Jump to content

Kjøpe ny daycruiser 21'24'- påhengs vs. innenbords


FreddyFender

Recommended Posts

Skal kjøpe ny daycruiser i størrelse 21'-24'. Prisklasse 300' +/-. Primærbruk skal være dagsturer (sørlandet), men ønsker også mulighet for overnatting.

 

Er en familie på 5 personer (barn: 5, 8 og 11 år), og vi har satt som 'ufravikelige krav':

- septikktank

- kokeapparat

- navigasjon/ekkolodd

- høy kalesje

- høy pulpit og tilgang via fordekket for ilandstigning

(utenom naturligvis helt ordinært standardutstyr og trimflaps)

 

I utgangspunktet tenker jeg innenbordsmotor (pga lettere med bl.a bading via stor badeplattform), men dette er samtidig noe vi per nå er veldig usikre på:

 

- hvordan er driftsutgifter på innenbordsmotor kontra påhengsmotor?

- vesentlig forskjell i forsikring?

- andre fordeler/ulemper?

 

Bruksmessig er vel innenbords diesel noe 'treig', særlig for å få i plan, men om marsjfart er 22 knop eller 30 knop er ikke så vesentlig for vår del... Antar vårt bruk vil tilsvare 30-50 timer hver sesong.

 

Håper noen i forumet har noen tips/råd rundt dette.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du finner noen båter på finn.no som du liker kommer det sikkert mange gode argumenter for diverse alternativer. Personlig ville jeg valgt innenbords bensinmotor på denne størrelsen båt. Både pga. Kostnadene og fordi det gir deg god plassutnyttelse, stor badeplattform, lavt støynivå, billig vedlikehold. Vet ikke hvordan forsikringspremiene blir men påhengere er utsatt for tyveri.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en diskusjon som burde fenge mange, pga alle påhengsmotor båtene som blir solgt nå !!

Har selv gått fra båthenger til innabords diesel , og angrer ikkje et sekund, ser ikkje heilt kvifor det skal vere såmye billigere å kjøre bensin motor en diesel? Er ikkje største plagene båt med drev da ?

Må jo vere mange meininger om dette.

Link to post
Share on other sites

Med lite kjøring skal det vel en del til at forventet lavere forbruk på en innenbord diesel vil forsvare den økte prisen dette har fremfor både innebords- og utenbords bensin... Dersom en "erkjenner" og går med på det - blir plutselig utvalget av båter veldig bra (og prutningspotensialet)!

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Hvis du finner noen båter på finn.no som du liker kommer det sikkert mange gode argumenter for diverse alternativer. Personlig ville jeg valgt innenbords bensinmotor på denne størrelsen båt. Både pga. Kostnadene og fordi det gir deg god plassutnyttelse, stor badeplattform, lavt støynivå, billig vedlikehold. Vet ikke hvordan forsikringspremiene blir men påhengere er utsatt for tyveri.

Du sier lavt "støynivå" det var vel å ta den litt langt :wink:

Link to post
Share on other sites

En innenbords bensin støyer endel mer enn utenbords men jeg vil ikke si det er enormt stor forskjell.

min erfaring er det motsatte. Men jeg sammenligner ikke 700 hk innenbords med 60 hk utenbords. Mine to V6 innenbords er iallefall uslåelige i ca. 200hk klassen med duoprop og elektronisk injection. Kunne sikkert støyisolert motorrommet men det er ikke nødvendig.
Link to post
Share on other sites

Spørs da helt på hvilke motorer man sammenligner. Min utenbords totakter fra 96 banker de fleste (på å støye mest)

 

Mens naboens honda 4 takt utenbords fra 20xx lurer jeg noen ganger på om er i gang når han flyter forbi i havna. Den tror jeg ikke mange innenbords slår i stillhet.

 

Det fine med utenbords er at det er greit å komme til for å fikse noe. Det er ikke alltid tilfellet for innenbords.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Stor utenbords med lite vedlikeholdskostnader er jo Evinrude.

 

Årlig vinterklargjøring er enkelt på 2-taktere og kun større servicer hvert 3. År (og heller ikke de er dyre sammenlignet med innenbords).

 

...men de bruker jo bensin hvis du kjører hardt. Har en 300 evinrude etec - 85 liter i timen på full pinne (men da kommer man jo også langt da....)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Man skal måske også tænke på hvor man sejler henne og vil man fiske ude på havet eller mange gange gå i land på fjeldet?

En indenbords er ikke så god til at komme ind til land hvis man skal op i fjeldet tit, det kan en påhængsmotor da den kan tiltes helt fri af vandet.

Et Z-drev kan sjældent tiltes op på samme måde som en påhængsmotor. Så vil man gerne kunne sejle ind til land eller op på stranden så er det påhængsmotor som er godt. Der bliver som regel også bedre plads i cockpittet med påhængsmotor end med indenbords og Z-drev.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...