Jump to content

Lufteventil i Takluke

Tallisman

Recommended Posts

Oppdaget ved ett besøk ombord i en nyere båt att det var montert lufteventil i plexiglasset i takluken over køy dette fører til att det ikke dugger på Alukarm og glass. Muliggjør også lufting om det er store nedbørsmengder og man må holde luken stengt . Ser for meg og bruke stikksagen og skjære ett rundt hull i plexiglasset og montere ventilen med tilhørende flens på undersiden.Det er bare ett problem jeg vet ikke hvor eller hvem som selger disse ventilene. Noen som hvet.

Blant annet Biltema har slike ventiler, Maritim har det også. Jeg monterte en slik i luke i hver lugar (3 lugarer) for lufting uavhengig av regnvær. Tegnet hvor jeg skulle lage hullet med sprittusj. Lurt å tenke litt før du lager hullet så ikke noe kommer i konflikt med karmer og lukkehåndtakene. I framre lugar er luka såpass stor at jeg kom til med stikksaga. Der borret jeg et hull stort nok til at stikksaga kom til og sagde hullet forsiktig. Pleisiglass kan sprekke ved belastning og varmgang, så det skader ikke å være litt forsiktig. Da jeg skulle til med de små lukene over akterlugarene ble det for trangt for stikksaga på grunn av lukeholderen og lukkehåndtakene. Så der borret jeg en rekke små hull langs streken og brukte Dremelen mellom hullene. I ventilen jeg linket til følger det med en gummipakning som holder ventilen tett, så om hullet ikke er helt perfekt går det greit.

I tillegg modifiserte jeg den plastdelen av ventilen som er under metalldekselet litt, det var bare tre utløp for regnvann der (for å unngå at ventilen samler opp regn og det skvulper over kanten og inn i båten). Borret opp en rekke hull langs kanten for at eventuelle kraftige regnbyger og bølger over båten ikke skal føre til våt seng og dørk. Så vidt jeg husker var det bare tre skruer som holdt den indre flensen sammen med den yttre, jeg satte inn seks skruer for å få bredre trekk på skruene og dermed trekke pakningen bedre og jevnere til så det blir tett.

Er godt fornøyd med Biltema-ventilene, har hatt de i 2,5 år nå og de holder seg fremdeles tette og fine. Fordelaktig pris i forhold til mange andre leverandører. Har sett litt på dem hos Maritim, men finner ikke noen god grunn til å velge dem foran Biltemas versjon, verken på utførelse eller opplevd kvalitet. Det eneste er hvis du skulle ønske en fysisk mindre versjon, da må du nok til en båtutstyrsbutikk og opp i pris. Merker god forskjell fra tidligere da det var få luftingsmuligheter i regnvær uten at det kom vann inn. Nå er det mulig å lufte året rundt :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...