Jump to content

Hvor mye er 'normalt' å prute ved båtkjøp?

FreddyFender

Recommended Posts

Pruting skal gjøres etter man har snakket med selger og/eller sett båten. Ikke som første kontakt pr sms eller mail. Annonseres noe til feks 279000, begynner man ikke med sms nr 1 med teksten "Slipper du båten for 235000 hvis jeg kommer og henter den neste fredag? Har ikke mer å bruke på båt."

Har hent jeg har fått slike smser. Hvis jeg gidder i det hele tatt svare, blir svaret noe ala " Hvis du ikke har mer enn det, kan du få båten helt ribbet for utstyr og løse ting eller så får du lete etter båter i den prisklassen..."

Jeg pleier å annonsere med fornuftige priser som tillater noe pruting men da må man vise interesse først og så kan man forhandle pris...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Enig med Kjetil. Det verste som finnes når man selger bil, båt, motorsykkel eller hva det måtte være er de fordømte (og obligatoriske) SMSene med "jeg byr xxxxxx kr.". Gidder ikke å svare på sånt.

Pruting er noe man gjør ansikt til ansikt med selger etter at man har vist et minimum av interresse for salgsobjektet.

Og en annen ting: når man begir seg ut på å prute bør det anses som normal folkeskikk å ha pengene/finansieringen klar.

Å komme dinglende etter en pruterunde med at man "må bare ordne med banken/kona/pappa først" kvalifiserer til krafitig fik og rottweiler i bukseræva ned avkjørselen.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Som selger blir man lett provosert med skambud og lignende. Bud over SMS er også irriterende.

Men som kjøper vil man selvfølgelig gi minst mulig. Og folk skal jo ha heroinpriser for godt brukt skit. Derav skambud. Og når man skal hente det er den jo selvfølgelig ikke slik man er forespeilet. Skjønner godt folk byr lite for brukte båter. Og.... Det er kjøpers marked.

10% bør man kunne prute ned.

+1 til Folk I Båt.

Samme som hvis kjøper spør om du firer prisen x antall tusen ved kjapp handel. Man blir enige om det og så begynner klattet. Først må han sjekke med kona for hun var ikke helt sikker på en liten detalj, så må han få lån av banken, att og fram med papirer til signering tar en liten uke, så skal pengene overføres til kjøper for så videre til deg og så er det en helg og litt. Og vips der har den kjappe handelen tatt tre uker og han som ville ha båten for annonsert pris og stod med bankremissen i puselanken borte...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg skjønner ikke dette med å prute en viss prosentsats, særlig ikke på eldre båter der tilstanden kan variere vesentlig.

Et eksempel. Du er interessert i å legge inn bud på en Scan Baltic, som det jo er en del av til salgs, og har blinket ut to båter som er aktuelle. Alle båtene er fra 1985. Den ene har en TAMD 40B fra byggeåret og er relativt magert utstyrt. Plotter og ekkolodd er 12 år gammelt, vinsj og dieselvarmer er 20 år gammelt. Det er ingen servicehistorikk på motor, og eier er ikke i stand til å redegjøre for vedlikeholdet. Baugpropell mangler.

Den andre fikk ny motor i 2004, en TAMD 41P. Den har 12" kartplotter som er et år gammel, ny kalesje, nye AGM batterier, baugpropell, vinsj og varmer er 5 år gammelt.

Begge båtene står avertert for 400`.

Da blir det helt feil å bestemme seg for å prute en viss prosentsats. Den ene båten er overpriset, mens den andre er fornuftig priset.

Jeg mener det må være mer riktig å bestemme seg for hva båten er verd og gi et bud ut fra det. Noen ganger er det kanskje riktig å prute 30%, mens i andre tilfeller er det fornuftig å gi den prisen båten er avertert for :smiley:

Jeg vil heller snu litt på det. Ser det er noen her som ikke liker at folk pruter før man har sett båten man ønsker å kjøpe.

Synes det er grådig irriterende å kaste bort en halv dag på å møte opp, vise hele båten, prøvekjøre en time, for å så få et bud som ikke ligner grisen. Da er det bedre om man tar det i forkant synes nå jeg........

ALLTID.UANSETT

Det er jo en grunn til at folk pruter slik, og det er vel at det virker. Og det virket hver gang. Hvis du har funnet 10 båter som er av interesse, og sender ut en sms, vil du få 9 nei og et ja. Klart det er noen som er villige til å selge for lavere pris enn oppgitt. Samme med bil. Men folk har lov til å bli snurt for skambud, men da har man jo valget selv. Ikke hver dag det står en på døra med en slump penger han vil bli kvitt.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jeg bruker aldri pruting i en kjøpssituasjon. Om jeg finner en bil eller båt som jeg er i kjøpsmodus på, etter en nøye inspeksjon, så er det som regel bare sammen med selger å trekke fra for ting som må utbedres. Den summen kommer fort opp i 10-20% av annonsert pris. Lettere å få aksept for det kontra å gi et tilbud som er x % under annonsert pris. Jeg styrer unna objekter med "feil"/for høy pris. Da har sjelden eier nok lyst til å selge.

Det er spesielt med en båt, ettersom de fleste har et sterkere eierforhold til denne enn f.eks. bilen. Men i dagens marked må man uansett svelge et større tap, som man får igjen når man kjøper den nye. (forutsatt at man skal ha ny, da...og noe annet er vel uhørt..)

