gregor Startet 29.August.2013 Link til dette innlegget Startet 29.August.2013 Jeg har sandblåst under vannlinja på båten og oppdaget at det lakk diesel ut igjennom tanken som er endel av skroget. Det er en tidligere lappa inn plate også siver det litt ut av en dårlig sveis. Jeg tenkte å kappe ut den gamle plata og sveise på ny. Jeg har fått tømt tanken for diesel, men jeg kan jo ikke kappe i tanken pga fare for at den eksploderer.. Det må kappes i underkant av tanken så jeg kan ikke fylle den med vann heller... er det noe jeg kan helle på tanken som vil løse opp dieselen så jeg kan få skylt skikkelig ut av den? Når jeg tømte tanken så borra jeg et hull i skroget. Jeg har også kappa av påfyllings slangen til tanken, men det er vel ikke nok til at det tømmer seg for gass? Når jeg har sveisa på nytt, hva maler jeg den nye plata med innvendig for at det skal holde? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
adeneo Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 (redigert) Det smeller bare første gangen, så få naboen til å kappe først, etter første smellet kan du trygt ta over selv. Fra spøk til revolver, så krever diesel høyt trykk (som generer varme) for å være eksplosivt (men en dieseltank kan under rette forholdene ta fyr på en relativt voldsom måte som er eksplosjonslignende), så den faren er nok liten. Derimot er det selvfølgelig en viss brannfare, og dersom du har boret hull i tanken så er det bare å stikke hageslangen nedi sammen med litt vaskepulver, og la det stå å renne en stund, så er brannfaren også minimal. Redigert 29.August.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Enig. vask med vann og kapp. Tror ikke det er noen reell eksplosjonsfare, men kanskje litt vanlig brannfare der spruten treffer. Spruten fra vinkelsliper er ikke bra å ha i dieseltanken. Kanskje en stikksag med rett blad kan gjøre nytten uten gnister? God helg Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
ebonita Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Appropå explosionsfara med dieseltankar. När jag jobbade med grävmaskiner så hände det att det behövdes svetsas ett fäste eller handtag på utsidan av diesel- eller hydruloljetanken. Är inte svetsare själv, men man ansåg och praktiserade att svetsa utanpå tanken som enligt den tillgängliga expertisen då helst skulle vara fylld med olja över svetsstället. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Bare til opplysning så Diesel har tenntempratur på 225C grader og Bensin har tenntempratur på 400C grader, tenntempratur = selvantenning Så en vis forskiktighet bør du utvise... Fyll med vann før du kutter. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 31.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 (redigert) Fylle med vann kan jeg jo ikke siden jeg skal kappe i bunn.. Men skal skylle igjennom med vaskepulver som adeneo sier før jeg kapper.. Redigert 31.August.2013 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
gregor Svart 31.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Også var det hva jeg skal behandle det nye stålet med invendig i tanken med? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
nomen Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 En annen mulighet er å fylle tanken med nitrogen,sikrere enn det blir det ikke. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jonas78 Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Bare til opplysning så Diesel har tenntempratur på 225C grader og Bensin har tenntempratur på 400C grader, tenntempratur = selvantenning Så en vis forskiktighet bør du utvise... Fyll med vann før du kutter. Er det rett? Jeg trodde bensin hadde lavere tenntempratur enn diesel, altså at det var motsatt..? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Førstefender Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Er det rett? Jeg trodde bensin hadde lavere tenntempratur enn diesel, altså at det var motsatt..? Nei, Diesel har lavest tenntempratur. Det er forskjellel på selv-antenningstemp og flamepunkt. Flamepunkt for Diesel er 60C grader og bensin er -40Cgrader. Det vil si at putter du en fyrstikk borti diesel må den ha 60C grader for å tenne, mens -40C grader med bensin. Derfor misforståelsen av at diesel er "ufarlig"... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 (redigert) Det som er viktig er at du plugger (tetter alle rør) som kan tilføre luft til tanken. Når det tar fyr, tape igjen kuttstedet, så kveler du flammen P. G. A. luftmangel. Så er det bare å fortsett å kutte til til neste puff og tape OSV, Det fungerer. Skyller du godt kan du være heldig, men vær forbrent på et lite puff og brann inne i tanken.. Det skal bare 1.3% bensindamp til før en når nedre eksplosjonsgrense. Drivstoff Flammepunkt Sjølvtenningspunkt Etanol 12,8 °C 365 °C Bensin <−40 °C 246 °C Diesel >62 °C 210 °C Jetdrivstoff >60 °C 210 °C Parafin >38–72 °C 220 °C Vegetabilsk olje (raps) 327 °C[1] http://nn.wikipedia.org/wiki/Flammepunkt Redigert 1.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Når du først er i gang, få lagt inn en bunndrenering fra det laveste punktet i tanken, så du kan sjekke den for vann. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jetling Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Jeg var med å sveise på en binsintank som hadde innholdt bensin. Den ble først vasket med aceton (uten at det hjalp mye). Da sveisingen startet kom det masse små "poffer" og tanken buldret som ei gammal kåt bikkje. Vi valgte da å tape igjen alle åpninger og legge inn en slange med sveisegass (vanlig mison 18) og stakk noen små hull i motsatt ende av tanken slik av gassen også kunne komme ut. Dette var megasuksesss og "bikkja" holdt kjeft Dette er nok den enkleste og tryggeste løsningen.... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Tømme en CO2 brannslukker oppi før du kapper? Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 ingen dum ide Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Eg har sveist masse bensintanker, eg pleier berre blåse inn i tanken ei stund med sånn støvsuger som eg kan snu slangen på å sette blåsetrykk i tanken, og så ha utlufting i andre enden av tanken. All bensin fordamper vekk etter nokre minutter, og tanken får litt lunk i seg som også hjelper på fordamping. På dieseltank har eg skylt med bensin best mulig først for å få vekk diesel først, og så lufta ut bensinen. Høres kanskje rart ut, men bensin er lettere å kontrollere føler eg. Bruker mitylight ex lykt for å inspisere tank at den ser tørr ut før varmt arbeid starter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
gregor Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Skylle ut en 400 liters tank med bensin høres dyrt ut :p Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Jetling Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Som sagt, sveisegass eliminerer brann/eksplosjon og er utprøvd.... Billigere og tryggere enn bensinløsningen vil jeg si. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg vet ikke hvor tykt stålet ditt er, men om mulig ville jeg droppet vinkelsliper og brukt bajonettsag istedenfor. Tar noe lenger tid, men lager ikke gnister. ( Må jo bore et par hull for å komme i gang, men det bør vel gå.) Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 3.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Det beste er vel å skylle med no vaskepulver siden jeg skal sveise inn en ny lapp etterpå.. Blir jo vanskelig å få teipa igjen for å legge sveisegass slange inni når det er hull til den nye lappen.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Jetling Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Den nye lappen vil vel tette godt nok mot tanken til at det går fint med sveisegass. Sveisen blir også mye finere og litt sterkere om det er sveisegass på innsiden av tanken mens du sveiser. Ta av lufteslangen og slipp inn gassen der. Bor et lite hull der du tenker å starte kappngen så har du allerede utlufting for gassen. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Den tetter når jeg er ferdig med å sveise i hvertfall.. men underveis er det jo hull på sidene.. men det er kansje ikke nok? Skal se om jeg rekker å få sett på det i dag. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
gregor Svart 13.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 Gikk a greit.. begynte å brenne litt når jeg sveisa.. men slukka ganske fort når jeg bare holdt rundt lappen.. blei jo tettere jo mere jeg sveisa også.. :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.