KARILLA Startet 1.September.2013 Del på Facebook Startet 1.September.2013 Var på hyggelig båttur til Bergen denne helgen. Prøvde igjen å nytte DAB radioen ombord. Til kai i Bergen sentrum fungerte det bra på fredag og lørdag, derimot i dag når Bergensværet virkelig slo til så stod det bare no service eller med andre ord ingen Dab sending tilgjengelig. Byttet til vanlig FM og opplevde ingen problemer. På turen fra Litlebergen til Bergen sentrum i finværet på fredag opplevdes også sendingene som ustabile. Må si jeg blir skeptisk til hele DAB konseptet når det tilsynelatende ikke virker like robust som det gamle FM nettet, hva skal en med egen båtvær kanal om en ikke får den inn annet enn i god vær og idielle forhold. Hilsen en som gruer seg til Fm sendingene slås av, da tror jeg det blir lite lyder fra radioen for båtfolket. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Men for alle som bruker Oslofjorden, Østfoldkysten og Sørlandet er det så god mobildatadekning at en kan bruke nettradio hele veien allerede i dag. Er litt usikker i området du ferdes i... Så løsningen er jo der allerede og den er ikke nødvendigveis dab da jo 76% av befolkningen går rundt med nettradioen i lomma allerede. Anlegg med blåtann i båten så er det på stell. Reiseradio og bil/båtanlegg med sim for direktemottak av 3-4g er ønsket... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Skulle være bra i Bergen etter dette kartet 2012 og ferdig utbygd 2013 http://radio.no/dekning/ http://www.nrk.no/dab/ Er bra her i grisgrendte kyststrøk på Telemarkskysten. Redigert 1.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Adriana Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Skulle være bra i Bergen etter dette kartet 2012 og ferdig utbygd 2013 http://radio.no/dekning/ http://www.nrk.no/dab/ Er bra her i grisgrendte kyststrøk på Telemarkskysten. Jeg opplever det samme som HAIK gjør men på Telemarkskysten ! roger-jo har du egen antenne for DAB radioen og hva slags radio har du ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Brukte nettradio, spotify og nett-tv langs østfold, vestfold og sørlandet i sommer. I all hovedsak stor suksess uten antenne eller noe, kun en gammel telefon. Hva skal man egentlig med en egen dab radio i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Pinkvin, de fleste er nok fortrolige med det fantastiske internettet men når man har en DAB radio så kunne det jo vært morro om den virket ! Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Hva skal man egentlig med en egen dab radio i båt? Lytte gratis? Tviler på at de lave datapakkeprisene vi har i dag vil fortsette på sikt. Det må komme et ras av konkurser blant operatørene, og de som blir igjen vil nok søke å øke prisene. Hvor mange GB brukte du i sommer på å lytte på nettradio hver dag? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 For de som ønsker å dele sine erfaringer, så har en mulighet her: https://www.facebook.com/bedreradio Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Har romslig kvote og måtte doble den når tenåringsdatter fikk dilla på en netflix serie. Så svaret er vel mellom 5 og 10 000 mb. Men da ble nettet brukt til alt, også sporadisk tv, spotify, vanlig nettbruk og navigasjon. I praksis var en eller flere brukere koblet til hele tiden unntatt om natta. Kan doble datakvoten en del ganger for prisen av hva eget utstyr til dab og tv vil koste.. Telefon med datakvote og nettbrett/pc har en fra før. Men om man bor i båt eller til yrkesbruk så blir det noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) I mitt mobilabonnement har jeg 800 MB inkludert i månedsavgiften. Jeg vet ikke hvilken båndbredde f.eks NRK radio streames i, men om det er 128kb/s så kan jeg lytte i 13-14 timer. Kan jo fort bli dyrt da. Vil jo egentlig helst ha egen radio uansett, så jeg slipper å tenke på batteriet på mobilen. Redigert 1.September.2013 av ohm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Jeg opplever det samme som HAIK gjør men på Telemarkskysten ! roger-jo har du egen antenne for DAB radioen og hva slags radio har du ? Kjøpte en Zonosound på tilbud hos Elkjop for 4-5 år siden da jeg slet med å få været på FM 102,3 eller noe sånn, selv med antenna 14m oppe . Virker med pisken på radioen, spiser batterier, skal ha 9V. 12 til 9V adaptor OK. Redigert 1.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Adriana Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Takker roger-jo, jeg har en fastmontert radio med DAB som er koblet til antenna jeg bruker for AIS mottager. Sitter en splitter pluss en overgang (tror jeg) mellom antenna og radioen. Skal nok begynne feilsøking der. Greit å vite at det virker for deg med bærbar mottager i helgetur området vårt, har egentlig trodd det ikke var utbygd ordentlig ennå! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Greit å vite at det virker for deg med bærbar mottager i helgetur området vårt, har egentlig trodd det ikke var utbygd ordentlig ennå! koblet til antenna jeg bruker for AIS mottager. I følge denne var det ferdig utbygd i fjor, ser ingen forskjell på 2012 og 13 kartet her. Har vel brukt den mellom Risør , Tønsberg og Halden. AIS motager er ikke det en VHF antenne?? Redigert 1.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Adriana Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Jo men har en splitter som har uttak for FM radio. