GeirT Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 (redigert) Intensjonene med DAB og DVB-T (TV) var sikkert bra, men ingen av dem er i nærheten av den dekningen analog TV og radio hadde. Det merker man spesiellt merke til i utkantene. Disse var før dekket av frekvensomformere som gav god dekning av NRK TV og radio. Idag er disse "døde" - dvs. de enten mangler signal eller er demontert. Følgen er at man her må ha enten parabol eller se/høre via nettet. Å påstå noe annet er "RUBBISH" ! Redigert 7.August.2015 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
klk Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Langs kysten er det vel utallige muligheter til å høre radio, som ekspertene her allerede har forklart. I åpent hav derimot, (jeg seiler av og til Shetland, Færøyene, Island) er det lite hjelp i disse systemene. Norge, den store sjøfartsnasjon, har slukket alle mellom- og kortbølgesendere. Det blir å lytte på tyske, danske, færøyiske og islanske sendinger. Ikke lett å få med seg detaljene på en skurrende kortbølgemottaker. Altså, hvordan høre "været til sjøs", når man ER til sjøs, og ikke ligger i havn? Min forståelse av digitale medier, er sterkt begrenset, men her på forumet er det vel noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Norge, den store sjøfartsnasjon, har slukket alle mellom- og kortbølgesendere. Det blir å lytte på tyske, danske, færøyiske og islanske sendinger. Ikke lett å få med seg detaljene på en skurrende kortbølgemottaker. Altså, hvordan høre "været til sjøs", når man ER til sjøs, og ikke ligger i havn? Min forståelse av digitale medier, er sterkt begrenset, men her på forumet er det vel noen som har peiling? Eneste greien for deg er å skaffe deg en Navtex mottaker. Der sendes det ut værvarsler og kulingvarsler. Men deler din fortvilelse at Norge ikke har beholdt en eneste stasjon på lang- eller mellombølge. Sitér dette innlegget Geir Link to post
hpd Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Ref Turbåt innlegg #75. Den antennen er vanligvis god, men følsom for riktig montering. Sjekk visuelt at kontakten mellom de to delene er god, og at jordingsflapen er limt mot metallvindusstolpe. Den skal dessuten ha strøm fra radioen via antennekabelen. Du kan evt sjekke at den funksjonen er påslått via radioens manual/menyer. Plassering ift andre ting som skjermer er også et viktig moment. Selv har jeg valgt en helt enkel, passiv piskantenne skrudd fast i glassfiberhyttetaket, klippet til 64 cm lengde. Med den har jeg dekning der jeg kan forvente å ha det, ref dekningskartet på radio.no. Som vanlig, jo høyere og fritt desto bedre. Sort, korteste antenne lengst babord på bildet. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/638/1436173103.jpg Jeg ser forøvrig nå at bilradiospes.no har en løsning som viser litt om forskjellen på signal fra ulike typer antenner. hpd Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 har brukt TV antennen i toppen av masta, fungerer utmerket, hadde dekkning til ca 50nm fra land i sommer ved avgang Kr.sand mot Skagen. Da ble den hakket og forsvant mange ganger. søkte så på Danmark men fikk dem ikke in før jeg nesten så land. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Artekno Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 DER fikk jeg endelig koplet fm-radioen på den laaaange VHF-antenna på hekken (med splitter), og vips forsvant behovet for DAB, inntil videre i hvertfall. Orker ikke reklamen så krinken får holde for meg. Supert mottak :-) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Jakob T Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Kjedlig for oss som har arbeidsplassen på båt i Nordsjøen,og på kysten når FM båndet stenges.Da bilr vi nok uten radio,har politikerene tenkt på det Sitér dette innlegget Link to post
MPP Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Ettersom jeg kan finne ut bruker DAB vertikal polarisasjon mens TV stort sett er horisontalt. Det er derfor ikke sikkert en gammel VHF TV antenne er optimal selv om frekvensene er de samme. Ellers virker DAB utmerket i vår båt, bruker bare den medfølgende antennen langs et skott oppunder dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 I tillegg til bedre lydkvalitet. Kommer an på bitrate. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Ref Turbåt innlegg #75. Den antennen er vanligvis god, men følsom for riktig montering. Sjekk visuelt at kontakten mellom de to delene er god, og at jordingsflapen er limt mot metallvindusstolpe. Den skal dessuten ha strøm fra radioen via antennekabelen. Du kan evt sjekke at den funksjonen er påslått via radioens manual/menyer. Plassering ift andre ting som skjermer er også et viktig moment. Selv har jeg valgt en helt enkel, passiv piskantenne skrudd fast i glassfiberhyttetaket, klippet til 64 cm lengde. Med den har jeg dekning der jeg kan forvente å ha det, ref dekningskartet på radio.no. Som vanlig, jo høyere og fritt desto bedre. Sort, korteste antenne lengst babord på bildet. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/638/1436173103.jpg Jeg ser forøvrig nå at bilradiospes.no har en løsning som viser litt om forskjellen på signal fra ulike typer antenner. hpd Tusen hjertelig takk, hpd! Jeg ser nå at jeg har montert feil, da jeg slett ikke har jordet antennen. Informasjonen fra bilradiospes.no var god, bl.a. denne videoen http://bilradiospes.no/a/?aid=a870. Jeg har dessverre ikke et glassfibertak hvor jeg montere takantenne :-( Jeg synes forøvrig det er merkelig at det ikke fulgte med en monteringsanvisning med antennen! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Careka Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Jeg hadde DAB (norge) helt til rett over 50nm av kysten. i sommer på vei mot Danmark. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Turbåt Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Jeg hadde DAB (norge) helt til rett over 50nm av kysten. i sommer på vei mot Danmark. Dere med seilbåter burde få sponsa montering av vind- og/eller solcelledrevne repeatere i toppen av masten deres. Det hadde vært noe :-) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Luffe82 Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 (redigert) Lurer på å montere DAB radio i båten. Har FM i dag, så det blir å bytte. Så da blir spørsmålet. Er det hvordan er dekningen langs kysten sammenlignet med FM? Er den like god/bedre, eller kan jeg like godt vente til neste vinter? Redigert 23.Mars.2016 av Luffe82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Skiftet til DAB i sjarken.. helt elendig signal, skurrete og til tider blir det helt borte. Ingen radio på havet lengre for å si det sånn. Hadde signal overalt med FM radio. Helt idiotisk at man må skifte til noe som ikke fungerer... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Men de gamle CD platene får nok en ny vår ombord Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
-Luna- Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Hvis du har blåtann eller lydinngang på anlegget kan du bruke nettradio fra mobilen. Blir ikke noe DAB i vår båt med det første! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Erik Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Ikke hos oss heller. Ikke i bilen heller. Blåser støv av gamle cd'er og tar ned litt offline mp3 og podcasts. Regner med radio som etermedie slik vi kjenner det dør med den generasjonen som blir med over på DAB nå. I Norge ihvertfall. Synd med de miliardene det koster, men vi har heldigvis råd til det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Trodde knapt det fantes rene Dab radioer... er det ikke bare å ha den på FM frem til det stenger? (Og så koble til mobilen med nettradio siden 3-4G dekningen er bedre enn Dab). Kommer garantert rimelige mobilabo med ubegrenset bruk innen 2017 så da er det bare å høre på radio via mobilnettet i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Ikke 4g der jeg kaster dreggen alltid da, men det fungerer av og til ja. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.