Jump to content

Batteri kasse


Careka

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en batterikasse som kan holde på 2 x 140 amp batterier.

eller kasser for 1 stk 140 amp batteri

 

Har søkt på forumet uten resultat.

Og har sjekket med batterilevrandør , uten og få hjelp.

 

Må jeg rett og slett få noen til og støpe en kasse eller vet noen av dere om andre løsninger. ?

Jeg vil ha mer strøm til sommeren.

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Jeg er på jakt etter en batterikasse som kan holde på 2 x 140 amp batterier.

eller kasser for 1 stk 140 amp batteri

 

Har søkt på forumet uten resultat.

Og har sjekket med batterilevrandør ,  uten og få hjelp.

 

Må jeg rett og slett få noen til og støpe en kasse  eller vet noen av dere om andre løsninger.  ?

Jeg vil ha mer strøm til sommeren.

 

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske är det bästa att plasta en batterikasse själv ? Det är lite jobb men kanske värt det ?

 

/ dan

Link to post

Hulda har laget alle batterikassene i 12 mm finner. Platene er satt sammen med Sika og deretter malt med 2-komp epoxymaling. Før jeg satte batteriene nedi kassene, pakket jeg alt untatt toppen inn i tykkeste typen byggplast (diffusjonstett). Dette fungrer helt utmerket. Etter hvert kommer det også lufting, gasstette lokk osv. Jeg har benyttet denne metoden på et par båter tidligere. Den ene båten hadde vi i 15 år.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hva med en enkel plastkasse fra f.eks Claes Olsson. Finnes i utallige størrelser, med og uten lokk. Jeg tenker på slike kasser for lagring av ting og tang. Eller er plastkvaliteten i disse uegnet i tilfelle syrelekasjer?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hva med en enkel plastkasse fra f.eks Claes Olsson. Finnes i utallige størrelser, med og uten lokk. Jeg tenker på slike kasser for lagring av ting og tang. Eller er plastkvaliteten i disse uegnet i tilfelle syrelekasjer?

 

Brigg

<{POST_SNAPBACK}>

Det går sikkert bra det også. "Mister" man syren, hvilket aldri har hendt meg, så vil vel ikke syren bli liggende i måndesvis før den blir oppdaget. Bare kassa er tett og rommer innholdet av batteriet, er det sikkert ok. En ting man skal være obs på er at kasse/innfesting må være sterk nok til å eksempelvis tåle en grunnstøting uten at batteriene farer avgårde. I henhold til Newrtons første...

Link to post

Takker for forslag.

Men hos oss med seilbåt , må slikt tåle en 360grader rundttur, uten at batteriene faller ut.

Så det må være strekt og sitte skikkelig fast.

 

:seeya:

 

Hvordan har dere med store batteribanker i seilbåt, løst problemet. ? :confused:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Takker for forslag.

Men hos oss med seilbåt , må slikt tåle en 360grader rundttur,  uten at batteriene faller ut.

Kommentar:

Dette er selfølgelig bare tull. Ved en "360" vil båtene som vi bruker til ferieseilas, trolig påføres så stor skade, at litt batterier som flyr veggimellom er ditt minste problem. Syre som lekker ut, vil påføre båten skade, helt klart, men ikke i kategorien " så-stor-skade-at-jeg-må-kondemnere-båten ". Sett opp mot løse ankere, verktøy, daumenn, dieselkanner, vanntanker, PC`er, tv `er, påhengsmotorer og alt annet som "nesten" er skikkelig festet, tror jeg problemet er lite.

 

Sannsynligheten for at en feriebåt, brukt i våre farvann, blir utsatt for en "360 " vil jeg sette til tilnærmet 0%. Dog skal batteriene sikres så godt det lar seg gjøre, og gjerne stå i bokser som er tette underst osv.

 

Jeg har et eget lite stuerom til mine batterier. De er sikret, mot å reise i sideled, lengdeled, og ut av stuerommet. Lokket skrues fast. Blir INITIUM liggende med masta ned, og kjølen opp, vil syre renne ut. Det bekymrer meg svært lite..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

I båten min sitter batteriene under køya i akterlugar.

Der satt det ei kasse som nesten hadde plass til to batterier. Den ble fjernet.

 

Så lagde jeg materiale til nytt batterirom ved å laminere opp glassfiberlaminat på ei plate. Du kan bruke et glassbord, et varevindu, ei plate modellfiner, plexi eller hva du har for hånden. Har du ikke formvoks, kan du bruke hard bilvoks men for all del ikke den flytende.

Veggene i batterirommet ble skåret sånn omtrentlig til, kilt fast og festet med ei klyse limsparkel her og der.

