Mulligan Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Liten antenneplugg og medfølgende vindusantenne er for L-bång, ikke benyttet i Norge. Nja, er ikke så sikker på det. På min AVH-X3500DAB er den lille pluggen hele DAB antenna. Både FM3 og L band. Den kroka stripen er FM3 og patch antenna er L bånd. FM mottakeren har egen antenne. L bånd er satellitt radio. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Det var/er vel kun øvre del av L-båndet var/er tiltenkt DAB via satellitt? Men interessen har vært lav, så RSPG (Radio Spectrum Policy Group) foreslo å bruke frekvensene til digitale trådløse mikrofoner som erstatning for 800 MHz frekvensene som var ment å brukes til 4G mobilnett. Om det er blitt slik, har jeg ikke oversikt over. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Whistler Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Poenget mitt er at en med mobil har utstyret fra før, altså en kostnad på 0,- på hardware. Har man bilstereo i båten fra det siste tiåret kan man som regel koble telefonen til med minijack-kabel. Voila så har man tusenvis av kanaler, inklusive din lokalradio som ikke er på DAB og du kan lytte på den over hele verden så lenge du har mobildekning. ... ....--------- For mange vil totalkostnaden være nær 0,- ved å bruke nettradio ... I de aller fleste tilfeller betyr det at når kostnaden er 0,- så koster det ingenting. I dine eksempler koster det alltid mer enn null. Enten ved løpende kostnader, eller ved at man faktsik trenger mer utstyr enn bare telefonen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Mulligan Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Hilsen en som gruer seg til Fm sendingene slås av Ja jeg er noe skeptisk til det. Jeg ser ikke hvordan man kan komme i mål til 2017. Jeg kjører ganske my mellom Øst og Vestlandet og det er dårlig dekning. På E18 mellom Tønsberg og Grenland er det et hull i dekningen på det nye strekket forbi Kjose. Etter Skien henger den med litt forbi Geiteryggen, men så er det slutt inntil Seljord. Der er det dekning noen km, ellers er det stille fram til Førresbotten. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 (redigert) På det konkrete spørsmål i emne tittel : DAB radio i båt. Er det noen som har god erfaring med dette? er det på 3 sider enda ingen som har svart konkret JA så vidt jeg kan se, og det er jo betenkelig. I båten er det jo nettopp dette med å tune inn på lokale stasjoner fra der vi befinner oss som er selve sjarmen, så noe DAB kommer aldri ombord hos oss. Den dagen FM båndet skrus av er jeg ferdig med å lytte på Radio for godt. Da er det CD/Mp3 , podcast og streaming som kommer til å gjelde ombord hos oss (og andre steder enn i båten er det stort sett allerede det som har tatt over) !! Jeg tror DAB blir døden for Radio slik vi kjenner det i dag, og at det havner på den historiske skraphaugen sammen med Kassetter, fotograferingsaparater, skrivemaskiner med flere. Hvis ikke Lokalradio får en renesanse etterpå da, når Eteren er tom og de kommersielle har pakket sammen og dratt hjem for godt. Men det forutsetter at vi ikke har kasta de gamle FM mottakerne våre i mellomtiden, så det skal vel godt gjøres Redigert 3.September.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Jeg har god erfaring med DAB i båt, og du hadde funnet innlegget mitt lenger oppe i tråden dersom du hadde sett efter! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
3rik Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Og jeg er enig med lars... Som jeg også skrev i første innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 På det konkrete spørsmål i emne tittel : DAB radio i båt. Er det noen som har god erfaring med dette? er det på 3 sider enda ingen som har svart konkret JA så vidt jeg kan se, og det er jo betenkelig. Nå har du skummet litt fort Er bra her i grisgrendte kyststrøk på Telemarkskysten. Har vel brukt den mellom Risør , Tønsberg og Halden. Meget god DAB-dekning i hele Oslofjorden og ned langs Sørlandet til Mandal, dårlig/ingen dekning fra Mandal til Sandnes/Sola. Meget god dekning fra Sola til Haugesund (lenger var vi ikke i sommer). Bruker ekstern antenne: http://www.profilant.net/uk/marine/14030200 koster ca 2500.