Jump to content

Sjømann 22, sprekk ved rorstaget.


Stig Å.

Recommended Posts

Hei, og velkommen til BP

 

Om det ikke er noe umidelbar fare med å la båten ligge på vannet frem til du har planlagt å ta den opp for vinteren, så gjør du det.

Når du får båten opp tar du av ror, ut med ror aksel og hylserøret. Rengjør alt av annlegsflater for silikon og evt andre tettemidler. Så vurderer du hva du må skifte av deler ( er du i tvil på dette så ta bilder av delene og legg de ut her, så får du mye hjelp)

Delene som er sprukket og/eller slitt kjøper eller får du laget nye og deretter monterer du alt tilbake igjen.

 

Vil tro at bolter,muttere, settskruer etc sitter godt fast om det er lenge siden det er blitt skrudd på. Så riktig verktøy som kappskive, gode bor. Etc er jo greit å ha for hånden.

 

Lykke til.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til BP

 

Om det ikke er noe umidelbar fare med å la båten ligge på vannet frem til du har planlagt å ta den opp for vinteren, så gjør du det.

Når du får båten opp tar du av ror, ut med ror aksel og hylserøret. Rengjør alt av annlegsflater for silikon og evt andre tettemidler. Så vurderer du hva du må skifte av deler ( er du i tvil på dette så ta bilder av delene og legg de ut her, så får du mye hjelp)

Delene som er sprukket og/eller slitt kjøper eller får du laget nye og deretter monterer du alt tilbake igjen.

 

Vil tro at bolter,muttere, settskruer etc sitter godt fast om det er lenge siden det er blitt skrudd på. Så riktig verktøy som kappskive, gode bor. Etc er jo greit å ha for hånden.

 

Lykke til.

 

larss

Takker for svaret :) Det er lite det renner inn og jeg er nedom i båten hverdag og sjekker og eventuelt tar ut det som kommer inn. Synd det har skjedde for jeg hadde jo tenkt meg flere turer ut med båten før jeg skal ta den opp men tar ikke sjangsen, er redd for og lage større sprekker. men men kommer jo en ny sesong neste år :)

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt utifra bildet hvor sprekkene er. Normalt er det vel en stor mutter i bunnen der under det grønne irret. Den er trukket ned på akslingen ned gjerne mot en butyltetting av noe slag.

 

Går hele den nedre kransen under der hvor det er grønt rundt? Eller er messingrøret brukket midt i det grønne?

Link to post
Share on other sites

Eldre reperasjon som har gått i filler?

Kan se slik ut ja..

Forstår ikke helt utifra bildet hvor sprekkene er. Normalt er det vel en stor mutter i bunnen der under det grønne irret. Den er trukket ned på akslingen ned gjerne mot en butyltetting av noe slag.

 

Går hele den nedre kransen under der hvor det er grønt rundt? Eller er messingrøret brukket midt i det grønne?

Sprekkene har jeg markert med rødt og det som rører på seg når jeg bruker roret med gult.

 

Røret er ikke brukket etter det jeg kan se men hele staket sår skjeivt på grunn av det ikke står i festet på toppen

bilde

Redigert av Stig A. Å. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...