Jump to content

DAB radio i båt. Er det noen som har god erfaring med dette?

KARILLA

Recommended Posts

For å ta et eksempel pinkvin. Ice.net koster 299,- pr mnd for 8gb

Internettradio med 320kbps bruker 144Mb i timen.

Da kan man lytte i 55 timer pr mnd for 299,-. Case closed for min del ihvertfall.....

Om det finnes billigere avtaler er saken en annen, men det skal jammen bli ganske mye billigere for at det skal være brukanes.

Etter alt jeg har lest her på forumet om Ice.net (som jeg ikke har selv) så virker ikke det som en attraktiv løsning. Jeg har mye erfaring med nettradio under marginale lytteforhold og jeg synes det er utrolig irriterende når det blir pakketap og pauser i mottak. Det er selvsagt ikke noe bedre å få vobbling og signaltap på DAB, men med en god antenne så mener jeg at den løsningen vil være bedre på sikt. Ved marginale mottaksforhold på mobilt bredbånd kan alternativet bli ENTEN å høre radio ELLER å surfe. Det kan bli strevsomme valg i en familie med barn.

Vet ikke om kvaliteten og priser henger i hop.

http://shopping.kelkoo.no/ss-dab-antenne.html

Disse fungerer vel fint "inni by'n". Ute på sjøen må nok antenna OPP når det er lengre avstand til senderen. Kan hende "glassverandaen" på en større motorbåt er høyt nok. Men innsiden av rutene i en seilbåt er ikke noen god plassering for en DAB-antenne. Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Guest Avmønstret#

Vel, 320 kps kommer neppe særlig til nytte i båt. 128 er jo standarden folk bruker, så kan man jo da velge om man vil ha bedre lyd selv. Dab er låst i stillingen medium.

ICE har jeg aldri brukt, har nydelig hastighet og dekning pr telefon så det gir ingen mening.

Ang pakketap så buffrer nettradio hvis det er marginale forhold, dab bare forsvinner. Og med nettradio kan en lytte på sendinger i ettertid hvis forholdene var dårlige under sending.

Er generelt skeptisk til elektronikk til "Biltema-priser". Samtidig mener jeg bestemt at antenne av god kvalitet linket til ovenfor her antakelig er grovt overpriset - og det er mulig fordi det tilsynelatende ikke er flere forhandlere som selger tilsvarende produkter. En "kjempegod" VHF-antenne koster 4-500,- og oppover, men ikke 2.600,-. Hva er forskjellen i kvalitet og produksjonskonstnad, utover kanskje volumproduksjon av VHF-antenner??

Den dingsen fra Deal Extreme tror jeg sannelig jeg skal bestille, slik bare for gøy! Er det bare "dritt", så er det jo ikke mange kronene en har tapt. Den skal jo også kunne ta inn digital TV, men dessverre ikke i Norge da da den er for MPEG2. Men i Sverige burde det funke, dersom signalet er sterkt nok og følsomheten høy. Jeg har handlet en del fra dem, og det er helt kurant dersom en kan vente opp til 4 - 5 uker på leveransen i verste tilfelle.

I teorien er forskjellen på en god VHF-antenne og en god DAB-antenne lengden på pisken. Defor burde prisen være omtrent den samme.

Håper du da ikke mener at lang antenne uansett er bedre enn en kort antenne? Lengden må uansett være tilpasset den bølgelengden en skal motta/sende på. Så lengden må være 1/4, 1/2, 5/8, en hel bølgelengde (og andre kombinasjoner) for best tilpasning og best yteevne. Så sammenligner en antenner med samme forsterkning, vil en antenne på drøye 60cm være like god for DAB som en antenne på drøyt 90cm er for VHF. En 90cm lang antenne (VHF-antenne) er dårligere på DAB enn en 60cm lang antenne.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dersom en antenne, som de vanlige runde UFO-antennene som oppgis til å dekke frekvensområdet 87,5MHz - 862MHz kan de brukes til både FM, DAB og TV. Et radiosignal er et radiosignal enten det er TV, FM eller DAB. Signalene som går gjennom luften er analoge. Det er mottakeren som plukker ut nødvendig informasjon til de forskjellige formålene. Da digital-TV kom var det mange som trodde at de ikke lenger kunne bruke sine gamle Triax, Glomex osv UFO-antenner, men det var helt feil. Men nye antenner som det står skrevet "Digital-TV" på, er jo av nyere data og kan ha bedre forsterker osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, 320 kps kommer neppe særlig til nytte i båt. 128 er jo standarden folk bruker, så kan man jo da velge om man vil ha bedre lyd selv. Dab er låst i stillingen medium.

ICE har jeg aldri brukt, har nydelig hastighet og dekning pr telefon så det gir ingen mening.

Ang pakketap så buffrer nettradio hvis det er marginale forhold, dab bare forsvinner. Og med nettradio kan en lytte på sendinger i ettertid hvis forholdene var dårlige under sending.

