Audiaudi Startet 1.September.2013 Del på Facebook Startet 1.September.2013 Jeg har en Aquador 26 ht med VP kad 44 C med DP-E drev 1,68 C4 props. Jeg går 29-30knob (den er ren i bunden)ved 3500 omdr. Nye filter og gennemgang af slanger er ok. Turbo trukket er målt til 1,25 bar kompressor trykket er målt til 1,1 bar, det er sådan lige i underkanten. Alle trykslanger er efterspændt og tjekket for lækage med sæbevand. Jeg har en mistanke om at der er dårlig gennemgang i intercolleren men er ikke sikker. Der er et lille originalt hul i bunden af den der blæser det lidt ud skal det det ??? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Det skal blåse der, i det lille hullet :-) 1,25 er absoplutt i nedre ende av skalaen. Hva veier båten? Har den gitt 3900 rpm før? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Audiaudi Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Ok tak ja det er jeg også kommet frem til :-)Ja jeg mener den har gået ca 33 knob ved 3750 omdr. Den har kun 285 timer på tælleren så jeg kan ikke tro der er noget galt med hverken turbo eller kompressor!? Jeg mener den vejer 2900 kg men med 1/4 tank nu og kun en person. Så den er ikke overlastet. Men har overvejet c3 propeller, jeg har set et turbo tryk diagram her inde og så burde den at give mere selvom den kun når 3500 omdr Mvh Audiaudi Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Du skal ha 1,5-1,6. Vår forrige båt Joda310 (4000 kg) fikk tilbake 2 knop og 250 rpm ved turboskifte. Da målte vi 1,1-1,2 bar. Den var tyngre enn din, så vi merket stor forskjell, særlig på planingsterskel. Turbo er en slitedel, kan vare "evig" eller gi seg tidlig. Du, glemte en ting: hva er trykket når kompressoren slår inn? Har du lavere trykk enn 1,5 når kompressoren slår til, har du lekkasje på trykksiden Mvh Bavaria32sport Ojj, ser du har svart på det. Sjekk gummi pakningen på tverrøret turbo-intercooler. En på hver side, den orange er kjent for å lekke. Mvh Bavaria32sport Redigert 1.September.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Audiaudi Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Okay tvær røret bag motoren. Orange er det o-ringen/ pakningen til tvær røret i begge ender Mvh Audiaudi Sitér dette innlegget Link to post
Audiaudi Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Tværrørs pakninger er ok har lige haft det afmonteret. Nu vil jeg tjekke turboen ved afgangen og se ind i den. Mvh Audiaudi Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Part nummer 7 og 10 her: http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/18673.jpg mvh bavaria32sport På min ene KAD32, så alt strøkent ut, men den var litt dau. Alt så tett ut, men når vi dro på litt, kunne jeg kjenne det lakk luft ut i bakkant av røret. Ny pakning: tett som ei potte. KAD32 kan ruses ubelastet slik at kompressor slår inn (1700rpm), usikker på om 44'n kan det. mener bestemt at elektronikken holder igjen ved 1500 rpm. da er alternativet å være 2. Og være veeeeldig forsiktig mhp ting som går rundt. Fort gjort å miste en amr/fot der. mvh bavaria32sport Redigert 1.September.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Audiaudi Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Så er der åbent ind til turboen der ses noget korrosion. Ingen slør i nogen retninger. Ved ikke om det er for meget Mvh Audiaudi Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Jeg tipper at dette er årsaken. Du får en dårlig virkning av turboen med så mye klaring mellom turbinhjulet og huset. Sitér dette innlegget Link to post
Audiaudi Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Tak for din vurdering. Jeg er også tilbøjelig til at tro det ikke er propellerne der er for tunge nu, men at det er turboen der er nede i effektivitet. Så er det vel en ond cirkel jeg er inde i, fordi mindre tryk på turboen, så giver EDC jo nok også mindre diesel ?Vil jeg tro. Jeg skal vist på jagt efter en ny turbo. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Det er vel en røykbegrenser som regulerer maks dieselmengde i forhold til manifoldtrykk. EDC er kun en elektronisk governor. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Og da kan jeg anbefale min egen tråd: Hvordan bytte turbo selv :-) https://baatplassen.no/i/topic/101513-how-to-bytte-turbo-paa-volvo-penta-kad32-og-kad4x/ Stusser fortsatt litt over at kompressoren din ikke drar mer enn 1.1 bar.. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Audiaudi Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Røgbegrænser tror jeg bliver styret i boksen hvor filteret er skruet i, der går nemlig en slange fra manifolden og ned under boksen i et tstykke, hvor jeg også måler på ladetrykket. Ja kompressoren burde også give noget mere, nu bliver jeg godtnok i tvivl det var da vist ved 1500omdr i Neutral på gearet i havn 1,1 bar. Den er begrænset til 1500 omdr i "frigear" Men har ikke set nålen over 1,25 bar, ved sejlads, men det skal jeg lige ud at prøve igen. Jeg har ikke været så obs på kompressoren da det kun er top omdrejninger jeg mangler Jeg har faktisk set din tråd om turbo skift :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Meiner det er ein el styring av røykbegrenser.Dersomdet er feil på denne giveren får ikkje motoren nok diesel,og da blir turbotrykket lavere.Prøv å få låne ein giver å prøve før du før du skifter turbo Sitér dette innlegget Link to post
