Jump to content

Anbefalinger til ny skillediode, eller relè?


dante

Recommended Posts

hpt og Ingar - jeg er også inne på tanken om relè. Men finnes de ikke mer effektive dioder nå? Jeg hadde BEP i den forrige båten og det fungerte bra. Jeg hadde ikke så mye strøm gjennom dette som evt et BEP ville fått nå.


Det blir liggende 0,7 V over dioden og den er muligens ikke defekt men normal, men du får jo ikke optimal ladespenning ut...

 

Jo, men hvorfor måler jeg ikke lik spenning ut på begge uttakene. Dioden er vel såpass dum at den burde gitt 14,4 på begge uttakene, jeg måler jo 14,4V ut på startbanken og 13,5V på forbruk? Om jeg bytter om vil fremdeles det ene uttaket kun måle 13,5V - I mine øyne er skilledioden gåen?

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Så mystisk som du skriver på IM er det egentlig ikke.

Du sier at feilen ikke "vandrer" hvis du bytter om kontaktene.

Med det kan du nesten spare deg måling av spenningsfall mot minus, men siden du spurte kan du jo dobbeltsjekke det og.
Hvordan man gjør det leser du her .

 

Skilledioder er temmelig driftsikkere hvis man ikke overbelaster dem. (*)
Jeg pleier å anbefale kjøp av dioder som tåler minst 20% mer enn maksimalstrømmen kan bli.
Med det er det (bortsett av kortslutninger) nesten umulig å drepe skilledioder.

 

En mulig grunn for en slik er at den på bildet ikke ser ut som en utgave som tåler så mye som 140A.
Er det Volvo-typisk installert noe som er beregnet for 90A eller 120A da blir det nesten klar.

Tips:

Er man usikker om noe man eier er på kanten, og har man 3 uttak, da kan man parallellkoble to av dem mot forbruksbatteriene ved hjelp av en bro på to av uttakene.
Så blir strømmen splittet opp til 2 ganger beregnet strøm og har så absolutt ikke noe sjanse for å ødelegge noe.

:seeya:

Jørg

 

(*) Husk spenningsfall også ang. lading

Dynamoen eller en ekstern regulator burde eie ekstern spennings-sense.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har også Bavaria og min ser også lik ut, ser ikke bort fra at det kan være samme enhet. Jeg har ca samme målinger som deg, tap på 0,8 V mot forbruksbank. Kan selvsagt byttes med noe mere effektivt men hvorfor ikke bytte om på utgangene? Start batteri brukes kanskje en gang eller to uten å lade ved landstrøm. Det tåler det jo fint. Mens forbruk blir jo faktisk brukt når en er ute..

 

Hva mener menigheten her?

Link to post

Det finnes ikke noe mot spenningsfall først og fremst.
Ang. lading er det bare spenningen som er da viktig for at batteriene a) kan topplades b) andre batteriet ikke overlades.
Du så vel at det blir tydelig høyer spenning (V) på startbatteriet når forbruksbanken fikk mye strøm (Ampere)?

 

Men, og det gjelder fortsatt også etter omkoblingen.
Man bør finne ut -hvorfor- skilledioden fikk knekken.

Er dynamoene for store da kan også utgangen til startbatteriet knekkes,
f.eks. når store forbrukere suger (baugtruster, vinsj med lang kjetting m.m.)

 

Det er bedre å undersøke og fikse problemet isteden for å vente på at diodene går komplett,

da kan nemlig også dynamoen få knekken.

Og det er litt urimelig i forhold til utskifting av en skillediode siden man jo allerede vet at noe er galt.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har også Bavaria og min ser også lik ut, ser ikke bort fra at det kan være samme enhet. Jeg har ca samme målinger som deg, tap på 0,8 V mot forbruksbank. Kan selvsagt byttes med noe mere effektivt men hvorfor ikke bytte om på utgangene? Start batteri brukes kanskje en gang eller to uten å lade ved landstrøm. Det tåler det jo fint. Mens forbruk blir jo faktisk brukt når en er ute..

 

Hva mener menigheten her?

 

Måler du likt spenningsfall på begge utgangene når samlige batterier er toppladet? Har du forsøkt å bytte om?

Jeg har bestilt Victron ArgoFET 200A/2 nå - har nærmest null spenningstap. Det blir den enkleste og beste løsningen da kablingen er lagt slik den er :)

Link to post

Den fungerer nok ganske så likt som Victron sin - men koster mer. For min del har min Quick lader tre uttak som er koblet direkte på batteri, en på hvert sitt startbatteri og en på forbruksbank. Dioden jeg skal bytte ut benyttes kun for ladestrømmen som kommer fra dynamo - som går til startbatteri på SB motor og Forbruksbank. BB motor lever sitt eget liv med sitt eget startbatteri og er ikke innom noen diode:)

Link to post

Vet ikke hva slags motor du har, men skille dioden ser ut til å være volvo. På dynamoen til volvo( D og KAD motorer iallefall) finnes det en liten gul ledning som er koblet til spenninings regulatoren. Denne skal, ved bruk av diode skiller, kobles fra og erstattes. Det skal settes en kabel som kobles på "andre siden" av skille dioden fks på hovedbryter til batteriene. Dynamo vil nå lese spenning på andre siden skille dioden og dermed øker den spenningen for å komme opp i normal driftspenning, som er 13,6 - 14,2 V. Man kan derfor ha spenning opp mot 15 V på dynamo og 0,6 - 0,8 V lavere ut av dioden.

