Jump to content

U-Båt ved Fedje og valgkamp løfter


G-sabb

Recommended Posts

U - landet Norge klarer ikke å gjøre noe med denne u-båten som på vei til Japan ble torpedert og ligger og lekker det flytende metallet kvikksølv utenfor vestlandet.

Ca 60 tonn er det om bord. :cryin:

Ikke engang nå i valgkampen er det noen partier som vil skryte på seg å ta tak i denne saken.Tror denne ubåten blir liggende for alltid.Noen som i det minste har hørt noen valgløfter?

Link to post
Share on other sites

Ikke engang nå i valgkampen er det noen partier som vil skryte på seg å ta tak i denne saken.

Skjønner jeg godt. Risikoen og kostnadene ved et løft er betydelig høyere en en eventuell gevinst. Hva er poenget? Er man redd kvikksølvet, med en egenvekt på rundt 20, skal flytre opp og forurense strendene?

La det ligge. Eventuellt kan man kapsle inn hele ubåten i sement

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Morsomme kommentarar :lipseal: Omlag 20 tonn flytande kvikksølv har så langt kome ut frå båten, 30000 kvm kring båten er førebels rekna som forureina, ubåtar av denne typa kunne ha opptil 440 tonn diesel ombord. Sjølvsagt er det flott å ha slikt liggjande utanfor stovedøra (ironi.................) Eg er ganske så sikker på at om u-båten hadde leie i oslofjorden, så hadde det blitt fortgang i saka :nonod:

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er det folk i distriktet alltid sier når ting ikke går deres vei, og det er der jeg mener dere har feil. Jeg er rimelig sikker på at hvis det hadde vært en smal sak å heve dritten, så hadde det vært gjort allerede. Når det gjelder å bevilge penger til ditt og datt her på berget, så er majoriteten av politikere på tinget fra distriktenne, og følgelig ville de da selvsagt bevilget penger til dette formålet også, hvis det er sånn at folk feier for egen dør, før for felleskapet.

Link to post
Share on other sites

Tja, høyrer kva de seier - men trur ikkje noko meir på det likevel. Er ganske så overbevist om nærmare Akersgata og Stortinget ein kjem, dess enklare er det å få gjennomslag for ei sak. Ein utpost i havet ser ikkje ut til å vere så spennande for verken media eller politikarar, om der no ikkje skulle tilfeldigvis vere olje eller gass....

Link to post
Share on other sites

Tullprat fra Sunnmøre! Vi hørte det samme maset da Gudvanga-tunnelen ble stengt etter brannen. "Hadde dette skjedd på Østlandet, hadde tunnelen vært fikset på et blunk".

Vel, det er bare surr å påstå. Nestunnelen (E-16) har vært stengt siden mars 2011, og gjenåpningen skulle funnet sted tidlig i år. Fremdeles stengt.

For noen år siden ble Hanekleivtunnelen stengt etter et ras. Vi snakker E-18 gjennom Vestfold. Den var stengt i over et halvt år.

For ikke å forglemme Oslofjordtunnelen som stadig er stengt.

 

Jada, jeg er klar over at omkjøringsalternativene er flere og kortere på Østlandet, men det er ingen unnskyldning.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Eg er ganske så sikker på at om u-båten hadde leie i oslofjorden, så hadde det blitt fortgang i saka :nonod:

Det ligger vel et par båter i Oslofjorden med diverse ombord som ble senket under krigen, den største av de ble vel senket den 9. april 1940, og den er ikke hevet. Det ligger krigsskip rundt hele kysten som ble senket, og Narvik havn har en god del av disse..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert politisk vilje i enkelte miljøer for å opprette en kvikksølvavgift.

Hvorfor avgiftsbelegge noe som er forbudt?

 

 

Er man redd kvikksølvet, med en egenvekt på rundt 20, skal flytre opp og forurense strendene?

Nei, man er redd for næringskjeden. Og det bør man være.

 

 

er det merkelig at dette svineriet ikke har blitt fjernet for lengst

Problemet er at man ikke riktig vet hvor all dumpingen har skjedd. Gassen som skadde svenske fiskere alvorlig for noen år siden kom fra et dumpingsted man ikke visste om.

Link to post
Share on other sites

At slikt ikke er valgkampstoff har vel å gjøre med at samtlige stortingspartier (bortsett fra ett) har sittet med makta i en eller flere periode etter denne ubåtsaken kom opp.

 

Unntakspartiet kan muligens komme i en slags maktposisjon fra høsten av. Dere får stole på dem. De er jo kjent for å skulle fikse alt som er galt med enkle og raske løsninger. Dere får høre om dere kan smette inn på prioritetslista etter frislipp av snøscooterkjøring og lakrispiper.

Link to post
Share on other sites

Synes politiske utspill ikke hører hjemme her. Ta gjerne saken men hold unna valgkampen. Min mening

Og det skal du få lov til å mene, men jeg er helt uenig med deg.

Faktisk synes jeg det er en slående mangel på interesse for "båtpolitisk" diskusjon her på forumet. Jeg antar at de fleste som frekventerer dette forumet er over gjennomsnittlig interessert i - og glad i - båt og båtliv. Da forbauser det meg at ikke flere vektlegger "båtpolitiske" forskjeller i partiprogrammene og prøver å selge inn sine politiske parti. Jeg synes det hadde bidratt til en interessant diskusjon. Denne tråden om Fedje-ubåten er en av de få jeg kan huske å ha sett nå i valgkamp-tiden. Jeg er ikke enig i at ubåten bør heves, men jeg synes det er interessant å lese de ulike oppfatningene.

For egen del vektlegger jeg ikke "båtpolitiske" spørsmål i partivalget og jeg innrømmer - jeg har ikke satt meg inn i hva de ulike partiene måtte mene om Hk avgift, avgiftsfri diesel, vannscooter eller havner for fritidsbåter. Men hvis noen ville vektlegge disse spørsmålene i partivalget så synes jeg bare en diskusjon om det hadde vært forfriskende.

Redigert av forskern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Faktisk synes jeg det er en slående mangel på interesse for "båtpolitisk" diskusjon her på forumet.

 

Det er jeg helt enig i.

 

Man skulle tro at så mange båtinteresserte samlet på et sted ville være et bra sted å drive en interesseorganisasjon, få publisert sine intensjoner, hente innspill osv. Men nei.

 

Årsaken ligger nok i den politisk vinklede moderasjonen som utøves på OT-delen av forumet, det er vel ingen som ser noen nytte av interesseorganisasjoner som kun tillates å drøfte med motsatt formål av interessegruppens medlemmer.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...