Spør også om det er interessant å selge for en sum omkring det tilsvarende båter er solgt for. Gidder ikke lenger dra på tur, kanskje langtur for å ikke bli enig med selgere. Ofte er prisantydning milevis over det, og da synes jeg det er en grei begynnelse. Så kan man se om det er noen vits å gå videre å se/prøvekjøre båten. Av de jeg har forespurt som ikke har vært interessert å selge omkring en slik pris har ingen fått solgt senere. De som priser riktig får imidlertid solgt, har gått glipp av et par båter. Ellers er det et par som var priset ok, men ikke iht tilstand oppgitt. Den ene gikk ytterligere ned i pris og fikk solgt. Den andre er ikke solgt. Har nå en til som har priset høyt hvor jeg har oppgitt en pris jeg kan være villig til å gi. Fått svar at minste pris ligger mellom oppgitt pris i annonsen og min pris. Blir nok en ytterligere usolgt tipper jeg ;-)

Tillagt:

Kom på to til som ikke ville selge omkring "markedspris" tidligere i våres. De ligger fremdeles på FINN usolgt.

Redigert av olpi (see edit history)

Spør også om det er interessant å selge for en sum omkring det tilsvarende båter er solgt for.

Der er du inne på noe vesentlig! For hva blir egentlig båtene solgt for? Det kan virke som om mange som ønsker å selge lever i den tro at de prisene båtene står til på Finn.no er det de blir omsatt for.

Det at man legger en båt ut for salg til en gitt pris og at man holder på den er ikke å oppfatte som en personlig fornærmelse overfor potensielle kjøpere. Og man er heller ikke forpliktet til å komme med en pris som enkelte kjøpere mener er den riktige. Man kan absolutt få mene at om man ikke får den eller den prisen kan man la vær å selge.

Men det er rart med det. Om rette personen kommer og kombinerer allminnelig god folkeskikk og et minimum av sosialt gangsyn sammen med et nogenlunde sammenhengende og velfundert grunnlag for å komme med et prisforslag, kan det ofte ordne seg.

En ting er å gyve løs på en profesjonell selger. Noe annet er det med en privatmann som kanskje fungerer som selger et par-tre ganger i livet.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Da jeg kjøpte båt var det mange av samme type til salgs(30+stk).. Mange av de som var spesielt pene lå litt over mitt budsjett mens mange lå innenfor.. På de peneste sendte jeg en Mail og spurte om han ville la den gå for min pris.. Ba pent om et svar da det er greit å få. Fikk stort sett avslag på budene, som forventet.. Jeg strekte budsjettet litt og fikk en fin båt.

Synes det er greit å undersøke sånn før man spør og graver, om man uansett ikke har råd til båten.. Sparer selger for mye ekstrajobb..

Mange av båtene er fortsatt til salgs.. Et par nærmer seg mitt "skambud" uten å bli solgt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Skambud eller pruting ?

Det er en ærlig sak å fortelle selger at "jeg har et budsjett" på kr.... holdet det? Eller som nevnt ovenfor, tilstand på båt, fratrekk for arbeide for å få den akseptabel, sammenligne med andre båter i samme klasse/årstall og komme med en forespørsel kansje 20-25 % under, så er det opp til selger og møte deg litt på halvveien. Men pruting er alltid en følelsessak. Man skal ha litt "baller i nasan" (eller noe slikt.

Du tenker vel ikke på to av den typen jeg kjøpte, olpi, som ligger over 550, som burde gått for 500 ?

Nei, men de du nevner er jeg enig med deg i burde kunne selges til lavere pris. Har vært i kontakt med disse også, men ser også en del på lukket type båter.

Har prøvkjørt et par Marex også. Smale båter, men bra utnyttet plass. Likte type båt godt, men får sehva man lander på. Hydraulisk styring og gasskok hadde vært noe jeg ville montert. Ble svært overrasket at Marex selv idag ikke monterer hydraulisk styring på disse.

Fornøyd med båten du vel?

Hvis det ligger en båt ute til 450 på finn som man mener bare er verdt 300 så mener jeg at det er helt greit å legge inn et bud på 280 som første bud. Da får selger og kjøper en umiddelbar realitycheck og kan avgjøre raskt om dette er noe å gå videre med eller ikke. Norsk "tradisjon" med å hale ut tiden og si at man er interresert og dra på visning med mer før man helt til slutt i prosesssen alikevel sier nei må jo være mye mer irriterende for en selger enn en som umidddelbart sier at han er i markedet, men vil ha et kraftig prisavslag først ellers blir det ingen handel. De 3 irriterende ( eller 2 ) irriterende sms`ene man får med noe man oppfatter som skambud er det jo bare å si nei takk til. Jeg tror flere av selgerne på finn opplever å måtte gå ned så mye som 30-35 prosent før de får til et salg. Med andre ord, det er fremdeles kjøpers marked i båtmarkedet,

Nå på høstparten er det naturligvis bare å prute i vei. For det er kjøpers marked.

Ingen er vel nødt til å handle båt på denne tiden året, derimot er mange selgere svært interessert i å få solgt før vinteropplag.

Har man 300' å handle for, eller satt som limit, og finner en båt som er noe overpriset i forhold til andre, f.eks. 350', men som er nært geografisk. Ja da byr man vel 300'.

Om man så skal være ærlig og si at 300' uansett er max. før visning eller om man tar det etterpå.. ja det blir vel en vurderingssak.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...