Jump to content

Kutte hull i dieseltank

gregor

Recommended Posts

Jeg har sandblåst under vannlinja på båten og oppdaget at det lakk diesel ut igjennom tanken som er endel av skroget. Det er en tidligere lappa inn plate også siver det litt ut av en dårlig sveis. Jeg tenkte å kappe ut den gamle plata og sveise på ny. Jeg har fått tømt tanken for diesel, men jeg kan jo ikke kappe i tanken pga fare for at den eksploderer.. Det må kappes i underkant av tanken så jeg kan ikke fylle den med vann heller... er det noe jeg kan helle på tanken som vil løse opp dieselen så jeg kan få skylt skikkelig ut av den?

Når jeg tømte tanken så borra jeg et hull i skroget. Jeg har også kappa av påfyllings slangen til tanken, men det er vel ikke nok til at det tømmer seg for gass?

Når jeg har sveisa på nytt, hva maler jeg den nye plata med innvendig for at det skal holde?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Det smeller bare første gangen, så få naboen til å kappe først, etter første smellet kan du trygt ta over selv.

Fra spøk til revolver, så krever diesel høyt trykk (som generer varme) for å være eksplosivt (men en dieseltank kan under rette forholdene ta fyr på en relativt voldsom måte som er eksplosjonslignende), så den faren er nok liten.

Derimot er det selvfølgelig en viss brannfare, og dersom du har boret hull i tanken så er det bare å stikke hageslangen nedi sammen med litt vaskepulver, og la det stå å renne en stund, så er brannfaren også minimal.

Redigert av adeneo (see edit history)

Appropå explosionsfara med dieseltankar.

När jag jobbade med grävmaskiner så hände det att det behövdes svetsas ett fäste eller handtag på utsidan av diesel- eller hydruloljetanken.

Är inte svetsare själv, men man ansåg och praktiserade att svetsa utanpå tanken som enligt den tillgängliga expertisen då helst skulle vara fylld med olja över svetsstället.

Er det rett? Jeg trodde bensin hadde lavere tenntempratur enn diesel, altså at det var motsatt..?

Nei, Diesel har lavest tenntempratur. Det er forskjellel på selv-antenningstemp og flamepunkt.

Flamepunkt for Diesel er 60C grader og bensin er -40Cgrader.

Det vil si at putter du en fyrstikk borti diesel må den ha 60C grader for å tenne, mens -40C grader med bensin.

Derfor misforståelsen av at diesel er "ufarlig"...

Det som er viktig er at du plugger (tetter alle rør) som kan tilføre luft til tanken.

Når det tar fyr, tape igjen kuttstedet, så kveler du flammen P. G. A. luftmangel.

Så er det bare å fortsett å kutte til til neste puff og tape OSV,

Det fungerer.

Skyller du godt kan du være heldig, men vær forbrent på et lite puff og brann inne i tanken..

Det skal bare 1.3% bensindamp til før en når nedre eksplosjonsgrense.

Drivstoff Flammepunkt Sjølvtenningspunkt

Etanol 12,8 °C 365 °C

Bensin <−40 °C 246 °C

Diesel >62 °C 210 °C

Jetdrivstoff >60 °C 210 °C

Parafin >38–72 °C 220 °C

Vegetabilsk olje (raps) 327 °C[1]

http://nn.wikipedia.org/wiki/Flammepunkt

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg var med å sveise på en binsintank som hadde innholdt bensin. Den ble først vasket med aceton (uten at det hjalp mye).

Da sveisingen startet kom det masse små "poffer" og tanken buldret som ei gammal kåt bikkje.

Vi valgte da å tape igjen alle åpninger og legge inn en slange med sveisegass (vanlig mison 18) og stakk noen små hull i motsatt ende av tanken slik av gassen også kunne komme ut.

Dette var megasuksesss og "bikkja" holdt kjeft :thumbsup:

Dette er nok den enkleste og tryggeste løsningen....

Eg har sveist masse bensintanker, eg pleier berre blåse inn i tanken ei stund med sånn støvsuger som eg kan snu slangen på å sette blåsetrykk i tanken, og så ha utlufting i andre enden av tanken. All bensin fordamper vekk etter nokre minutter, og tanken får litt lunk i seg som også hjelper på fordamping. På dieseltank har eg skylt med bensin best mulig først for å få vekk diesel først, og så lufta ut bensinen. Høres kanskje rart ut, men bensin er lettere å kontrollere føler eg. Bruker mitylight ex lykt for å inspisere tank at den ser tørr ut før varmt arbeid starter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...