Jump to content

Solgte seilbåt - skader viste seg etter 1 år. Kjøper misfornøyd!

vestover

Recommended Posts

Hei,

Jeg solgte seilbåten min for et år siden. Den var en 30 fots seiler fra 1973, men motor kun 10 år gammel, og for så vidt jeg visste, i super stand. Jeg hadde skrapet og lappet og fiksa skrog i ukevis, hadde bodd i båten og brukt motoren mye. Ingen heftelser annet enn dieseldyr, men da byttet vi alt av slanger og filter, og bytta tank. I tillegg var båten på service. Jeg hadde også seil en del.

Deretter solgte jeg, og var viss på at alt var OK - eller; mye skjer med en gammel seilbåt, men jeg var viss på at intet var galt eller skulle til å gå galt i det jeg solgte. Nå hører jeg at motor må byttes pga. den tar inn vann i den ene sylinderveggen, og seilene spjera i sommer! Skjønner ikke helt hvordan dette kan ha skjedd da alle som tittet på motoren sa denne så topp ut, og seilene var helt greie da jeg brukte dem. Opplyste om at de dog var gamle, men det med motoren kunne jeg virkelig ikke se komme. Lot til og med kjøper ta en seiltur i båten uten meg, og ville virkelig at de skulle kjenne til alt ved båten og gjøre et godt kjøp, slik som jeg tenkte at jeg hadde gjort i min tid. Nå mener kjøper at kjøpet bør heves, men jeg vet ikke. For det første tror jeg ikke at jeg kunne sett disse skadene komme mer enn kjøper, da motoren var på service og allting, og jeg selv hadde brukt seilene uten antydning til riftdannelse. For det andre bor jeg ikke i området lenger, har ingen båtplass eller økonomi til å kjøpe den tilbake igjen. Men for det tredje er det surt å vite at kjøper er misfornøyd og skuffa, syntes de var veldig hyggelige og ønsker dem og båten alt vel. Hva slags rettigheter har hvem her, noen som vet?

Setter stor pris på innspill.

Dette kommer kjøper neppe langt med. Dessuten kan han vel ikke gå rett på heving av kjøp uten at du får noen sjanser til å eventuelt rette opp feilene.

At et gammelt seil spjærer, er noe man må regne med.

Dersom ikke motorfeilen skyldes ekstrem vanskjøtsel fra din side, tror jeg ikke du har mye å frykte der heller.

Vil han ha en båt som fungerer like utmerket etter ett år, kjøper man nybåt med garanti, ikke en 30 år gammel båt.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Hei,

Takk for svar! Jeg har gått igjennom hodet og forsøkt å se om jeg kunne forutsatt noe. Jeg kan et og annet om motorer, men er ingen mekaniker, heller.

Dieselmotorer har jo tidvis høyt, og tidvis lavt trykk i sylinderen. På andre siden er det ikke særlig høyt trykk. Kanalen går rundt sylinder. Alt dette er relativt greit å se når man åpner motordekselet, men det er klart, hva som skjer inni er vanskelig å spå. Men:

På en bensinmotor ville man merket dårlig kompresjon - lavere fart. Man hadde hatt sjans til å merke det mens man kjørte, tror jeg. Ikke slik med dieselmotor? Uansett merket jeg aldri noe manglende effekt. I tillegg har jeg IKKE merket:

- misfarging på olje. Denne var alltid brunsort og fin, ingen gråaktig farge som ville anntydet vann der.

- oljefilm i kjølevannet. Sjekket kjølevann relativt ofte, fant ikke olje eller andre ulumskheter her.

- aldri manglende kjølevann.

Om jeg hadde sett dette, hadde jeg ikke solgt båten! Jeg har selv bodd i båt, og denne båten, og ingen ting er så ekkelt som mistanken om det er noe galt. Etter den fikk dieseldyr, var jeg helt manisk på å forebygge slikt, og i starten var jeg veldig nervøs etter å ha opplevd dyra: alt må liksom funke når man er på sjøen!

