1234512345 Startet 27.August.2013 Del på Facebook Startet 27.August.2013 Hei! Hva skal man gjøre vis man mister en påhengsmotor i vannet? Spyle med ferskvann?? Noen andre "tips?"? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 (redigert) Legg den i et badekar med vann f.eks. Men spørs jo naturligvis hvor stor denne motoren er, om det er 2-takt eller 4-takt, om den har forgassere eller mere moderne type osv. Går ut fra at motor ikke var i gang da den druknet ? Det er vel en hel smørbrødliste med ting man skal følge hvis alt skal gjøres etter boka. Ut med tennpluggene først i allefall og få ut saltvann og inn ferskvann, snurr på motor og så fylle sylindre med CRC eller andre fuktdrivende smøremidler og snurre mere rundt. Redigert 27.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
1234512345 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Har ikke skjedd;)...enda...:') Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 har du tenkte å miste en da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
evenR4u Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Rederinnen (og noen av mine venner) påstår at jeg kan være veldig opptatt av å ha kontroll på hva som kan komme til å skje. Sjøl synes jeg ikke det (sjølsagt). Takk til 1234512345 for denne tråden, som jeg kommer til å henvise til neste ang noen påstår at jeg planlegger for mange eventualiteter Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
jolleali Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Sjekke forgasser og rense den, se om alle ledninger har tørket. rense bensinslange og la motoren stå tørke lenge nokk. sånn 1 måned holder. ikke begynn for tidlig med startings. Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 1 måned holder. ikke begynn for tidlig med startings. Jeg ville vel heller startet den så snart som mulig, og kjørt den så mye som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Enig med Ehak. Få vekk vannet, rens forgasser, tørk så godt du kan, særlig rundt plugghetter og tenningssystemet. På med ny bensin og start. Kjør varm. La den kjøle seg ned, spyl med ferskvann over/under/på siden for å få vekk salt. Tørk over og start igjen. Samme rutine noen ganger. Ikke spyl med kaldt vann på en varm motor. mvh Bavaria32sport som har dyppa en 4HK i sjøen engang :-) Kan ikke se idag at den har vært en liten tur under, dette er 2 år siden. Og den går som ei kule Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
finnarne Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 (redigert) Har du ikke tid til å skylle den med ferskvann, bytte olje, kjøre den god og varm, så lar du den ligge under vann, alternativt tar du den opp, og legger den helt neddykket i ferskvann. Dessverre har jeg måtte redde den samme motoren 2-3 ganger. Delvis på grunn av at en båt gikk lekk, delvis på grunn av motor som er i tyngste laget for båten, feil montert lensehull, og båtplass hvor det ved feil vindretning slo bølger over akterspeilet. Sett av noen timer til å redde motoren etter at du har fått den opp. Bruk masse ferskvann til å spyle motoren ren for salt, og masse fuktdrivende olje som du sprayer på koblingspunktene. Har du elektrisk start på motoren, tar du ut startmotoren og gjør den ren og fetter opp. Husk å løsne alle koblinger til releer og spray dem. 4-takter ville jeg lagt inn et par oljeskift på, ett med en gang før du starter motoren, så ett når motoren har kjørt noen timer, og gjerne ett til litt senere på høsten. Men før du starter motoren tar du ut tennpluggene, og sprayer inn motorkonservering i sylinderne mens du drar den rundt på startsnora. Det er ihvertfall det vi har gjort på motorer som har druknet. Redigert 28.August.2013 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Lazyjack Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 ..........og la motoren stå tørke lenge nokk. sånn 1 måned holder. ikke begynn for tidlig med startings. Dette er selvsagt bare tøys og stikk i strid med sunn fornuft. Skyll godt, få motoren i gang og kjør lenge. Firetaktere krever selvsagt også oljebytte. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 (redigert) Her er det produkter som kan være kjekke å ha for hånden etter at man har "badet" motoren i ferskvann: http://www.verktøy.no/rensespray-500ml-crc-lectra-clean http://www.verktøy.no/anti-korrosjon-500ml-crc-3-36 http://www.verktøy.no/elektrospray-400ml-crc-2-26 Dette er bare eksempler, det finnes selvfølgelig andre som produserer tilsvarende produkter...... Redigert 28.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ivar Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Min 60hk Yamaha har vært under i saltvann 2 ganger. Den ble lagt i et stort kar med rennende vann i mange timer, så opp og dusjet overalt med store mengder 5-56. Det som i ettertid har røket på den er 1 coil, ladespolen, samt at flottørenee i forgasserne begynte å trøble. Største faren er at det skal bli liggende saltvann å lage rust i veivlagre osv - derfor er det en stor fordel å få startet opp motoren så fort som mulig etterpå, med rikelig med olje Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
olews Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Særlig totaktsmotorer er ganske tøffe. Korrosjon er faktisk ikke det store problemet, hele de indre deler av motoren er badet i kjølevann, som jo er saltvann, hele driftstiden. De indre deler må selvsagt skylles med ferskvann og sprayes. Metalldelene er ganske tøffe bare de blir tatt med en gang og ikke setter seg fast. Om alt elektrisk overlever er en annen sak, man kan være heldig og man kan være uheldig. Litt avhengig av om motoren er gammel eller ny. Gamle motorer har lite elektrisk, magnettenning og simpel coil. Den er utsatt for bad i sjøen, ikke alltid den liker det, det høyspenning i kV området. Men god vask med ferskvann kan være nok. Det er rart at det går så bra, mange tror at motoren ikke overlever et bad i sjøen, men som regel går det forbausende bra. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
ivar Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 hele de indre deler av motoren er badet i kjølevann, som jo er saltvann, hele driftstiden. da bør du bytte tetningene på veiva - ikke meninga det skal være vann i veivhuset Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Zandra Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Badekar for å legge motoren i er ofte uhensiktsmessig, og på sjøen er det vel de færreste av oss som har et badekar om bord som er stort nok. Fyll gummijolla med ferskvann og få motoren oppi straks den heves fra saltvann!! Sitér dette innlegget Link to post
1234512345 Svart 28.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2013 Takk for alle gode tips og svar! Setter veldig god pris på det? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Spyl med ferskvann/legg den i ferskvann. Når du mener at den er fri for salt så tørker du og sprayer på masse WD-40 eller CRC 5-56. Eventuelt CRC 2-26 som er en tynnere olje men som skal trenge inn i elektriske koblinger osv. Olje trenger ut fukt og vil danne en hinne som gjør at det ikke ruster. Ta ut tennpluggene og tøm ut vann+dra masse i snora. Har du en kompressor tilgjengelig så er det greit å blåse rent, men ikke nødvendig. Spray inn olje der også. Bytt motoroljen om det er en 4-takter. Gjerne bytt den igjen etter du har kjørt noen få timer også. Drener forgasser(e) ved å skru ut 10/13mm bolten i bunn av dem, eller en skrue på siden av flottørkammeret. Start opp så fort som mulig og kjør skikkelig varm. Varme vil fordampe eventuell fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.