Dagsven Startet 1.September.2013 Del på Facebook Startet 1.September.2013 Kompis og jeg kan lagre våre båter i en låve. Det er dog ikke plass til at båtene står på henger. Få båten av hengeren er jo greit og så legge under isopor, men hvordan få den på? Er snakk om to stk. Daycruisere på 20 fot.Tips mottas med takk:) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 sett isoporet så langt bak under båten at du kan trille hengeren inntil.. så er det bare å sveive inn til båten løfter seg foran.. da får du fjernet støtten foran båten. Så sveiver du inn så hengeren triller inn under båten og kan fjerne bakre støtte.. Kan være litt skummelt når bakre støtte fjernes da hengeren kan tippe bakover.. vi gjorde det ute da.. med henger på bil.. satte bilen i fri og sveivet inn.. måtte hjelpe til med bilen iblant da det var litt ulennt terreng der.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Dagsven Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Takk for svar:) tenkte rett og slett at båten var for tung til å få den sveivet under?? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 nesj.. jeg tror ikke det.. drar opp skibsplasten min fra sjøen ganske mye brattere enn det.. kjører ikke hjullagrene på hengeren ned i vann.. vi gjorde det med en 20 foter som jeg beskrev over.. den var tung med vann i seg i tillegg.. men er en fordel og være 2-4 mann så klart.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ask Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Hei To tre kjettingtaljer i bjelkane over, og stropper under båten.Rygg deretter inn hengaren. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Hadde man hatt mulighet til taljer så hadde det vært fint. Men det er det ikke:(( Sitér dette innlegget Link to post
Lmsafg Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Siden de skal lagres på en låve er det kanskje traktor tilgjengelig?Vi bruker hydraulikken bak på traktoren med ei påskrudd kule. Først senke helt ned, og så sette kasser oppunder bak.Så løfte så høyt det går, sette kasser på hver side langt nok fra hverandre til at hengeren går imellom, lang kraftig bjelke på tvers helt oppunder båten og så senke hengeren og da er den fri. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 lmsafg: Takk for tips, hvordan har dere da løst når dere skal få båten på hengeren igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Lmsafg Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Bare snur rekkefølgen. Heis opp hydraulikken så hengeren er oppunder, sett på kroken og stram vinsjen så båten ikke raser bakover når man løfter videre, ta vekk bjelken, senk ned og ta vekk støttene bak. Bare passe på at hengeren er på riktig plass så kjølen kommer ordentlig på rullene. Største båten vi gjør dette med er bare 16 fot, men burde være mulig på større båter og bare man støtter opp godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Beste måten jeg noen sinne har gjort dette på var når jeg kjøpte en båt der selgers vennekrets viste seg å være bolere/bodybuildere, så en haug av de stilte når vi kom med henger, og de regelrett løfta den på med ren muskelstyrke! Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Bruk 25-liters plastkanner isteden for isopor. Da sklir båten lettere på dem når du skal sveive den på hengern igjen:) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 3.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2013 Tror det blir talje i taket samt oppskriften til lmsafg! Vi får håpe det går bra ellers kan man ringe andersb og be hans boler kompiser dukke opp:)) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Beste måten jeg noen sinne har gjort dette på var når jeg kjøpte en båt der selgers vennekrets viste seg å være bolere/bodybuildere, så en haug av de stilte når vi kom med henger, og de regelrett løfta den på med ren muskelstyrke! Du pruta ikke særlig aggresivt, kanskje...? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
andersb Svart 3.September.2013 Del på Facebook Svart 3.September.2013 Var ikke mine venner, var selger sine! ;) Kan si vi ble litt skeptiske når vi kom dit og "den" mottakelsen stod klar Du pruta ikke særlig aggresivt, kanskje...? Jeg pruta faktisk 1000 kroner :D mye syke minner fra den handelen og de gutta, skal heldigvis sies at alle var superblide og hyggelige, men kjørestilen når de dro, og når de kom var interessant ;) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Har to 20 fot båtar på låven, ein ganske tung Mørebas 7200 og ein litt lettare Skibsplast. Ryggar dei på plass med ein 6 hjuling for den tar mindre plass, så festar eg eit tau i hekkagregatet og bak i ein bjeke i låveveggen og gir gass og drar båten av ein halvmeter. Så set eg under palle eller på den eine har eg ei krybbe bak, og så gir eg gass igjen og kjører av båten 1/2 part så legg eg inunder eit tjukt trestykke på slik at båten blir liggande rett. Så er det bare å gi gass igjen og båten er trygt plasert på låven. Om våren ryggar eg bare innunder og brukar vinsjen til å dra båten innpå hengaren med 6 hjulingen i fri. Fungerar heilt smertefritt og raskt for meg iallefall, ikkje nokon grunn til å gjere dette meir komplisert enn dette, bjelken bak båten må selvfølgeleg tole litt men 2x4 held det. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.