Jump to content

Bensinforbruk påhengsmotor seilbåt - 5HK 2T

Shipless

Recommended Posts

Er det noen som kan gi en pekepinn på hva man kan forvente av bensinforbruk på en 5 hk totaktsmotot ( ca 2000 modell Yamaha)? Motoren sitter på en Albin Ekspress

Jeg tenker å seile denne hjem førstkommende helg. Det blir er tur på ca 75 nm, og jeg lurer på hvor mye bensin jeg må/bør ha med på turen. Skal jo i utgangspunktet seile, men må ta høyde for at det ikke blir vind også. Det er selvfølgelig mulig å tanke undervegs, men i utgangspunktet ønsker jeg å ha med nok drivstoff slik at dette ikke er nødvendig.

Et forbruk på mellom 2-2,5 liter i timen må du regne med. Klart, avhengig av om du lar motoren gå for for full gass eller slakker av litt på gassen. I følge en artikkel hos Båtmagasinet fra 1991 så har Yamahaen et forholdsvis moderat forbruk i forhold til enkelte andre produsenter. Nå er motoren din noe nyere, men at utviklingen på 2-taktsfronten var så veldig revolusjonerende de få årene som skiller er vel lite sannsynlig. Noe som kan øke forbruket ditt er om båten er grodd under slik at motoren får mye motstand.

Har motoren innebygget eller ekstern tank? Ville tatt med noen kanner ekstra med bensin, men litt avhengig av hvor du skal trenger du gjerne ikke så all verdens. Det er mange bensinpåfyllinger langs deler av kysten, men gjerne ikke så mange i grisgrendte strøk. Gjør båten 5 knop i snitt bruker du om lag 15 timer på turen. Hvis vi da går ut fra et forbruk på 2,5 liter i timen vil forbruket (om motoren er OK og du ikke blir plaget av for mye motstrøm) være i underkant av 40 liter. Selv ville jeg hatt med meg 50 liter, for å være på den sikre siden. Bruker du ikke opp alt på turen hjem klarer du sikkert svi det av på en senere tur :wink:

Gikk Risør - Grimstad en kveld i begynnelsen av Juni for motor. Yamaha 5hester fra 2004, Båten er en Alo 28 på ca 3 tonn. Ganske likt med det du har tenkt. Vi brukte 12 liter bensin fra Risør til Arendal, det er 25nm. Vi holdt 5 knop. Ekspressen er kanskje litt lettere, men noe kortere enn Alo'en. Tror 5 knop bør gå bra i rolig sjø, kanskje bedre med en Express enn Alo.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Takk for svar.

Det er greit å vite sånn cirka hva man kan forvente av forbruk.

Håper at det blir mer seiling enn motorkjøring, men planlegger for "worst case". Motoren har ekstern tank på 12 liter, så da regner jeg med at det blir full tank pluss et par 20 liter kanner i tilleg. Murphy's lov gjelder vel her også; sørg for å ha tilstrekkelig med bensin for hele turen for motor, så kan du være sikker på at du ikke får bruk for noe av det :-)

Turen går fra Oslo og ut oslofjorden til svenskegrensen, så det er forsåvidt ikke noe problem å finne steder å fylle tanken.

Dette er en tur som kanskje tar 14-15 timer og jeg ser nå på hvilke muligheter jeg har for å få båten hjem. I teorien kan man gjøre unna hele turen på en dag, men det er kanskje litt optimistisk. Vurderer å starte grytidlig for å ha muilgheten til å gjøre dette på en dag om forholdene tilsier det. Alternativt blir det en overnatting på et dertil egnet sted....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...