Søringen Startet 30.August.2013 Del på Facebook Startet 30.August.2013 Skal ha båtene opp neste helg for skraping / spyling og stoffing. Må være klare til hummerfisket om liten måned. Ser det er veldig mye groe og rur etter sommeren. Den ene båten har svart bunnstoff, den andre rødt. Begge smurt med Hempel Mille selvpolerende. Mye sol, varmt vann kan jo helt klart virke inn. Flere som reagerer på mye rur, eller kan anbefale annet bunnstoff som tar knekken på ruren? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Hadde mye mer rur på jolla i år en i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2013 Hatt en runde og sett etter bunnstoff, det enklest tilgjengelige her er Seajet. Ser her på forumet at en del sverger til dette, så prøver dette denne gang. Ser på boksen at det skal holde med påføring hvert 2. år, men "tror det ikke før jeg får se det" Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Selvpolerende bunnstoff er aktivt så lenge det noe igjen av det. Jeg har en Saga27 og hvert år flekker jeg bare over der det er tynnslitt. Da går det kun med en boks på 0,7liter. Jeg bruker Seajet og er 100% fornøyd. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Søringen Svart 31.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2013 Hadde oppe begge båtene omtrent på samme tid i fjor. Øien`en ble flekket over der det var slitt, mens resten var stoffet hos forhandler året før. Den var ikke så ille grodd med rur i fjor, mest slim som var greit å spyle av. Vet ikke hva slags stoff de bruker. Hansviken ble skrapet og pusset ned, før stoffet med Hempel. Så skulle være godt lag med bunnstoff igjen. Skal prøve med Seajet 33 nå, og se om virkning mot groe og rur er bedre. Får bli samme farge på begge, satser på at en 2,5 liter rekker. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Hadde båten oppe i krana i dag for inspeksjon av drev. Bruker hvitt 034 Seajet bunnstoff - ikke antydning til rur. Drevene har hatt noe rur og husker ikke hvilken sprayboks dette var - grått. Min erfaring er at Seajet er best for de forhold vi har her jeg ligger. Får desverre ikke 033 Seajet i hvitt - det er noe rimligere og er mer enn bra nok. Har hørt at Maritim sitt bunnstoff er Seajet 033 - kun i blått og svart. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Ikke mer enn vanlig hos oss Vært smart. Bruk vest! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Prata med en som jobber innen oppdrettsnæringa. De hadde også hatt veldig mye rur på anleggsbåtene, så er nok ekstra mye rur her på sørlandskysten. Ser langs land også at ruren har tatt seg kraftig opp etter at den nesten var borte for noen få år siden. Trøsten er at krabben har vært ganske full av mat, og god på smaken i sommer Høres bra ut det dere forteller om Seajet, så blir gøy å se om bedre. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Testen som Båtliv utførte på selvpolerende bunnstoff i 2012 viste veldig små forskjeller på dyrt og billig bunnstoff. Testvinneren den gang ble Jotun Non Stop. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=1288624 Tror nok bruksmønsteret og hvor man ligger er langt mer avgjørende enn hvilket bunnstoff. Det er døden når båten ligger en lengre periode uten å bli brukt. Spesielt når man kommer utover i August og organismene "blomstrer" i vannet. Leste for øvrig i Båtmagasinet som kom i posten i går at de har kåret "Vinneren" når det gjelder å beskytte propellen mot groe. Det ble følgende behandling: Rensing med Selaclean Skjell- og vannlinjerens Behandling med Autoglym Metallpolish Påføring av Selaclean gelcoatforsegler Dette ga etter 2 måneder i vannet uten bruk en propell som var like fin som da de la den ut ! Redigert 1.September.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
glalaks Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 I Trøndelag er det tang som er tingen.. Observerte denne i fjorden i helga.. Va 1 meter med tang hang under kjølen:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Søringen Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Sånn så det ut i fjor høst. Er jo greit å ha med seg ingredienser til fiskesuppe på tur... Men da hadde båten ikke blitt stoffet på en god stund heller, så kunne ikke skylde på bunnstoffet... Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Kan det ha en sammenheng med temp.i sjøen? Det er mye mere brennmaneter og makrell her oppe enn ex.ifjor og kanskje trives slikt som vekser på båtene også bedre ved høyere temp.i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Har selv god erfaring med Maritims eget bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.