Blir ikke mange timer med 128kbps uansett, hos oss står radio på veldig mye når vi er på båttur.

Så vidt jeg har funnet ut blir dab sendt med 96kbps og 128 kbps, så da er det ikke reell kvalitetsforskjell på dab/ internett radio.

Har ikke funnet noen avtaler med internett og fribruk. Å ha øvre gb grense blir nytteløst når en skal streame.

Ikke mye pent de sier om antenner som tar inn signalene 360 grader.

Og det kan jeg bare være enig i. En slik antenne som også skal dekke et stort frekvensområde passer jo ikke til noen av frekvensene. Men hva inneholder en slik antenne?

Jeg hadde lenge hatt liggende og slenge min første rundtmottakende TV-antenne av merke Triax (ny ca.-93) etter at jeg kjøpte ny Glomex antenne (den minste). Glomex'n er noe bedre enn den gamle Triax'n. Men så tok nysgjerrigheten overhånd, og i og med at jeg aldri ville komme til å bruke den gamle antennen, åpnet jeg den for å se hva som var inni.

Først var det ikke mye å se da antennen var fylt med stivt formskum, men etter litt plukking kom "herligheten" frem. Og det var ikke særlig avansert. Utrolig at antennen har funket så bra som den har. Selve antennen var kun en foldet sirkelformet dipol, og så satt det en boks med en forsterker inni! Og en slik forsterker trenger ikke å være særlig avansert. Se det siste bildet over en forsterker med en transistor som jeg har konstruert selv og bruker på en Yagii antenne.

En slik antenne med en foldet dipol blir ganske bredbåndet når dipolen er sirkelformet slik at den dekker hele frekvensområdet det sendes i ved digital-TV. Men den har null forsterkning. Forsterkningen blir i selve boksen med forsterker (i antennen som for Triax eller inne ved TV'n slik Glomex har det).

ufo_out.jpg

ufo_inn.jpg

bfr96.png

Lars H.

Guest Avmønstret#

Blir ikke mange timer med 128kbps uansett, hos oss står radio på veldig mye når vi er på båttur.

Så vidt jeg har funnet ut blir dab sendt med 96kbps og 128 kbps, så da er det ikke reell kvalitetsforskjell på dab/ internett radio.

Har ikke funnet noen avtaler med internett og fribruk. Å ha øvre gb grense blir nytteløst når en skal streame.

Ang forbruk så går det ikke i svart når grensen overstiges, man kan fortsatt gå på nett men med dårlig hastighet. Har ikke målt hvor tregt det går men tror neppe en kan streame. Lese/skrive på BP og e-post går greit. Surfe på nett med PC går for tregt men mobil/brett går sånn passe.

Men pakker med reel fribruk til folkelige priser tør jeg vedde er på plass i god tid før sommeren. Utviklingen her går fortere en tiden det tar å bokstavere D A B.

----------------

Må korrigere meg selv. Hastigheten jeg har selv om jeg har brukt opp datapakka for måneden er 200kbps, ikke dårlig egentlig, er jo mer en gode gamle Isdn det ;-). Betaler ikke noe for "overforbruk" og jeg kan kjøpe ekstra data. 10GB ekstra koster feks 219,-

Dette er da chess sjakkmatt fribruk til 399,- i mnd. Men jeg kan bytte abo selv online på sparket om jeg feks bruker mindre data i vintersesongen. Noe jeg kommer til å gjøre snart men så er det hyttesesong, hvor data flyter i strie strømmer, ski/slalombakkesesong, hvor data også flyter osv....

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Enn så lenge er prisene altfor høye til at det er en konkurrent til DAB. Dab radioer er ikke så mye dyrere enn vanlig lenger uansett, og en spillerenhet må du jo ha...!

Jeg betalte 2495,- for min med antenne(http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11944&katid=1204&mid=m436&id=&vn=736)

Tilsvarende uten DAB eller antenne koster 1990,- (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=12323&katid=2).

Det er kun 1,2 mnd med chess sjakkmatt fribruk dyrere med DAB...

Internett til surfing har jeg fra før via mobilavt.

Jeg skjønner ikke hvordan internett kan være et alternativ engang. 4800,- pr år + spiller.

Hva skal vi med DAB? verden er oversvømmet med gode og dårlige fm motagere som virker, er strømmgjerrige. Men antall av kanaler er begrenset.

Utviklingen av trådløst datanettverk gjør DAB overflødig. Så vi får enda en elektronikk dings til å toppe søppelberget med.

nesten alle smarttelefoner kan ta ned fm, de kan streame digitale radio og videosignaler over digitale datanettverk.

Har noen hørt om en Smartphone som har innebygget DAB?

