FreddyFender Startet 27.August.2013 Del på Facebook Startet 27.August.2013 Skal kjøpe ny daycruiser i størrelse 21'-24'. Prisklasse 300' +/-. Primærbruk skal være dagsturer (sørlandet), men ønsker også mulighet for overnatting. Er en familie på 5 personer (barn: 5, 8 og 11 år), og vi har satt som 'ufravikelige krav': - septikktank - kokeapparat - navigasjon/ekkolodd - høy kalesje - høy pulpit og tilgang via fordekket for ilandstigning (utenom naturligvis helt ordinært standardutstyr og trimflaps) I utgangspunktet tenker jeg innenbordsmotor (pga lettere med bl.a bading via stor badeplattform), men dette er samtidig noe vi per nå er veldig usikre på: - hvordan er driftsutgifter på innenbordsmotor kontra påhengsmotor? - vesentlig forskjell i forsikring? - andre fordeler/ulemper? Bruksmessig er vel innenbords diesel noe 'treig', særlig for å få i plan, men om marsjfart er 22 knop eller 30 knop er ikke så vesentlig for vår del... Antar vårt bruk vil tilsvare 30-50 timer hver sesong. Håper noen i forumet har noen tips/råd rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Hvis du finner noen båter på finn.no som du liker kommer det sikkert mange gode argumenter for diverse alternativer. Personlig ville jeg valgt innenbords bensinmotor på denne størrelsen båt. Både pga. Kostnadene og fordi det gir deg god plassutnyttelse, stor badeplattform, lavt støynivå, billig vedlikehold. Vet ikke hvordan forsikringspremiene blir men påhengere er utsatt for tyveri. Sitér dette innlegget Link to post
Omega123 Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Dette er jo en diskusjon som burde fenge mange, pga alle påhengsmotor båtene som blir solgt nå !! Har selv gått fra båthenger til innabords diesel , og angrer ikkje et sekund, ser ikkje heilt kvifor det skal vere såmye billigere å kjøre bensin motor en diesel? Er ikkje største plagene båt med drev da ? Må jo vere mange meininger om dette. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Servicekostnader og verditap på store påhengere er en betydelig kostnad. Dieselmotorer er ennå verre. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 (redigert) Med lite kjøring skal det vel en del til at forventet lavere forbruk på en innenbord diesel vil forsvare den økte prisen dette har fremfor både innebords- og utenbords bensin... Dersom en "erkjenner" og går med på det - blir plutselig utvalget av båter veldig bra (og prutningspotensialet)! Redigert 27.August.2013 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
dreamen Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Hvis du finner noen båter på finn.no som du liker kommer det sikkert mange gode argumenter for diverse alternativer. Personlig ville jeg valgt innenbords bensinmotor på denne størrelsen båt. Både pga. Kostnadene og fordi det gir deg god plassutnyttelse, stor badeplattform, lavt støynivå, billig vedlikehold. Vet ikke hvordan forsikringspremiene blir men påhengere er utsatt for tyveri. Du sier lavt "støynivå" det var vel å ta den litt langt Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 En innenbords bensin støyer endel mer enn utenbords men jeg vil ikke si det er enormt stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 En innenbords bensin støyer endel mer enn utenbords men jeg vil ikke si det er enormt stor forskjell.min erfaring er det motsatte. Men jeg sammenligner ikke 700 hk innenbords med 60 hk utenbords. Mine to V6 innenbords er iallefall uslåelige i ca. 200hk klassen med duoprop og elektronisk injection. Kunne sikkert støyisolert motorrommet men det er ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Spørs da helt på hvilke motorer man sammenligner. Min utenbords totakter fra 96 banker de fleste (på å støye mest) Mens naboens honda 4 takt utenbords fra 20xx lurer jeg noen ganger på om er i gang når han flyter forbi i havna. Den tror jeg ikke mange innenbords slår i stillhet. Det fine med utenbords er at det er greit å komme til for å fikse noe. Det er ikke alltid tilfellet for innenbords. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
TomF Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 Stor utenbords med lite vedlikeholdskostnader er jo Evinrude. Årlig vinterklargjøring er enkelt på 2-taktere og kun større servicer hvert 3. År (og heller ikke de er dyre sammenlignet med innenbords). ...men de bruker jo bensin hvis du kjører hardt. Har en 300 evinrude etec - 85 liter i timen på full pinne (men da kommer man jo også langt da....) Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Man skal måske også tænke på hvor man sejler henne og vil man fiske ude på havet eller mange gange gå i land på fjeldet? En indenbords er ikke så god til at komme ind til land hvis man skal op i fjeldet tit, det kan en påhængsmotor da den kan tiltes helt fri af vandet. Et Z-drev kan sjældent tiltes op på samme måde som en påhængsmotor. Så vil man gerne kunne sejle ind til land eller op på stranden så er det påhængsmotor som er godt. Der bliver som regel også bedre plads i cockpittet med påhængsmotor end med indenbords og Z-drev. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Og Freddyfender - Hvilken båt har du i sikte? Kan jo ikke starte en tråd for så og forsvinne. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
wabby Svart 11.September.2013 Del på Facebook Svart 11.September.2013 Freddyfender - at diesel er treg å få i plan kommer an på hvor grom maskin og skroget. Når jeg prøvekjørte den jeg nettopp handlet så røsket den båten rett opp av vannet i det Turboen slo til. Det var gøy :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.