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Og så ned i vann ? Det kan bli spennende :-) 'Spennende'... Good one. :D Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Vil ikke en viklet elektromagnet være sterkere?? Og så ned i vann ? Det kan bli spennende :-) mvh Bavaria32sport Er ikke noe problem å lage en kraftig elektromagnet med lav spenning, så det trenger ikke å bli noe spennende i det hele tatt. :-) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Marwin Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Just presis! Noen har kanskje sett for mye på amerikanske filmer hvor "offeret" dør hvis det blir kastet en varmeovn i badekaret hvor vedkommende befinner seg! Ved 12 eller endog 6 volt OG god isolasjon, vil det neppe være noen fare, hverken for personen eller magneten tar skade! Men alså, permanent magnet er innkjøpt. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
evenR4u Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Jeg har en slik flytekork på mine da, men om de flyter har jeg ikke testa.... Jeg har testet mine nøkkelknipper med flyteelement på, i ferskvann i ei bøtte riktignok. Gikk på et par overraskelser der, gitt. Korkballen holder en del, men flere av de andre variantene funka ikke når de fikk på en ring eller to og et par tre nøkler.. Prøv sjøl. Better safe than sorry. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Teerex Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 (redigert) Ikkeno problem med en slik nøkkelsak http://www.davisnet.com/marine/products/marine_product.asp?pnum=00530 Spørsmålet er hvor dypt den fungerer, siden det tar noe tid før den blåser seg opp. http://www.davisnet.com/product_documents/marine/manuals/00530-011_IM.pdf Morsom demo http://www.rachaelrayshow.com/show/segments/view/colbys-summer-faves/ Det tok litt tid før de kom opp igjen... Dessverre ikke 100% sikker kanskje ? Redigert 27.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.