oivindg Startet 1.September.2013 Del på Facebook Startet 1.September.2013 Skulle gå hjem fra Kommersøya i ettermiddag. Vi var tre båter i følge, pluss noen unger i jolle, så jeg overså en liten (20cm) bøye som lå i vannet noen få hundre meter nordøst for Fantebukta. De andre i følget begynte å rope og peke, men det gikk litt tid før jeg skjønte hva det dreide seg om. Jeg er såpass fersk som skipper at jeg først brukte noen sekunder til å prøve å se hvor bøya var. Jeg fikk ikke øye på bøya, men kom plutselig på at jeg skulle sette propellene i fri. Ikke før hadde jeg dratt spakene i fri, før jeg hører bøya/tauet subbe under båten. Skrekk og gru! Dette blir trøbbel! Jeg gikk ut på badeplattformen for å se etter bøya, men den var ikke å se noe sted. Men hvis jeg bøyde meg godt ned syntes jeg at jeg kunne se et tau som hadde retning omtrent fra styrbord propell og ned i sjøen. Jeg gikk frem for å dobbeltsjekke at begge motorene gikk, og det gjorde de. Da jeg kom tilbake til badeplattformen var det ikke noe tau å se. Hadde tauet løsnet av seg selv? Neppe. Jeg tok i alle fall ikke sjansen på det. Så da var det å få brakt over en dykkermaske fra en av de andre båtene, stoppe maskinene, ta på badebuksa, vippe ut badestigen og å stå og grue seg til å hoppe uti. Både på grunn av det kalde vannet, men også fordi båten lå og drev. Litt rart å la båten drive rundt uten styrmann, men med de andre båtene rundt føltes det som det var under kontroll. Til slutt fikk jeg mannet meg opp og hoppet uti. Første forsøk var mindre vellykket, fordi jeg bare fløt opp igjen før jeg fikk sett noe. Neste gikk bedre, da brukte jeg enden av roret som håndtak til å dra meg under båten. Der var bøya, og tauet satt rundt akslingen mellom propell og akselbrakett, og rundt den ene propellvingen. Andre enden av tauet forsvant nedover til bunns. Opp etter mer luft, og bedre teknikk til å få holdt meg under vann, så nå så jeg at tauet bare hadde vært med rundt en halv omdreining. Litt mere kaving og pustepauser, så fikk jeg lirket løs bøya og tauet og svømt det godt klar av båten før jeg slapp det. Jeg har hatt utrolig flaks. Sannsynligvis så har tauet gått i propellen akkurat da jeg satt dem i fri. Noen flere runder rundt, og det kunne kjørt seg skikkelig fast. Hva har jeg lært av dette? Jo, jeg må ha bedre utkikk når vi går i følge, og vi må ha større avstand mellom båtene. Og kanskje kommer jeg på noe mer når det får synke inn. Forresten, jeg skal kjøpe meg dykkemaske å ha ombord. Og kanskje et lite blybelte. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Tom Rør Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Man lærer så lenge man lever, og bra at det gikk godt til slutt Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Vist du skal ha blybelte om bor så øv deg masse et sted der du ikke drunker.. Det kan være ganske skumelt og bade med! En god kniv er også godt og ha! Og medlemskap av redningskjøyta. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
oivindg Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Og medlemskap av redningskjøyta. Er medlem, men det var fint å slippe å bry dem. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 (redigert) Velkommen i gjengen Du har jo to motorer, så du hadde nok humpet deg hjem Du var flink og fikk satt fri. Jeg merket ikke noe før 10m av tauet var surra godt inn :-) Jeg bruker blybelte når jeg snorkler. Er nøytral i vannet med tre kg og kort våtdrakt og neopren sko, hansker og 10mm tykk hette Har også fullt dykkerutstyr ombord med noen tusen liter luft og skalldrakt, men det blir mye styr for lite så lenge tauet ikke sitter så hardt. Anbefaler at du tester bly i sikre former. Er litt kjip følelse om du synker fort... Redigert 1.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Jeg har slike Rope Cutters http://www.ropestripper.com/strippers.php Har dog ikke fått sjekket at de funker, men den dagen kommer nok Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
larss Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Hei Det er mulig slike kniver virker, men tror du skal ha flaks om de gjør så. Har kutte tau av flere båtpropeller som har hatt forskjellige varianter av slike kniver montert, som ikke har gjort jobben sin. Ett tips når det gjelder å kutte tau som har surret seg rundt propell og aksel er å ikke bruke en ny og skarp kniv. Bruk ei baugfil, en brødkniv, ja en rusten gammel sløyekniv er bedre en helt nye blanke kniver, en må ha kniv blad med tenner på, da går det mye lettere. larss Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Hadde en liknende episode tidligere i sommer, propellen spiste en enorm klase med tang midt i havna i Smögen. Jeg forsto ikke helt hva som hadde skjedd, men plutselig mistet jeg fremdrift og var omringet av dyre båter på alle kanter.. Motor alarmen gikk, heldigvis drev jeg inn imot en båt som hadde folk ombord så jeg fikk assistanse til å fortøye imot dem. Sjekket diesel, kjølevann osv, fant ikke noe galt, men med en gang jeg satte motoren i gir startet problemene igjen.. På med dykkemaske for å inspisere under båten, joda, VP MD5'en med foldepropell måtte kjempe imot tidenes tang-klase. Måtte ned med kniven og jobbe lenge for å få alt unna igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Det å se seg godt for i fart er nok lurt ja :-) Det gjorde ikke han som krysset rett bak meg her om dagen... Vi prøvde å vise ham at vi dorget. Men det endte med brannsår på fingre og vedkommende ble en harpe rikere. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 en må ha kniv blad med tenner på, da går det mye lettere. larss Biffkniv er vel mitt mest brukte "ikke verktøy verktøy". Burde være i enhver verktøybeholdning :-) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 (redigert) Eller ønske seg en sånn her. Veldig greit å ha på vesten! http://m.spyderco.com/catalog/details.php?product=304 Redigert 30.Desember.2013 av På tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegarJ Svart 1.Januar.2014 Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 Biffkniv er vel mitt mest brukte "ikke verktøy verktøy". Burde være i enhver verktøybeholdning :-) Jeg har alltid brukt slike små fruktkniver med serratering. De er lynskarpe og kutter not og tau som smør. De blir riktignok fort sløve hvis man kommer i kontakt med metall Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 1.Januar.2014 Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 var på tanken å kjøpe tau kniv til å montere på aksel foran propellen. men hvis effekten av disse er dårlig så lar jeg det være. er det flere med erfaringer rundt disse knivene? Sitér dette innlegget Link to post
VegarJ Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Erfaringen med nylontau som setter seg på innsiden av sine kniver gjør at jeg ikke liker slike ;) nylontau smelter ved litt varme, så det kompliserer å fjernet tauet. Knivene vil da gjøre det vanskelig å komme til Mulig at knivene kan begrense at tau går rundt akselen, men min erfaring er at hvis det gjør det så er det værre å fjerne tauet etterpå Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 ser i tillegg at disse knivene skal monteres min 6mm fra cutless lageret for å ikke forstyrre vannstrømmene gj lageret. da får man en fin liten spalte hvor tau etc kan knipe seg ordentlig godt fast. kanskje en propell kurv er bedre selvom det ikke er kjekt å kjøre med "håndbrekket" litt på... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.