DAB er en flop, jeg håper Norsk kringkasting snart inser det og stopper utbyggingen

Aileen ll

DAB er en flop, jeg håper Norsk kringkasting snart inser det og stopper utbyggingen

Der i ligger det nok allerede alt for mye prestisje, så glem det! :lol:

Joda, du kan gjerne laste ned radio med telefonen og så blåtanne det over på en eller annen forsterkerenhet. Men du? Den forsterkerenheten koster minst det samme som en.... Forsterkerenhet MED DAB! Så har jeg vel også opplevd av min iPhone ikke sender så sterkt på blåtann at jeg kan sitte ute og sende til radioen inne uten å få avbrudd og litt dårlige signaler innimellom. -Så jeg bruker nå en en kabel når jeg vil høre på Spotify-musikken min. Har prøvd flere andre remedier med blåtann mot min iPhone, og så langt er det eneste som har fungert perfekt vært Apple sine egne stueprodukter.

Så min konklusjon var enkel, en bilstereo i båten. -Og den skulle selvsagt ha blåtann OG DAB. De fleste selges med enten-eller, dessverre. Denne har begge deler:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=14387&katid=1204&id=

-Til ca 2.000,- så sliter i allefall jeg med å finne forsterkerløsninger som trumfer denne, mtp iPhone og webradio.

Redigert av H-35 (see edit history)

Guest Avmønstret#

Enn så lenge er prisene altfor høye til at det er en konkurrent til DAB. Dab radioer er ikke så mye dyrere enn vanlig lenger uansett, og en spillerenhet må du jo ha...!

Jeg betalte 2495,- for min med antenne(http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11944&katid=1204&mid=m436&id=&vn=736)

Tilsvarende uten DAB eller antenne koster 1990,- (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=12323&katid=2).

Det er kun 1,2 mnd med chess sjakkmatt fribruk dyrere med DAB...

Internett til surfing har jeg fra før via mobilavt.

Jeg skjønner ikke hvordan internett kan være et alternativ engang. 4800,- pr år + spiller.

Poenget mitt er at en med mobil har utstyret fra før, altså en kostnad på 0,- på hardware. Har man bilstereo i båten fra det siste tiåret kan man som regel koble telefonen til med minijack-kabel. Voila så har man tusenvis av kanaler, inklusive din lokalradio som ikke er på DAB og du kan lytte på den over hele verden så lenge du har mobildekning. Og selvsagt wimp eller spotify, itunes osv, evt kan man også høre på podcaster av favorittprogrammer osv.

Har du ett anlegg fra de siste årene har det blåtann og du slipper å styre med kabel. Om man ikke har anlegg selges det høyttalere i alle varianter for mobil med og uten blåtann og hva du mått ønske fra et par hundrelapper til mange tusenlapper, bare å velge. Utvalget av høyttalere til mobile enheter overgår vel reiseradioutvalget i de fleste butikker.

---------

Veldig mange, om ikke de fleste snart har abo med relativt stor datamengde allerede fordi telefonen brukes mye til datatrafikk. Om man går over mengden data i løpet av en sommersesong så kjøper man mer vha en app, sms eller oldfashion ved å ringe. Og prisene faller og vil fortsette å falle.

---------

For mange vil totalkostnaden være nær 0,- ved å bruke nettradio og tilbudet er jo så uendelig mye bedre enn å kjøpe ett apparat med antenne for å få ned noen ytterst få kanaler i medium og ikke valgfri kvalitet. Og har man unger i rette alderen, som vel er fra 8 år og opp, så er kravet om Spotify/wimp og også Netflix der allerede, eller kommer snart.

Radio via DAB er virkelig utdatert i forhold til nettradio. Og nettradio er jo bare 1 av tusen ting du kan bruke en internettforbindelse til. Og det kan faktisk være morsomt å høre på Radio Folgefonna når du er på sommerferie på sørlandet, eller høre et favorittprogram eller flere i reprise. Radioresepsjonen, herreavdelingen mv har jo egne "kanaler" med kun det, hvis man virkelig liker det.

Men for all del, DAB er jo greit nok om en ikke ønsker noe mer enn akkurat det lille man får. Det er jo en radio og ønsker man bare en radio så får man det.

Regnestykket ditt blir bare 0,- dersom en gir blaffen i at du da bare kan høre radio en viss tid før det koster skjorten. Dessuten er brukergrensesnitt langt enklere i en radio med innebygget dab. ( ja jeg vet om all slags radio apper osv). En enhet ferdig arbeid. Jeg bruker dog spotify på tlf, men også der skal det lite til før tele2 skriver regning med gaffel. Og det fordi jeg ikke har "offline mode" for de spillelister jeg ønsker der og da.

Mitt poeng er at internett radio pr idag er hinsides kostbart og lite brukervennlig ift en enkel enhet med innebygget DAB. Når dekning og priser for mobile bredbånd er blitt rimeligere og DIN-spillere får nett-radio og wifi innebygget er saken helt annen. Men det ligger såpass langt frem i tid at "floppen" DAB er beste radio alternativ i båt pr nåtid.

Får forresten inn p1 hordaland på dab om det var slik lokalradio du tenkte på...

nettversjonen gav 64kbps sist jeg sjekkket, værre enn fm!

Redigert av eriklepe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...