Audiaudi Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Okay ja måske men hvor sidder sådan en giver der sidder en tempgiver i insugningsmanifolden. Kunne jeg slå op. Tanken har strefet mig, jeg har engang bygget en turbo på en kadett diesel :-) og den kunne jeg ikke få op i turbotryk westgaten var til sidst skruet i bund lige lidt hjalp det. Nå så gav jeg den halv anden omgang på pumpen. Så skal j;8:35?!krkrkr.,/&) love for der kom tryk på. Men så manglede røgbegrænseren!!!! så den blev pillet af igen Mange år siden;-) Så derfor har jeg også startet med alle filter osv. Men hælder nok snart mest til at der er for stort gab i turboen? Men kunne godt tænke mig at kunne give den, noget mere diesel for at se om trykket vil op eller den bare vil begynde at ryge. Jeg tror bare den giver er indbygget i boksen? Sitér dette innlegget Link to post
Audiaudi Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 Har været ude at sejle idag for at se trykket på kompressoren den gå faktisk op på 1,45 bar fra 2200 til 2700 omdr. Når jeg så øger omdrejningerne og kompressoren slår fra dumper trykket ned til 1,0 bar. Så er ved at bestille en ny turbo nu. Er ret overbevist nu. Ham fra det firma hvor jeg har forespurgt på en turbo skrev: Hej xxxxx Turbon ser bra ut på framsidan, men om man tittar på baksidan där avgaserna går ut så ser det värre ut. Om du har för stort spel mellan avgashuset och turbinen så kommer du att få ett lägre laddtryck och tappa varv så det låter som att det är det som är problemet. <image001.jpg> Spelet får vara max 0.9mm per sida enl specifikationerna. Tror der nogle steder er 1-2 mm Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Ahh. Da henger saker og ting sammen :-) Oppførselen er helt riktig, rundt 1,5 med kompressor, så faller det når turbo slår inn. Hvis turbo da gir 1,25 er det fro lavt og den er sliten og bør byttes. Hvis du får 1,45 med kompressor lekker det heller ikke på trykksiden. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Audiaudi Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Ja det er også derfor, den har haft tendens til at når jeg har nået 2700 omdr og kompressoren slår fra har den tabt omdrejninger, for så at sætte kompressoren på igen det har den haft for vane mellem 2700 til 2850 omdr her på det sidste. Særligt ved lidt høj sø, men der er der selvfølgelig også brug for ekstra power i perioder for at holde den i plan. Det er selvfølgelig fordi turboen ikke er magtfuld nok (1.0 bar ved 2750omdr) til at følge op på trykket. arh :-) Jeg kan næsten ikke vente på at få skiftet den turbo :-) Håber på at få fat på en inden weekenden Jeg er meget taknemlig for de indput jeg får på dette fantastiske forum! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 (redigert) Flott! Masse symptomer som peker i samme retning. Når du har byttet turbo, husk å legge inn resultatet her :-) Veldig kjekt for nestemann med en KAD44 som ikke sparker som den skal :-) Husk: du trenger ikke original VP turbo, vet ikke forskjell på prisene i Danmark. Det er også et moment å holde liv i den lokale VP pusher slik at han er der neste år, så kanskje original er best :-) Pakningene (olje og kjølevann) bør være originale (da passer de 100%). Gleder meg til å høre om resultatet :-) mvh Bavaria32sport Redigert 3.September.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Audiaudi Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Jep jeg vender helt sikkert tilbage med en melding når jeg har fået den skiftet. Jeg får en ombytning til næsten halv pris :-) og mon ikke også den kan holde 285 timer som den her original (genuine)Volvo holdt ;-) Men originale pakninger! tak Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Mine turboer holdt 600 timer.. Masse bruk er bra, stillstand er ikke ok :-) Det er det å stå stille lenge som knekker dem.. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Audiaudi Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Ja det har du ret i da det tilsyneladende kun er huset der er eroderet op til større diameter og derved for stort spillerum. Tror ikke det er turbinen der er blevet mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Audiaudi Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 Hej ja så fik jeg en såkaldt renoveret turbo som jeg ikke er tilfreds med :-( Se lige den flange. Og se lige den revne og det tærring i bunden. Og så tror jeg den er 22 år gammel. Han vil så sende mig et nyt hus som jeg kan sætte på!! Det må han da gerne. Men den han har sendt mig kommer retur. Men det "nye"avgashus som han vil sende vil jeg lige vurdere standen på, og evt så sætte det på min egen turbo. Da det jo kun var huset på min der var eroderet. Hvad mener panelet her ;-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Ja det kan hende du skal sette sammen de beste av delene, men det kan være vanskelig å vurdere tilstand på turboen. Hvis du kjenner en som er flink til å sveise kan disse husene repareres. Et problem ved å bruke noen ovehalte og noen gamle deler er at du ikke vet tilstanden på balansering og tetninger på de gamle delene uten å prøve de i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Audiaudi Svart 10.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2013 Hej Dieseldahl. Ja det har du ret i. Men jeg tror ikke den nye jeg har fået er blevet afbalanceret da den er mærket op med sort tusch. Jeg tror også dette hus som er på den er svejset op og så drejet så det passer til turbinen. Jeg ved min egen har kørt 282 timer. Og det er udstødningens huset der er tæret. Pga stilstand. Så jeg tror jeg vil prøve det nye hus på min egen når jeg får den afmonteret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.