Vectra89 Startet 1.September.2013 Del på Facebook Startet 1.September.2013 Hei! Jeg observerer en GZ-kurve og har noen spørsmål angående hvorfor den ser ut som den gjør. Kurven går opp til ca. 22,5 grader, hvor den har en rettende arm på rundt 0,2 meter. Den fortsetter så til ca. 35 grader men den har fortsatt så og si samme rettende arm, altså 0,2 meter. Etter dette begynner den rettende arm å gå opp etter hvert som skipet krenger og max GZ er ved ca. 65 grader.Det jeg lurer på er hva som gjør at den rettende arm holder seg så og si stabil fra 22,5 - 35 grader? Har fundert lenge på dette nå og tror det har noe med oppdriften å gjøre. Altså at vannflaten treffer overbygningen, som forutsettes å være tett, og dette gir et rettende moment som yter motstand mot ytterligere krenging. Men hva skjer etterpå når den rettende arm begynner å stige igjen? Håper noen kan beskrive hva som skjer og hvorfor det skjer. OBS! Det er snakk om en taubåt som er ganske brei(7,00 meter) men har lite fribord. Takk på forhånd :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Andregrad- eller tredjegradskurve? Sitér dette innlegget Link to post
Vectra89 Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Kurven ser noenlunde slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Har du bilde av båten i langskipsretning? Om du har det kan du tegne opp vinklene for omtrentlig antatt vannlinje for å se hvilke volum som øker og reduserer rettende moment. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Lit vanskelig å si men det er nok skrogets fassong som er med på å gjøre atvdette ikke er konstant, så når man har forskjellig volum etter vinkel som skroget krenger så vil man få forskjellige verdier... det ligger en del videoer på nettet med selvrettende båter, og her ser man tydelig det du beskriver.. selv har jeg vært med på slingring nært 45 grader ombord i MTB... Ikke spessielt behagelig Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bjørkski Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Jeg tror "tilplan" mener tverskibstegning. Rettende moment vil holde seg konstat ved økende vinkel når CoG og CoB, altså tyngdepunktet og oppdriftspunktet, forflytter seg like mye. Som du er inne på får du "økt" oppdrift når feks hytten kommer under vann. "økt" i " fordi oppdriften forblir den samme, men oppdriftpunktet flytter seg lengre fra senterlinjen enn tyngdepunktet derav det økende moment. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 ser ut som båten har veldi lav fribord....legger dekk i vannet vid 23gr......sen hjelper overbygget til men først etter 35gr. her har du en intressant gz......positiv hel vegen til 180gr en båt som tar stor hjelp av overbygget Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tilplan Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Bjørkski: Jeg mente sett forfra eller bakfra. En ser da i lengderetningen av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Det jeg lurer på er hva som gjør at den rettende arm holder seg så og si stabil fra 22,5 - 35 grader? Har fundert lenge på dette nå og tror det har noe med oppdriften å gjøre. Altså at vannflaten treffer overbygningen, som forutsettes å være tett, og dette gir et rettende moment som yter motstand mot ytterligere krenging. Men hva skjer etterpå når den rettende arm begynner å stige igjen? Det vil vel være en merkelig design på denne om overbygget treffer vannflaten alt ved 22-35 °At muligens overbygget kan bidra ved 65° er nok sikkert mulig... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
-morten- Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 (redigert) Husk at 20-35 grader krenging er faktisk gasnke mye på en båt! her er Nordlys på ca 17 grader krenging. De fleste slepebåter som er i den størrelse tråstarter sikter til har veldig lavt fribord. Det er en ganske naturlig konstruksjon.. overbygget på slike har jo dører og ventiler som kan gjøres tette. Hvis f.eks en båt som hurtigruta hadde krenget 35 grader hadde den fått veldig stor våt flate og ville nok flippet rundt. men her har jo også metasenteret en stor betydning Redigert 2.September.2013 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Joda, men det skal litt til for at styrhuset tar i sjøen ved 22-35° med mindre det er betydelig bredere en skroget... Ser en på kurven videre så er GZ på max ved 65° hvor GZ blir negativ er ikke så greit å si men det er ved mer en 65°.. At GZ blir negativ ved en lavere krenging for hurtigruten Nordlys tror jeg nok vil stemme.. Nå hadde det jo vært greit å sett et bilde av denne båten.. som har denne GZ kurven Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.