Jump to content

Hjelp med GZ-kurve


Vectra89

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg observerer en GZ-kurve og har noen spørsmål angående hvorfor den ser ut som den gjør. Kurven går opp til ca. 22,5 grader, hvor den har en rettende arm på rundt 0,2 meter. Den fortsetter så til ca. 35 grader men den har fortsatt så og si samme rettende arm, altså 0,2 meter. Etter dette begynner den rettende arm å gå opp etter hvert som skipet krenger og max GZ er ved ca. 65 grader.

Det jeg lurer på er hva som gjør at den rettende arm holder seg så og si stabil fra 22,5 - 35 grader? Har fundert lenge på dette nå og tror det har noe med oppdriften å gjøre. Altså at vannflaten treffer overbygningen, som forutsettes å være tett, og dette gir et rettende moment som yter motstand mot ytterligere krenging. Men hva skjer etterpå når den rettende arm begynner å stige igjen?

 

Håper noen kan beskrive hva som skjer og hvorfor det skjer.

 

OBS! Det er snakk om en taubåt som er ganske brei(7,00 meter) men har lite fribord.

 

Takk på forhånd :)

Link to post

Lit vanskelig å si men det er nok skrogets fassong som er med på å gjøre atvdette ikke er konstant, så når man har forskjellig volum etter vinkel som skroget krenger så vil man få forskjellige verdier... det ligger en del videoer på nettet med selvrettende båter, og her ser man tydelig det du beskriver.. selv har jeg vært med på slingring nært 45 grader ombord i MTB... Ikke spessielt behagelig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg tror "tilplan" mener tverskibstegning.

Rettende moment vil holde seg konstat ved økende vinkel når CoG og CoB, altså tyngdepunktet og oppdriftspunktet, forflytter seg like mye.

Som du er inne på får du "økt" oppdrift når feks hytten kommer under vann. "økt" i " fordi oppdriften forblir den samme, men oppdriftpunktet flytter seg lengre fra senterlinjen enn tyngdepunktet derav det økende moment.

Link to post

Det jeg lurer på er hva som gjør at den rettende arm holder seg så og si stabil fra 22,5 - 35 grader? Har fundert lenge på dette nå og tror det har noe med oppdriften å gjøre. Altså at vannflaten treffer overbygningen, som forutsettes å være tett, og dette gir et rettende moment som yter motstand mot ytterligere krenging. Men hva skjer etterpå når den rettende arm begynner å stige igjen?

 

Det vil vel være en merkelig design på denne om overbygget treffer vannflaten alt ved 22-35 °At muligens overbygget kan bidra ved 65° er nok sikkert mulig...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Husk at 20-35 grader krenging er faktisk gasnke mye på en båt! her er Nordlys på ca 17 grader krenging. De fleste slepebåter som er i den størrelse tråstarter sikter til har veldig lavt fribord. Det er en ganske naturlig konstruksjon.. overbygget på slike har jo dører og ventiler som kan gjøres tette. Hvis f.eks en båt som hurtigruta hadde krenget 35 grader hadde den fått veldig stor våt flate og ville nok flippet rundt. men her har jo også metasenteret en stor betydning

 

 

bilde

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Joda, men det skal litt til for at styrhuset tar i sjøen ved 22-35° med mindre det er betydelig bredere en skroget... Ser en på kurven videre så er GZ på max ved 65° hvor GZ blir negativ er ikke så greit å si men det er ved mer en 65°.. At GZ blir negativ ved en lavere krenging for hurtigruten Nordlys tror jeg nok vil stemme..

 

Nå hadde det jo vært greit å sett et bilde av denne båten.. som har denne GZ kurven

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...