Hvis du har lavere driftspenning på ene batteri banken, ville jeg sjekket batteriene. Er det syre batterier, kan en celle være defekt. Du vil da få litt lavere spenning ved full lading fra motoren. Dynamoen jobber hardt å utligne tapet i batteriet og batteriet vil bli varmt( koke)

Link to post

Det finnes ikke noe mot spenningsfall først og fremst.

 

Jo, det går an å overvinne spenningsfallet fra generator til batteri. Hvis du kobler føleren til laderkontrolleren for generatoren direkte på batteriet så vil den kompensere for spenningsfallet fra generatoren til batteriet. Innenfor rimelighetens grenser, du må fortsatt har tykk og god kabel. Dette er en foretrukne måten å koble opp ombord i en båt. Vanligvis bruker man bilgeneratorer med innebyget regulator. Ombord i en bil går det ganske bra siden kabelen til batteri er kort. I båt er den ofte veldig mye lengre. Det er alltid lurt å ha en ekstern regulator med kompenasjon både for spenningsfall til batteri og temperatur.

Ole
S/Y Algol

Link to post

normal driftspenning, som er 13,6 - 14,2 V

Nei, korrekt spenning (for vanlige bly/syre batterier) er 14,4volt ved 25oC. Med den spenningen du nevner, vil aldri batteriet bli helt oppladet.

Lars H.

pt. Oscarsborg

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

 

Jo, det går an å overvinne spenningsfallet fra generator til batteri.

..ja, da hørte jeg noe om. :yesnod:

 

Beklager, jeg skrev sikkert mens jeg tenkte på noe annet og da kom tysken inn igjen.

 

Det jeg ville har sagt er at spenningsfall over dioder ikke er noe problem sånt sett.

Spenningsfall kan kompenseres.

 

Men det kan bli et problem med spenningsfall over diodefordelinger hvis det går mye strøm til en batteribank mens andre batteribanken ikke suger noe til seg.

Spenningsfall på en uttak (f.eks. -0,7V) blir lagt til på andre uttak som ikke er belastet med omvendt fortegn. (her +0,7)

 

Bruker vi da eksemplet fra før med inngående spenning 14,4V da kan det bli så mye som 15,1V på et ubelastet startbatteri. (14,4V + 0,7V)

Er det et batteri som er begrenset til 14,4V (eller toppladet AGM) da kan dette blir til et problem

siden batteriet blir stadig overladet sålenge forbruksbanken blir ladet når den er tom.

 

Håper at det er nå bedre forståelig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har har endret i min båt fra skilledioder til Bep Voltage Sensitive Relay. Begge banker får full spenning under lading og skilles automatisk når spenningen kommer under 12,8V. Har fungert veldig fint i to sesonger hittil. Enkelt og rimelig.

HPD

Det jeg har alltid fått høre er at skal man lade batterier i paralell, bør ladekarakteristikken på disse være tilnærmet lik.

Dvs. begge bør være like store og aller helst være like gamle.

 

Jeg har en forbruks-bank som er 345 Ah og ett start batteri på 70 Ah. Dersom de lades i paralell, vil ikke startbatteriet oppnå full lading før forbruksbanken ?

Vil ikke tilstanden på forbruksbanken være den som bestemmer ladespenningen - ettersom dette tar lengst tid å lade ?

Hvordan senser releet at det er fulladet hvis det er slik ?

 

Eller er det slik at dersom rellet bli tilført >14V (ca.) er spenningen ut til batteriene forskjellig etterhvert som de lades opp ?

Er det da releet senser når startbatteriet har fått nok lading...og kople det bort ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Releet kobler ikke ut om et batteri blir fulladet. Det kobler bare batteriene fra hverandre hvis spenning synker til under 12,8 volt. Så lenge batteriene er koblet sammen av releet er spenningen lik på alle, men det går mer amper på ett stort batteri enn et lite. Dermed går det meste av ladestrømmen til forbruk men spenningen forblir lik. Tenk deg at du pumper opp ei luftmadrass. Det går færre liter luft(amper) i puta(start) enn resten av madrassen(forbruk), men trykket(spenningen) er jo likt så lenge de to delene ikke er adskilt.

Releet er ikke annet enn en bryter som kobler batteriene sammen eller fra hverandre.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Det jeg har alltid fått høre er at skal man lade batterier i paralell, bør ladekarakteristikken på disse være tilnærmet lik.

Dvs. begge bør være like store og aller helst være like gamle.

Ja, den myten som er umulig å komme til livs.. :smiley:

Batterier i båt lades med konstant spenning (forbehold ettermonterte datastyrte ladere) og hvert enkelt av dem styrer hvor mye strøm de tar til seg.

Batteriene vet ikke om hverandre og regulatoren i dynamoen vet ikke hvor mange batterier som er tilkoblet eller kapasiteten (Ahr) på disse.

Står mer om dette i linken i signaturen min.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...