Erling67 Startet 31.August.2013 Del på Facebook Startet 31.August.2013 God morgen der ute Før dagens tur tar jeg rutinesjekken. Kjølevann, sjøvannsfilter og oljepeiling. Plutselig er det mye olje på på pinnen. Måler flere ganger. Ferskvanns nivået er normalt. Starter motoren noen minutter (sikkert ikke lurt men nå er det gjort). Virker som olja blir litt gråere. Noen som kan tenke hvor det kan komme inn vann. Vi snakker om en Volvo Penta fra 1996, MD20. Mistenker at det kan komme inn saltvann via akslingen til sjøvannspumpa eller kan det komme via oljekjøler? Noen som har lignende erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Tror du har den motoren som er best belyst i dette forumet noen sinne. Bare å søke så kan du lese til Dovre faller :-) Ang. din teori om vann inn via aksling til sjøvannspumpa så har jo andre med samme motor opplevd det samme, og det har også endt med havari. Står om dette her på forumet også. Spørsmål: Har du skiftet impeller eller gjort noe annet på motor i det siste som kan være foranledning til det som skjedde? Noen spesiell bruk av motoren eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Erling67 Svart 31.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2013 Har ikke byttet impeller eller kjørt utenom det vanlige. Holder på å tappe olje nå og skal så se om jeg får pelt ut simmerringene. Får tak i nye mandag. Noe jeg lurer på. Når jeg tar av impeller og kjenner på akslingen så virker den å være litt slakk. Burde man skifte lager også? Og en annen ting. Hvor mange ganger bør man bytte olje etter slik episode? Evt andre ting man bør gjøre.? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Tror bt har olje beregnet for skylling. Sitér dette innlegget Link to post
Erling67 Svart 31.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2013 Tok like gjerne ut hele pumpa. Tar den med til Volvo Penta forhandler så de kan få satt inn riktige tetninger. Er fremdeles litt i tvil om dette er grunnen til lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Erling67 Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Når jeg ser på pumpa jeg har tatt ut, så kan jeg ikke forestille meg hvordan saltvann har kommet inn i motoren. Spalten i pumpehuset (se pil på bildet) er helt åpen, så evt lekkasje burde fosset ut her. Noen som kan tenke seg andre muligheter? Olja jeg har tappet av er ikke spesielt grå men allikevel litt seig. Motoren har gått som ei klokke hele tiden. Kan seigere olje henge på sidene i peilerøret.? Har ikke fått tappet av så mye olje (en god liter kanskje), tror kanskje det "henger" inne i motoren, men det kan jo hende det ikke er mer. Sitér dette innlegget Link to post
Pettson Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Jeg ville nok sjekket oljekjøleren også. Sitér dette innlegget Link to post
Erling67 Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Jeg tror rett og slett at jeg har fått en del olje opp i peilerøret som lurte meg til å tro at nivået var steget og at det var kommet vann i olja. Når jeg til slutt fikk tappet ut alt så viser det seg at det er omtrent så mye olje som det skal være på motoren (2, 8 liter). Det er ikke oljekjøler på denne motoren. Fikk uansett skiftet olje og oljefilter (det trengtes). Og takk for tips. Burde egentlig ha sett hvordan pumpehuset var bygd opp. Med den store spalten som er mellom sjøvannsiden og motoren så er det nærmest ikke mulig å få sjøvann inn i motoren denne veien. Det måtte i tilfelle være hvis det var tettet igjen. Uansett er jeg veldig glad for alle tips og erfaringer som deles her, selv om jeg denne gangen ser det ut som om jeg har tatt feil. Nå kan jeg på tur igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.