Jump to content

Hva gjør man hvis man mister en påhenger i vannet?


1234512345

Recommended Posts

Legg den i et badekar med vann f.eks.

Men spørs jo naturligvis hvor stor denne motoren er, om det er 2-takt eller 4-takt, om den har forgassere eller mere moderne type osv.

Går ut fra at motor ikke var i gang da den druknet ?

 

Det er vel en hel smørbrødliste med ting man skal følge hvis alt skal gjøres etter boka.

Ut med tennpluggene først i allefall og få ut saltvann og inn ferskvann, snurr på motor og så fylle sylindre med CRC eller andre fuktdrivende smøremidler og snurre mere rundt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

har du tenkte å miste en da ? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Rederinnen (og noen av mine venner) påstår at jeg kan være veldig opptatt av å ha kontroll på hva som kan komme til å skje. Sjøl synes jeg ikke det (sjølsagt). Takk til 1234512345 for denne tråden, som jeg kommer til å henvise til neste ang noen påstår at jeg planlegger for mange eventualiteter :thumbsup:

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Enig med Ehak.

Få vekk vannet, rens forgasser, tørk så godt du kan, særlig rundt plugghetter og tenningssystemet. På med ny bensin og start. Kjør varm. La den kjøle seg ned, spyl med ferskvann over/under/på siden for å få vekk salt. Tørk over og start igjen. Samme rutine noen ganger. Ikke spyl med kaldt vann på en varm motor.

mvh

Bavaria32sport

som har dyppa en 4HK i sjøen engang :-) Kan ikke se idag at den har vært en liten tur under, dette er 2 år siden. Og den går som ei kule

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har du ikke tid til å skylle den med ferskvann, bytte olje, kjøre den god og varm, så lar du den ligge under vann, alternativt tar du den opp, og legger den helt neddykket i ferskvann.

 

Dessverre har jeg måtte redde den samme motoren 2-3 ganger. Delvis på grunn av at en båt gikk lekk, delvis på grunn av motor som er i tyngste laget for båten, feil montert lensehull, og båtplass hvor det ved feil vindretning slo bølger over akterspeilet. Sett av noen timer til å redde motoren etter at du har fått den opp. Bruk masse ferskvann til å spyle motoren ren for salt, og masse fuktdrivende olje som du sprayer på koblingspunktene. Har du elektrisk start på motoren, tar du ut startmotoren og gjør den ren og fetter opp. Husk å løsne alle koblinger til releer og spray dem. 4-takter ville jeg lagt inn et par oljeskift på, ett med en gang før du starter motoren, så ett når motoren har kjørt noen timer, og gjerne ett til litt senere på høsten. Men før du starter motoren tar du ut tennpluggene, og sprayer inn motorkonservering i sylinderne mens du drar den rundt på startsnora.

 

Det er ihvertfall det vi har gjort på motorer som har druknet.

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Her er det produkter som kan være kjekke å ha for hånden etter at man har "badet" motoren i ferskvann:

http://www.verktøy.no/rensespray-500ml-crc-lectra-clean

http://www.verktøy.no/anti-korrosjon-500ml-crc-3-36

http://www.verktøy.no/elektrospray-400ml-crc-2-26

 

Dette er bare eksempler, det finnes selvfølgelig andre som produserer tilsvarende produkter......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min 60hk Yamaha har vært under i saltvann 2 ganger. Den ble lagt i et stort kar med rennende vann i mange timer, så opp og dusjet overalt med store mengder 5-56.

Det som i ettertid har røket på den er 1 coil, ladespolen, samt at flottørenee i forgasserne begynte å trøble.

 

Største faren er at det skal bli liggende saltvann å lage rust i veivlagre osv - derfor er det en stor fordel å få startet opp motoren så fort som mulig etterpå, med rikelig med olje

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Særlig totaktsmotorer er ganske tøffe. Korrosjon er faktisk ikke det store problemet, hele de indre deler av motoren er badet i kjølevann, som jo er saltvann, hele driftstiden.

 

De indre deler må selvsagt skylles med ferskvann og sprayes. Metalldelene er ganske tøffe bare de blir tatt med en gang og ikke setter seg fast. Om alt elektrisk overlever er en annen sak, man kan være heldig og man kan være uheldig. Litt avhengig av om motoren er gammel eller ny. Gamle motorer har lite elektrisk, magnettenning og simpel coil. Den er utsatt for bad i sjøen, ikke alltid den liker det, det høyspenning i kV området. Men god vask med ferskvann kan være nok.

 

Det er rart at det går så bra, mange tror at motoren ikke overlever et bad i sjøen, men som regel går det forbausende bra.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

 

hele de indre deler av motoren er badet i kjølevann, som jo er saltvann, hele driftstiden.

 

da bør du bytte tetningene på veiva - ikke meninga det skal være vann i veivhuset :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Spyl med ferskvann/legg den i ferskvann. Når du mener at den er fri for salt så tørker du og sprayer på masse WD-40 eller CRC 5-56. Eventuelt CRC 2-26 som er en tynnere olje men som skal trenge inn i elektriske koblinger osv. Olje trenger ut fukt og vil danne en hinne som gjør at det ikke ruster.

 

Ta ut tennpluggene og tøm ut vann+dra masse i snora. Har du en kompressor tilgjengelig så er det greit å blåse rent, men ikke nødvendig. Spray inn olje der også.

 

Bytt motoroljen om det er en 4-takter. Gjerne bytt den igjen etter du har kjørt noen få timer også.

 

Drener forgasser(e) ved å skru ut 10/13mm bolten i bunn av dem, eller en skrue på siden av flottørkammeret.

 

Start opp så fort som mulig og kjør skikkelig varm. Varme vil fordampe eventuell fukt.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...