- hos http://www.holund.no/ Dersom du har problemer med mottak av DAB signaler i bergensområdet er det nok feilmontert eller mangel på antenneutstyr som er årsaken. Har selv DAB i båten og har en gang opplevd at den slo seg over på FM, og det var i sogn og fjordane... I Hordaland har jeg fartet mye rundt, og aldri opplevd dårlig dekning. Har hatt mye dårlig vær også :) Bruker denne antennen, festet på innsiden av glassfibertaket: DAB er veldig mye bedre en FM, det merkes veldig godt når den slår seg over. Selv har jeg en liten billig Pure One Mi Series2 FM/DAB+ radio med oppladbart batteri fra 5V (USB) som jeg via hodetelefonuttaket kobler opp mot en 2× 20W boster jeg hadde fra før. Jeg har ikke mulighet til ekstern antenne, men det funker utmerket der jeg har testet mellom Drøbak og svenskegrensen. I Sverige bruker jeg FM-funksjonen. Lars H. Mulig jeg har mistet noen . Dekning Halden til nesten Sogn og Fjordane... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Bortfall av lokalradio er en stor ulempe med DAB. Men samtidig har det jo vokst frem lokal/nisjekanaler på nett, men det blir ikke alltid det samme. Når FM nettet slås av for godt vil vel de siste lokalradioene emigrere til nettsendinger, synd om alle på 40+ da har emigrert til DAB og ikke lengre kan slutte opp om lokalradioen sin. Veldig ofte er jo ulike foreninger osv knyttet til lokalradioen og har inntekter gjennom radiobingo osv. Alle har jo Internett hjemme nå så en kan jo like godt velge en radio som fortsetter å ta inn lokalsendingene og som også tar inn alle DAB kanaler, men i bedre kvalitet++ og har funksjoner og muligheter som ligger flere veddeløpsbaner foran gamle DAb. Og alle har også internettradio i lomma si og i heimen er de i wifisone så det koster 0,- å lytte til om man vil begynne å prøve det ut akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Har en bærbar dab-radio i båten, fin til å høre båtværmeldinga f eks:) men funger jo ikke i Sverige.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 (redigert) Og alle har også internettradio i lomma si Åhhh? Ikke alle har det. Jeg har det ikke og aner ikke hva jeg skulle med det heller. Mobiltelefonen min har ikke FM en gang. Skal jeg høre på nyheter, værmelding, diskusjonsprogrammer, 9-timen og gud vet hva, vil jeg ha det på en høytaler og ikke nede i lommen. Der nede "nyter" jeg heller vibrasjonene fra mobilen når noen ringer eller sender SMS til meg. Men internettradio (fra PC'n) var ikke dumt å ha i ferien nede på svenskekysten slik at vi fikk med oss hva som hendte her hjemme, også lokalt. TV fra Norge var det også greit å se på innimellom selv om dagsrevyen ikke var tilgjengelig live, men med noen timers forsinkelse i opptak. Til dette fungerte ICE helt utmerket. Redigert 3.September.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ohm Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Dette er vel litt på siden av temaet i tråden, men hva er egentlig fordelen med DAB fremfor den gamle trygge FM-teknologien? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Har en bærbar dab-radio i båten, fin til å høre båtværmeldinga f eks:) men funger jo ikke i Sverige.... Det er da en VHF er bra å ha. Her er kanalplaner med tidene værmeldingene sendes i Norden http://www.stockholmradio.se/kartor-och-kanalplan-vhf%20/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Whistler Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Fordelen er at man trykker sammen flere kanaler på mindre båndbredde slik at man kan frigi deler av FM-båndet til annen bruk. Og til TS forøvrig har jeg hatt DAB-radio i heimen og i båten de siste seks årene. Fungerer aldeles utmerket. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Roger jo Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Dette er vel litt på siden av temaet i tråden, men hva er egentlig fordelen med DAB fremfor den gamle trygge FM-teknologien? http://www.digitalradio.no/dab/faqdab.htmhttp://nrkbeta.no/2011/02/08/dab-digitalradio/ http://www.nrk.no/programmer/radio/dab_digitalradio/1.147674 http://www.medietilsynet.no/no/Digitalradio/Ofte-stilte-sporsmal/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ohm Svart 3.September.2013 Link til dette innlegget Svart 3.September.2013 Takker! Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Vedrørende DAB og funksjonalitet i båt, så er jeg like usikker på om jeg har utfordringer med min radio eller om det er generelt lite genet for bruk i båt. Men skal sjekke radio og antenne, vil også vurdere å montere ny utvendig antenne på taket for å se om ting blir bedre. Når det gjelder radio eller tv via nettet så har jeg ikke hatt utfordringer med dette, selv om jeg faktisk lurer på om det var det jeg spurte om innledningsvis. God helg Besluttet og koble den mot min TRIAX tv antenne, da denne også etter sigende skal være egnet. Kommer tilbake med erfaringer. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Turbåt Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Kjøpt DAB-radio hos Maritim, en JVC KD-D895BT, pluss egen DAB-antenne til kr 299. Erfaringen min så langt er at DAB er kjempekult når det finnes dekning. Liker spesielt at NRK Vær går og surrer hele døgnet. Synes dessverre dekningen langs kysten er for dårlig til at DAB-radioen blir noe annet enn en kuriositet. Synd at NRK kutter ut FM. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