Når limsparkelen hadde herdet ble hulkiler av mer limsparkel lagt i alle sammenføyninger. Tilslutt ble alle sammenføyninger laminert fast.

Jeg lagde former til trau til å sette batteriene i av tre. Disse ble malt med topcoat. Når trauene var ferdig laminert opp, ble de festet i båten ved hjelp av kapp fra romsidene som ble formet etter skroget. Da ble det mulighet til å feste batteriene ved hjelp av spennbånd. Batteriene har ingen mulighet til å bevege seg i noen retning selv om båten skulle slå salto.

Jeg lagde rommet så stort at det i tillegg til 2x 115 Ah husholdning plus 65 Ah start også er plass til ei DIN-skinne med sikringer for kjølekompressor, alarm o.s.v, VSR og sensor til batteriovervåkingspanel.

Dette ble gjort som "innimellom" arbeid siden mest tid går med på å vente på at laminat og limsparkel skal herde. Total arbeid sånn ca. 5-6 timer. Kostnad ca. 400 kroner.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

En ting man skal være obs på er at kasse/innfesting må være sterk nok til å eksempelvis tåle en grunnstøting uten at batteriene farer avgårde. I henhold til Newrtons første...

Batterikasse står på lista over fremtidige utbedringer. Det jeg har tenkt så langt er en slik kasse med lokk fra Claes Olsson. Det legges en kryssfinerplate i bunnen av kassen, og denne festes med skruer gjennom bunnen av kassen og ned i skroget. Gjennomføringene tettes med SIKA eller tilsvarende. På kryssfinerplaten skrus det fast trelister som gjør at batteriene står støtt sideveis. Dersom bytte av batterier medfører andre dimensjoner er det bare å flytte på disse listene. I tillegg festes batteriene til kryssfinerplaten med egnede spennebånd. Kablene tres gjennom hull øverst i kassen.

 

I Halcoen er batteriene plassert i motorrommet, slik at det er godt med plass for en slik løsning.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Kommentar:

mot løse ankere, verktøy, daumenn, dieselkanner, vanntanker, PC`er, tv `er, påhengsmotorer og alt annet som "nesten" er skikkelig festet, tror jeg problemet er lite.

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

For ikke å snakke om løst mannskap.

 

På Hulda får batterikasselokkene gummi(plast)-pakninger og lokkene blir slik at de ikke hopper av uansett 3D-orientering.

 

Jeg kjenner en som tok en rundtur med en Fantasy 37 en ukes tid V for Azorene. Stor sett holdt alt seg på plass untatt det som var i skapene. Det var ketchup i taket og risgryn i bunnvannet. Masten knakk over salingen, men ellers var det tilnærmet greit.

Link to post

Jeg er på jakt etter en batterikasse som kan holde på 2 x 140 amp batterier.

eller kasser for 1 stk 140 amp batteri

 

Har søkt på forumet uten resultat.

Og har sjekket med batterilevrandør ,  uten og få hjelp.

 

Må jeg rett og slett få noen til og støpe en kasse  eller vet noen av dere om andre løsninger.  ?

Jeg vil ha mer strøm til sommeren.

 

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Fördelen med att plasta själv är att du kan få batterikassen precis som du vill ha den, och stark så den klarar allt som kan hända..

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Batteribank.jpg

 

/ dan

Link to post

Kommentar:

Dette er selfølgelig bare tull. Ved en "360" vil båtene som vi bruker til ferieseilas, trolig påføres så stor skade, at litt batterier som flyr veggimellom er ditt minste problem. Syre som lekker ut, vil påføre båten skade, helt klart, men ikke i kategorien " så-stor-skade-at-jeg-må-kondemnere-båten ". Sett opp mot løse ankere, verktøy, daumenn, dieselkanner, vanntanker, PC`er, tv `er, påhengsmotorer og alt annet som "nesten" er skikkelig festet, tror jeg problemet er lite.

 

Sannsynligheten for at en feriebåt, brukt i våre farvann, blir utsatt for en  "360 " vil jeg sette til tilnærmet 0%. Dog skal batteriene sikres så godt det lar seg gjøre, og gjerne stå i bokser som er tette underst osv.

 

Jeg har et eget lite stuerom til mine batterier. De er sikret, mot å reise i sideled, lengdeled, og ut av stuerommet. Lokket skrues fast. Blir INITIUM liggende med masta ned, og kjølen opp, vil syre renne ut. Det bekymrer meg svært lite..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

:headbang: :nono:

Forstår at du driver kystseilas på østlandet, men husk at sikkerhet går forann alt.

Gjør det skikkelig første gangen så er du mye sikkrere. :seeya:

 

På vestlandet driver vi havseilas. (tenker den var hard og svelge) :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...