En ting som jeg tror bygger på skuffelsen til kjøper, er at da de skulle hente båten, ville ikke giret i revers. Jeg var ikke til stede. Det var dem som hadde brukt båten sist, på en prøvetur som jeg heller ikke var med på. Heldigvis var det bare en vaier som måtte byttes, og denne ble byttet. Jeg skjønner ikke hvordan denne kan ha gått i stykker imens båten sto i ro i havna, ubrukt, men det kan kanskje skje. Ellers må det ha skjedd under deres prøvetur, jeg bakker alltid inn i havna og hadde aldri merket noe fusk her heller. Jeg kan ikke se hvordan det har noe med saken å gjøre, siden de vet at dette skjedde, men kanskje det er med på å gjøre et dårligere innrykk av båten. Men så vidt jeg vet var det aldri noe problem etter at vaieren ble skiftet.

Gjesp! Move on! Dette er ikke ditt problem.

Gamle seil spjærer når de blir seilt hardt med. Sånn er det bare. En 10 år gammel motor, nå 11 år gammel, kan absolutt være nær livets slutt. Hva "vann inn gjennom sylinderveggen" dreier seg om skjønner ikke jeg, men det er vel kjølevæske som lekker på et eller annet vis? Det går vel ikke tvers i gjennom en sylindervegg i metall uten videre, men kommer via en pakning som er gåen, feks mellom blokk og topp? Uansett, ikke ditt problem. Etter ett år er det ikke en gang sannsynlig at feilen var der da du solgte den. Kjøper har bevisbyrden, og det lar seg bare ikke påvise.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Nei og nei! At noen kjøpere i det hele tatt kan være så uten kunnskap (eller frekke) at de i det hele tatt tar kontakt på sånne ting etter et år :lipseal: .

Jeg har kjøpt (og solgt) noen eldre båter (både seil og motor), og er fullstendig klar over hva det kan innebære, og det gjør jeg klinkende klart til kjøperne også.

Dette er en risk både kjøper og selger skal være klar over at uforutsette "ting" kan skje på eldre båter. Og det bør holde med det.

Så; Bare ta det med ro :yesnod:

Huff! Jeg har ikke dårlig samvittighet, men synes det er trist og leit! Hadde jeg hatt dårlig samvittighet hadde hadde jeg ikke gjort jobben skikkelig da jeg solgte, men så vidt jeg vet var alt under kontroll. Lindøya-slippen har gode folk som tok seg god tid i motorrommet. Eneste de hadde å utsette var at jeg ikke bytta navn på båten! (var i overkant cheesy).

Likevel: skjønner ikke helt hva som kan ha gått galt. Litt som H-35 sier, må det vel være kjølevæske som er lekk. Om det dreier seg om noe slikt, var det ikke antydning til lekkasje da båten var i mitt eie: det ville jeg merket!

Tror jeg må forfatte et høflig avslag, men på en annen side føles det ganske kjipt! Fader ta! Selv måtte jeg bytte masse slanger i motoren, alle batteriene, lader og mye av elektronikken kun måneder etter jeg kjøpte båten. Fikk opplyst om at alt var i skjønneste orden, men det må ha vært dieseldyr i tanken allerede da, og lader hadde så dårlig kontakt av det var svært brannfarlig og batteriene var mye svakere enn jeg hadde fått beskjed om. Ikke SÅ drastiske ting, men jeg tenkte aldri på å kontakte selger, selv om jeg er viss på at han kunne gjort en bedre jobb med elektroen og fylle opp tanken. Selv brukte jeg profesjonelle og det kostet, men glad for det i dag, når jeg har solgt! Det må være en av de beste argumentene i tillegg til sikkerhet: at man kan ha god samvittighet om man skulle selge! Så det må ha vært en god investering.

Godt å høre at tonen er litt annen i denne tråden :thumbsup:

Vi har jo en annen tråd der de fleste uten tvil ser at slike feil tilfaller selger. I den andre tråden kommer det tydelig fram at vist du solgte båten til god markedspris så har kjøper forventninger om god stand, og skal ha full garanti i to år etter salg mellom private. Båten må være solgt ekstra billig eller selges som reparasjonsobjekt for at du skal gå klar. Ingen privat kontrakt kan fristille deg ansvar over kjøpsloven.

