Jump to content

DAB radio i båt. Er det noen som har god erfaring med dette?

KARILLA

Recommended Posts

Intensjonene med DAB og DVB-T (TV) var sikkert bra, men ingen av dem er i nærheten av den dekningen analog TV og radio hadde. Det merker man spesiellt merke til i utkantene. Disse var før dekket av frekvensomformere som gav god dekning av NRK TV og radio. Idag er disse "døde" - dvs. de enten mangler signal eller er demontert. Følgen er at man her må ha enten parabol eller se/høre via nettet.

Å påstå noe annet er "RUBBISH" !

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Langs kysten er det vel utallige muligheter til å høre radio, som ekspertene her allerede har forklart. I åpent hav derimot, (jeg seiler av og til Shetland, Færøyene, Island) er det lite hjelp i disse systemene. Norge, den store sjøfartsnasjon, har slukket alle mellom- og kortbølgesendere. Det blir å lytte på tyske, danske, færøyiske og islanske sendinger. Ikke lett å få med seg detaljene på en skurrende kortbølgemottaker. Altså, hvordan høre "været til sjøs", når man ER til sjøs, og ikke ligger i havn? Min forståelse av digitale medier, er sterkt begrenset, men her på forumet er det vel noen som har peiling?

Norge, den store sjøfartsnasjon, har slukket alle mellom- og kortbølgesendere. Det blir å lytte på tyske, danske, færøyiske og islanske sendinger. Ikke lett å få med seg detaljene på en skurrende kortbølgemottaker. Altså, hvordan høre "været til sjøs", når man ER til sjøs, og ikke ligger i havn? Min forståelse av digitale medier, er sterkt begrenset, men her på forumet er det vel noen som har peiling?

Eneste greien for deg er å skaffe deg en Navtex mottaker. Der sendes det ut værvarsler og kulingvarsler. Men deler din fortvilelse at Norge ikke har beholdt en eneste stasjon på lang- eller mellombølge. 

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Ref Turbåt innlegg #75.

Den antennen er vanligvis god, men følsom for riktig montering.  Sjekk visuelt at kontakten mellom de to delene er god, og at jordingsflapen er limt mot metallvindusstolpe. Den skal dessuten ha strøm fra radioen via antennekabelen. Du kan evt sjekke at den funksjonen er påslått via radioens manual/menyer. Plassering ift andre ting som skjermer er også et viktig moment.

Selv har jeg valgt en helt enkel, passiv piskantenne skrudd fast i glassfiberhyttetaket, klippet til 64 cm lengde. Med den har jeg dekning der jeg kan forvente å ha det, ref dekningskartet på radio.no.  Som vanlig, jo høyere og fritt desto bedre.

Sort, korteste antenne lengst babord på bildet. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/638/1436173103.jpg

Jeg ser forøvrig nå at bilradiospes.no har en løsning som viser litt om forskjellen på signal fra ulike typer antenner. 

hpd

har brukt TV antennen i toppen av masta, fungerer utmerket,  hadde dekkning til ca 50nm fra land i sommer ved avgang Kr.sand mot Skagen. Da ble den hakket og forsvant mange ganger.  søkte så på Danmark  men fikk dem ikke in før jeg nesten så land.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Ref Turbåt innlegg #75.

Den antennen er vanligvis god, men følsom for riktig montering.  Sjekk visuelt at kontakten mellom de to delene er god, og at jordingsflapen er limt mot metallvindusstolpe. Den skal dessuten ha strøm fra radioen via antennekabelen. Du kan evt sjekke at den funksjonen er påslått via radioens manual/menyer. Plassering ift andre ting som skjermer er også et viktig moment.

Selv har jeg valgt en helt enkel, passiv piskantenne skrudd fast i glassfiberhyttetaket, klippet til 64 cm lengde. Med den har jeg dekning der jeg kan forvente å ha det, ref dekningskartet på radio.no.  Som vanlig, jo høyere og fritt desto bedre.

Sort, korteste antenne lengst babord på bildet. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/638/1436173103.jpg

Jeg ser forøvrig nå at bilradiospes.no har en løsning som viser litt om forskjellen på signal fra ulike typer antenner. 

hpd

Tusen hjertelig takk, hpd! Jeg ser nå at jeg har montert feil, da jeg slett ikke har jordet antennen. Informasjonen fra bilradiospes.no var god, bl.a. denne videoen http://bilradiospes.no/a/?aid=a870.

Jeg har dessverre ikke et glassfibertak hvor jeg montere takantenne :-(

Jeg synes forøvrig det er merkelig at det ikke fulgte med en monteringsanvisning med antennen!

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Jeg hadde DAB (norge)  helt til rett over 50nm av kysten. i sommer på vei mot Danmark.  

Dere med seilbåter burde få sponsa montering av vind- og/eller solcelledrevne repeatere i toppen av masten deres. Det hadde vært noe :-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

• 7 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Trodde knapt det fantes rene Dab radioer... er det ikke bare å ha den på FM frem til det stenger? (Og så koble til mobilen med nettradio siden 3-4G dekningen er bedre enn Dab).

Kommer garantert rimelige mobilabo med ubegrenset bruk innen 2017 så da er det bare å høre på radio via mobilnettet i stedet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...