Jump to content

Suzumar DS 310 og valg av motor. Suzuki 9,9/15/20 EFI?

Trude III

Recommended Posts

:smash:

Hei,

Jeg har en 10 fots Suzumar DS310 RIB som jeg skal kjøpe ny motor til. Valget blir Suzuki's nye 9,9/15/20 EFI motor men jeg vet ikka hva jeg skal velge.

9,9 leveres gjerne som 15hk da forskjellen er en restriktorplate. 20hk har en annen styringsenhet slik at det er ulønnsomt å gjøre om en 9,9 til 20.

Er det noen som har erfaring med de nye Suzuki motorene på små joller?

Har mest lyst på 20hk men båten er vel anbefalt med max 15 så det kan bety trøbbel med forsikring.

Noen som har erfaring med disse motorene?

Kjempefint hvis du / dere skriver noen ord.

hilsen Trude III

Trude III

Har en Bestmarin 320 med full innerliner og innredning med den nye Suzukien på, Jeg valgte 15 hesters utgaven, da med elstart og kontrollboks. Kjempefornøyd med motoren, går stille på lavt turtall, bra moment, god drivstoffsøkonomi. Noen turtall gir en litt uvant hvinende lyd fra motoren. På vår rib oppnår vi 17.5 knop med standardpropell (9" stigning), denne har for liten stigning for vår båt, treffer turtallssperra godt før full gass. Så jeg kommer til å bytte den med en 11". Vår rib har smarttabs, mulig at disse har stor innvirkning, men vi får til å dra voksne i tube og barn på vannski går lett som en lek. Har hørt om at 9.9 versjonen mangler litt grynt i starten og kan ha litt problemer med å komme opp i plan, vår 15 hk har ingen problemer, vi planer fint med 3 voksne og 1 barn i båten! (330 kg) Samt diverse matvarer. Har forstått det slik at forskjellen er restriktor og ecu. 9.9hk har 9mm hull i restriktor, 15 hk har 17mm hull og 20 hk har bare noe som kalles for flame arrestor (bare et gitter). Ecu kan oppgraderes, har fått pris på dette på 2000 hos Lundins.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Har en Bestmarin 320 med full innerliner og innredning med den nye Suzukien på, Jeg valgte 15 hesters utgaven, da med elstart og kontrollboks. Kjempefornøyd med motoren, går stille på lavt turtall, bra moment, god drivstoffsøkonomi. Noen turtall gir en litt uvant hvinende lyd fra motoren. På vår rib oppnår vi 17.5 knop med standardpropell (9" stigning), denne har for liten stigning for vår båt, treffer turtallssperra godt før full gass. Så jeg kommer til å bytte den med en 11". Vår rib har smarttabs, mulig at disse har stor innvirkning, men vi får til å dra voksne i tube og barn på vannski går lett som en lek. Har hørt om at 9.9 versjonen mangler litt grynt i starten og kan ha litt problemer med å komme opp i plan, vår 15 hk har ingen problemer, vi planer fint med 3 voksne og 1 barn i båten! (330 kg) Samt diverse matvarer. Har forstått det slik at forskjellen er restriktor og ecu. 9.9hk har 9mm hull i restriktor, 15 hk har 17mm hull og 20 hk har bare noe som kalles for flame arrestor (bare et gitter). Ecu kan oppgraderes, har fått pris på dette på 2000 hos Lundins.

:smiley:

Hei og takk for utfyllende svar!

Har en kamerat som har en original 20hk på en Grand RIB ca. 10 fot og 12 tommer propell. Ha leste av 28 knop da det ble farlig vinglete. Turtallssperren var ennå ikke slått til.

20 hk utgaven koster 7500,- mer enn 9,9 men å bygge om en 9,9 med skifte av propell så nærmer man seg prisen for en 20 kanskje..

Hvor / Hvem er Lundins?

hls Trude III

Trude III

:smiley:

Hei og takk for utfyllende svar!

Hvor / Hvem er Lundins?

hls Trude III

http://www.lundinsmarin.se/

Driver mye med ecuoppgradering. Var bare å demontere boksen og sende den. Venter til sesongen er over for min del. Innsugsdelene er kjøpt inn, kun noen hundrelapper.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...