KARILLA Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Etter radio ble koblet opp mot Tv antenne har jeg dekning stortsett alle plasser Vedrørende DAB og funksjonalitet i båt, så er jeg like usikker på om jeg har utfordringer med min radio eller om det er generelt lite genet for bruk i båt. Men skal sjekke radio og antenne, vil også vurdere å montere ny utvendig antenne på taket for å se om ting blir bedre. Når det gjelder radio eller tv via nettet så har jeg ikke hatt utfordringer med dette, selv om jeg faktisk lurer på om det var det jeg spurte om innledningsvis. God helg Besluttet og koble den mot min TRIAX tv antenne, da denne også etter sigende skal være egnet. Kommer tilbake med erfaringer. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
leif_erikg Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 (redigert) Jeg ferdes mye i Bergensområdet. I dag gikk jeg fra Lindås, forbi Bergen og til Husnes. Radioen sto på store deler av veien. Fikk ikke med meg at vi hadde ett eneste utfall. Fungerer altså særdeles bra! Antennen er en Triax Ufo 150 som brukes både til TV og DAB-radio. Radio er en billig JVC-radio. Brukte først original antenne. Det var greit nok, men opplevde en del utfall i enkelte områder. Med Triax-antennen er det kanondekning overalt. Konklusjonen min, de som tror DAB har dårlig dekning har egentlig bare en dårlig installasjon. Redigert 19.Juli.2015 av leif_erikg (see edit history) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Turbåt Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Konklusjonen min, de som tror DAB har dårlig dekning har egentlig bare en dårlig installasjon. Strengt tatt har vel vel ikke dekningen noe med installasjonen i båten å gjøre. Mottagerforholdene derimot, avhenger av installasjonen. DAB sender dessuten på en høyere bærefrekvens enn FM, så om ikke den totale uteffekten fra antennene kompenserer for dette, skal DAB i teorien ha dårligere dekning enn FM. Jeg har selv vært mye på sjøen i sommer, og min erfaring er at jeg flere steder måtte gi opp DAB, mens jeg fortsatt fikk godt mottak på FM. DAB er fantastisk bra når dekningen er god. Poenget med DAB er forøvrig ikke å gi bedre dekning enn FM, men å gi bedre spektrumutnyttelse, samt også bedre kvalitet for de som har dekning. Jeg har en JVC bilradio i båten, med denne vindusmonterte antennen: https://www.maritim.no/jvc-dab-antenne-qal-1359-001 Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.August.2015 Link til dette innlegget Svart 5.August.2015 Vet man om radioen bruker dab eller fm da? Den svitsjer vel bare mellom det som gir best dekning? Sitér dette innlegget Link to post
hpd Svart 6.August.2015 Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 Det ligger dekningskart for DAB på radio.no sammen med mye info. Med en vanlig god antenne skal det stort sett være dekning der kartet viser det som er kalt "bildekning". Er det ikke stabil radiolyd der er det sannsynlivgvis noe feil med mottaket, f.eks dårlig eller feilmontert antenne. Som med FM og andre antenner, jo høyere og friere den står jo bedre. hpd Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Vet man om radioen bruker dab eller fm da? Den svitsjer vel bare mellom det som gir best dekning? På min JVC radio kan jeg se i displayet om radio bruker FM eller DAB. Akkurat nå må jeg lete litt i menyen for å finne ut hvordan jeg får deaktivtert automatisk svitsjing. Radio bytter fra FM til DAB, men når DAB signalet blir borte, ser det ikke ut til at radioen bytter tilbake til FM igjen :-( Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 7.August.2015 Link til dette innlegget Svart 7.August.2015 Det ligger dekningskart for DAB på radio.no sammen med mye info. Med en vanlig god antenne skal det stort sett være dekning der kartet viser det som er kalt "bildekning". Er det ikke stabil radiolyd der er det sannsynlivgvis noe feil med mottaket, f.eks dårlig eller feilmontert antenne. Som med FM og andre antenner, jo høyere og friere den står jo bedre. hpd Jeg er åpen for at jeg kan ha montert antennen feil. Kanskje du har noen tips om hvordan denne antennen bør monteres? https://www.maritim.no/jvc-dab-antenne-qal-1359-001 Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.