Vist du ser på denne tråden ser du kva eg meiner..

https://baatplassen.no/i/topic/103859-reklamasjonrett-etter-salg-naar-ny-eier-videreselger-baaten/

Eg er sjølvsagt ikkje tilhenger av at kjøper har slike rettigheter på gammelt utstyr..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hm,

Leste igjennom tråden du linker til, og hva er det som skiller den saken fra min? Båten ble dog solgt nokså billig og under prisen jeg betalte to år før - selv om jeg kostet på den en hel del! Solgte den rimelig da jeg skulle flytte.

To års reklamasjonsrett mellom private når det kommer til bruktbåtsalg høres ut som noe grumsete greier. ALT kan jo gå galt i løpet av et halvt år, uten at det nødvendigvis er mulig å forutse. Synes ikke det er rimelig å kreve at man må demontere hele båten, bytte alt og i tillegg bare håpe på at dette var byttet på beste vis av fagfolk hvert år - for å selge båten. Man må selvfølgelig gå igjennom ting nøye, men i mitt tilfelle var det til og med en bekjent som er besiktelsesmann som ga grønt lys. Jeg mener jeg har vært over gjennomsnittet ivrig på å utbedre og passe på båten, men si at jeg solgte en fin, få år gammel seilbåt, og to år etter skulle masta gå - hvordan i all verden skal man finne ut av om det kun er et uhell, svakhet i masta fra før eller uvettig bruk?

Huff. Ser for meg at slik skaper mye fiendskap! Det er ikke hyggelig. Men lurer litt på hvor min sak står i forhold til den andre?

Når en kjøper en gammel båt, må man regne med at shit happens. Slik du forklarer det, kan du sove godt om natten.

Noen tror visst man får flere års garanti på alt av utstyr om bord når man kjøper bruktbåt. Slik er det ikke.

Nei, og det er det eg stusser på. Hvor går grensa, liksom. Jeg tror at jeg må ha kunnet spå for å forutse dette, men det er klart, om man bryter opp hele skiten og noen sider at "her tok det til å lekke for et og et halvt år siden" - hva gjør man da. Hypotetisk sett, for dette tror jeg ikke er tilfelle hos meg, i og med ingen forsvarsler. Men ja - selv om det hadde vært begynnende lekk, skal man være bra glad i motor for å vite om dette, om ingen tegn har vist seg. Jeg mener, hvor ofte står en alminnelig seilbåteier og demonterer sylindervegger og kjølesystem i innenbordsmotoren bare for å kikke...

Jeg synes ikke du behøver å granske alle muligheter for at du muligens kunne ha oppdaget svakheter ved båten, hvis du ikke aner hva nåværende eier har gjort eller burde forstått i løpet av det forgangne året. Kan jo være at han har vært litt slæpp med frostvæske på motoren i vinter? Og det kan hende han har latt seilet blafre inntil strekkfisker med skarpe ender på låsesplintene. Det er veldig kjedelig at nåværende eier ikke synes han har gjort en god handel etter han har ødelagt en del utstyr, men det er grunn til å tro at han hadde langt bedre sjanse enn deg til å se skadene komme, og evt iverksette skadebegrensende tiltak.

Kjøpte selv båt ifjor som var nærmere 40 år. I månedene etter overtagelse oppdaget jeg behov for å skifte propellaksel og cutless-lager pga korrosjonsskade, noen små skader på kjølen som en gang i tiden hadde fått en dårlig lappeløsning så det var vanninntrengning i skroget, samt noen vinduspakninger som lekker og lager ugagn med noen puter inne båten. Gjør man dette selv, er det utbedringer som koster 6-8000kr. Skal man ha proffe folk til det, blir det voldsomt. Det kunne ikke falle meg inn å mase på selger om hva han burde visst. Kjøper man gammalt, så får man gammalt, og da må man faktisk regne med at man får med noe uoppdaget med på kjøpet. Jeg hadde faktisk regnet med at motoren skulle synge på siste verset også, men den har imponert meg, og ser ut til å ha adskillige år igjen ennå. Det er sånne oppturer man kan få, hvis man er litt realistisk innstilt til tingene.

Tror du kan skrive et pent avslag, og vise til at du ikke har noen mulighet for å vite at de feilene han har fått, er noe som du faktisk kunne kjent til. Hvis han mener det, må vel det også bety at han selv burde skjønt at tingene var i ferd med å ryke i løpet av dette året....?