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Har en ny og moderne DAB-radio installert (bilstereo). Den lille vindusantenna som følger med er ikke verdt en dritt fra Håøya i Oslofjorden og sørover!! Jeg kan stille den på FM, men en funksjon som følger med om det finnes DAB-sendinger av samme kanal switcher over til DAB så snart det er det minste signal, så blir det hakkete og dårlig frem og tilbake. Jeg kommer til å bite i det sure eplet og installere en skikkelig ekstern antenne i løpet av vinteren. den koster nok mer en radioen... I sommer forregnet jeg meg og trodde i min enfoldighet at jeg kunne bruke DAB-radioen i Sverige. NOT! De har ikke en gang vurdert det tror jeg. Fikk ikke inn noe som helst, og det var da jeg kjøpte en enkel bilantenne til FM og la oppi skapet. -Så hadde vi i allefall radio i båten halve ferien. Men for all del, regn inn penger til en skikkelig ekstern antenne, så har jeg tro på at DAB fungerer utmerket, og endog mye bedre enn FM mange steder. For lyden er fantastisk, når den bare greier å få inn noen signaler! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Stjerneglimt Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Meget god DAB-dekning i hele Oslofjorden og ned langs Sørlandet til Mandal, dårlig/ingen dekning fra Mandal til Sandnes/Sola. Meget god dekning fra Sola til Haugesund (lenger var vi ikke i sommer). Bruker ekstern antenne: http://www.profilant.net/uk/marine/14030200 koster ca 2500.- hos http://www.holund.no/ Svenskene har diskutert i lang tid og vil etter all sansynlighet falle ned på DAB+. De skal holde liv i FM-nettet til 2022. Redigert 1.September.2013 av Stjerneglimt (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Roger jo Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Jo men har en splitter som har uttak for FM radio. noe her http://www.dagsavisen.no/samfunn/her-er-dab-antennen/ https://baatplassen.no/i/topic/99145-dab-radio-i-baat-hvilken-antenne/ PS. Fant dette VHF Frekvens: 156/162 MHz DAB FREQUENCY 223-240 MHz Der kom antenne spesialisten før meg Redigert 1.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 En VHF-antenne er normalt avstemt til K16 (ca. 157MHz), og er da drøye 90cm lang. AIS bruker også VHF-området, og kan normalt bruke en helt standard VHF-antenne. Men da frekvensen er litt høyere enn for K16 (ca.162MHz), kuttet jeg av 3 - 4cm (vel 3%) og stålpiskantennen (egen antenne for AIS, ikke noe splittertull), ble det enda bedre. DAB bruker en god del høyere frekvens (ca. 230MHz), og en slik antenne blir derfor ca.32% kortere enn for en vanlig VHF-antenne. Lengden blir litt under 65cm. Selv har jeg en liten billig Pure One Mi Series2 FM/DAB+ radio med oppladbart batteri fra 5V (USB) som jeg via hodetelefonuttaket kobler opp mot en 2× 20W boster jeg hadde fra før. Jeg har ikke mulighet til ekstern antenne, men det funker utmerket der jeg har testet mellom Drøbak og svenskegrensen. I Sverige bruker jeg FM-funksjonen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Whistler Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 ..Hva skal man egentlig med en egen dab radio i båt? Man skal selvsagt lytte til radio kostnadsfritt. Hva ellers? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
3rik Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Dersom du har problemer med mottak av DAB signaler i bergensområdet er det nok feilmontert eller mangel på antenneutstyr som er årsaken. Har selv DAB i båten og har en gang opplevd at den slo seg over på FM, og det var i sogn og fjordane... I Hordaland har jeg fartet mye rundt, og aldri opplevd dårlig dekning. Har hatt mye dårlig vær også :) Bruker denne antennen, festet på innsiden av glassfibertaket: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11945&katid=1373&id= DAB er veldig mye bedre en FM, det merkes veldig godt når den slår seg over. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Lytte gratis? Tviler på at de lave datapakkeprisene vi har i dag vil fortsette på sikt. Det må komme et ras av konkurser blant operatørene, og de som blir igjen vil nok søke å øke prisene. Hvor mange GB brukte du i sommer på å lytte på nettradio hver dag? Lave datapakkepriser????? De er jo grisedyre. Vi kommer til å se et ras i prisene på datatrafikk i åra som kommer, ikke konkurser blant operatørene. Det koster lite å bygge mobilnett vs å bygge fastnett til kunde, likevel ser vi ut til akseptere at mobildata skal koste mer enn fibernett. Rett nok antakelig dyrere å drifte og vedlikholde mobilnett, men likevel............ Når noen utfordrere med kapitalsterk rygg utforderer duopolet Tn Mobil og NetCom kommer priene til å synke som stein i vann. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Artekno Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Hvorfor en slik ekstern antenne koster 2500,- begriper jeg ikke. Er den laget av gull??! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Hvorfor en slik ekstern antenne koster 2500,- begriper jeg ikke. Er den laget av gull??! Vel, med dagens datapriser, som vil synke, kan jeg doble datakvoten i Juli de neste 10 årene bare for prisen av antenna til DAB radioen som kun har noen få radiokanaler Men nå spurte ikke TS om hva som var billigste måten å få radio på da men... ----------- Og en annen ting. NRK sender i bedre kvalitet via nettradio enn via DAB. Pluss at en på nettradio selv kan velge kvaliteten hvis feks forholdene er marginale eller man ikke ønsker å bruke mye datatrafikk osv. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Vet ikke om kvaliteten og priser henger i hop. http://shopping.kelkoo.no/ss-dab-antenne.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
3rik Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 For å ta et eksempel pinkvin. Ice.net koster 299,- pr mnd for 8gb Internettradio med 320kbps bruker 144Mb i timen. Da kan man lytte i 55 timer pr mnd for 299,-. Case closed for min del ihvertfall..... Om det finnes billigere avtaler er saken en annen, men det skal jammen bli ganske mye billigere for at det skal være brukanes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.