Jump to content

Sette masten skrått i færing

roeren

Recommended Posts

Hva svarte..?? Går masten overbord??

bilde

Neida, neida! Men å gå forbi en opprett mast i en færing er litt av en øvelse; mange har nesten gått i sjøen i forsøket! Så jeg har lenge eksperimentert med 2-beinsmast for å kunne gå gjennom i stedet for rundt. Har også vært ute og seilt med noen versjoner av denne, og det har gått fint - men jeg er likevel ikke helt fremme.

Vel, jeg har en periode måttet bruke en vanlig, liten mast jeg hadde fra gammelt, og har støttet denne med 3 tau nede, en grei støttemåte jeg har prøvd på flere båter. Enkelt å ordne til, svært trygt, raskt og enkelt å sette opp og ta ned masten, og svært enkelt å flytte masten fremover og bakover, hvilket jeg faktisk har hatt bruk for, og gjorde det på sekunder under en seiltur.

Og da kom jeg på: Masten kan vel kanskje også logges til side når jeg skal gå forbi? Prøve-prøve! Og, joda, dette gikk lekende lett, med de lastestrammerapparatene jeg bruker på tauene. Resultatet sees altså over; det ser skummelt ut - men er kjempepraktisk!

Så nå spørs det om det i det hele tatt blir noen 2-beinsmast!

(Merk forresten sideroret; ytterst praktisk, lettvint og trygt! Har jeg sagt det før? Klippe-klippe!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...