Godt poeng. Er feilen så åpenbar at selger burde visst om den, da burde også kjøper ha oppdaget den i løpet av året han brukte båten.

Jeg hadde ikke mistet nattesøvnen over dette.

På min forrige båt dukket det etter hvert opp mange store feil, men jeg tok det som en lærepenge og reparerte det meste selv.

I vår nye båt var det også mange småting som måtte skiftes ut umiddelbart (nye toaletter, et par lamper, simmering som lekker olje etc.), men det kunne ikke falle meg inn å reklamere til selger for slikt. Bedre å bare betale et par tusen og fikse det selv. Det er sånt man må regne med når man kjøper "ny" bruktbåt.

Dette er det sikkert andre enn meg som har bedre greie på, men:

Kontrakt.... er viktig. I den må det stå at båten selges, som den er og der eier gir egenerklæring om tilstanden, slik han forstår den.

Når da kjøper signerer kontrakten viser han at han er innforstått med både tilstand og vilkår.

At han i ettertid kan få feil/havari som han selv må ta kostnadene på - skyldes at det nå er han som eier båten - ikke at han er blitt lurt.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

For at reklamasjonsretten skal gjelde i 2 år må du ha oppgitt feil opplysninger slik at kjøper har handlet på feil grunnlag... Selv ikke da tror jeg kjøper vinner frem.. har jeg smertelig erfart selv. Du kan nok slappe helt av.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Men om forbruksloven faktisk gir reklamasjonsrett på 2 år, kan jeg vel ikke svare med at "shit happens"?

OBS #1.

Reklamasjonsrett er ikke lik Garanti.

OBS #2.

Båten er 40år gammel.

OBS #3.

Motor og seil er forbruk/slitasjedeler, ikke deler man kan si at skal forventes å vare sånn og sånn, det er individuelt.

En motor som var ny for 10år siden hadde dengang 1års garanti og 5års reklamasjonsrett. Den er nå 10år gammel og man kan ikke påberope seg å si at en del er ment å vare sånn og sånn lenge, det kan jeg ihvertfall ikke tenke meg. Hadde du gitt en GARANTI derimot men det har du vel ikke ?

Seil er ferskvare/slitedel som byttes når de er utslitt, det var ikke utslitt da kjøper overtok båten, nå er det revnet i 2 stykker og karakteriseres av han som utslitt, ok da kjøper han et nytt. Det har da ikke du noe med !

Godt å høre at tonen er litt annen i denne tråden :thumbsup:

Vi har jo en annen tråd der de fleste uten tvil ser at slike feil tilfaller selger. I den andre tråden kommer det tydelig fram at vist du solgte båten til god markedspris så har kjøper forventninger om god stand, og skal ha full garanti i to år etter salg mellom private. Båten må være solgt ekstra billig eller selges som reparasjonsobjekt for at du skal gå klar. Ingen privat kontrakt kan fristille deg ansvar over kjøpsloven.

Vist du ser på denne tråden ser du kva eg meiner..

https://baatplassen.no/i/topic/103859-reklamasjonrett-etter-salg-naar-ny-eier-videreselger-baaten/

Eg er sjølvsagt ikkje tilhenger av at kjøper har slike rettigheter på gammelt utstyr..

Dette viser jo egentlig bare at du ikke har forstått et kvekk av den andre tråden heller ...

Uansett hva du "syns er tonen" i denne tråden vs. den andre, er det kjøpsloven som gjelder, medmindre man eksplisitt har avtalt noe annet. Og det kan man, selv om det kanskje ikke er gjort her.

Dersom ikke båten er solgt over markedspris med "relativt ny" motor er det vanskelig å se at det er noe å hente for selger her. Men man skal aldri si aldri, ref. Opel-historien som det ble linket til i den andre tråden.

Ihvertfall - TS bør ta seg tid til å lese kjøpsloven, det kan hende det er nok å henvise til den for å få selger til å frafalle krav om å heve kjøpet.

For at reklamasjonsretten skal gjelde i 2 år må du ha oppgitt feil opplysninger slik at kjøper har handlet på feil grunnlag... Selv ikke da tror jeg kjøper vinner frem.. har jeg smertelig erfart selv. Du kan nok slappe helt av.

Se §19 c i Kjøpsloven, det er nesten så enkelt, men ikke helt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...