Jump to content

Hvor mye er 'normalt' å prute ved båtkjøp?

FreddyFender

Recommended Posts

Framgangsmåten som "Glalaks" henviser til. er nok meir akseptabel for ein selgjar.

For meg framstår det som totalt useriøst å senda ein "frekk SMS" med bud langt under prisen som er sett i annonsa, utan at det har vore dialog med selgjar i forkant. Slikt er ikkje verd bryet å svara på.

Helst bør all diskusjon om pris foregå etter felles besiktigelse av båten. Då har kjøpar fått eit inntrykk av båten, og selgjar har fått eit inntrykk av den interesserte... :wink:

Redigert av Havlengt (see edit history)

Ingen vits å bruke tid og dra lang vei for å besiktige en båt som har prisantydning langt over det man mener båten er verdt. Da er det bedre å høre om selger vil selge for omtrentlig det man gir beskjed om. At båt, motor og utstyr er i orden går man jo ut fra. Likeså at bilder og opplysninger i annonsen er sannferdige.

Det er et prisoverslag man bør være enige om. Litt fra/til kan selvsagt bli den endelige sum.

Har nå både kjøpt og solgt noen båter opp gjennom årene og dette har fungert bra.

I begynnelsen hadde vi en del bomturer så å dra å se på en båt hvor vi ikke er nogenlunde samstemte om pris vil ikke skje mer.

Redigert av olpi (see edit history)
Framgangsmåten som "Glalaks" henviser til. er nok meir akseptabel for ein selgjar.

For meg framstår det som totalt useriøst å senda ein "frekk SMS" med bud langt under prisen som er sett i annonsa, utan at det har vore dialog med selgjar i forkant. Slikt er ikkje verd bryet å svara på.

Helst bør all diskusjon om pris foregå etter felles besiktigelse av båten. Då har kjøpar fått eit inntrykk av båten, og selgjar har fått eit inntrykk av den interesserte... :wink:

Husk på at dette er det som er riktig for deg, og dette dyrker du selv. Men nå styres jo markedet godt av de som er kjøpekraftige, og da kan jo spillereglene ha en annen ordlyd. Etter min mening må man tåle å en dialog på pris. I mange tilfeller har jeg et råkjør på pris. Som eksempel kan nevnes når jeg har funnet en båt til 500k, og at det er sannsynlighet for å få kjøpt den. Et kjapt søk på båter opp mot 700k, sende ut Mail om at jeg kan kjøpe deres båt for 500k. Begrunner det gjerne med at min grense er dette, og at jeg har funnet båt å handle. Fordel for selger er at en kjøper står raskt med penger, gjerne ukomplisert. Da blir det jo opp til selger om han vil ta det tapet og sikre penger, eller håpe prisen stiger til neste kunde. Lik det eller ikke, men slik fungerer salg i mange områder. Det er bare å tørre å spørre, så tåler vi mange nei før det dukker opp et ja

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Har tre råd til båtkjøpere.

1. Ikke send skambud på sms

2. Ikke gidd og se på båter som er mye dyrere enn dere har råd til ( a la- Har veldig lyst på båten men har bare halve pengebeløpet)

3. Begynn ikke prisforhandlinger før båten er besiktiget og prøvd( først da har man et saklig grunnlag for forhanling av pris )

Forøvrig ser mange seg blinde på hvor mange prosenter man kan prute. En strøken båt kjøpt til prisantydning kan være et mye bedre kjøp enn noe ræl man har fått prutet ned 20%

3 elendige råd. Kanskje med uttak av det at man ikke bør se på båter man ikke har råd til.

Hva er et skambud? Er det værre å bruke mail og SMS hvis man kanskje i tillegg begrunner hvorfor man vil gi dette for aktuell båt?

I et selgers marked perspektiv kunne kanskje noen av rådene bli brukt, men idag hvor det aller meste er overpriset i et kjøpers marked så er det ikke gode råd.

Mht prisforhandlinger så er det helt greit å forhandle om litt pluss/minus etter besiktigelse og prøvekjøring hvis man på forhånd er noenlunde samstemte om prisnivå.

Som selger er det heller ikke så enkelt hvis en kjøper gir forhåpninger og prøvekjører og bruker mye tid for så å slå av f.eks 150000,- på 7000000,-.

Tror inte det är någon större skillnad mellan Norge och Sverige. Min erfarenhet är att när man kommer och skall göra ett rent köp utan byte kan man vara betydligt tuffare än om man skall lämna båt yi byte.

Tittar man på Finn,no och Blocket.se i Sverige behöver man inte vara orolig för att gå miste om en båt då utbudet är enormt att välja bland.

Tror det är viktigt att gå på magkänslan och vara påläst var rätt pris ligger. Här pratar vi om att vid köp av begagnad båt privat 10-20 % och köp av företag 20-30% då domi regel har tagit denna båt i byte och tjänat på den första båten.

Jeg diskuterer aldri pris før jeg har besiktiget båten og funnet ut om det er en båt (eksemplar) jeg faktisk kunne tenkt meg å eie.

Liker jeg båten, gir jeg et konkret, skriftelig bud med spesifisert oppgjørs- og overtakelsesdato som selger kan velge å akseptere eller ikke. Enkelt og greit.

Setter pris på det samme når jeg selger. Teoretisk prutting på mail, telefon eller sms ender oftest bare i svada, mye frem og tilbake, ytterlige prutting, "skal bare selge først", "høre med banken først" osv.

Samme med bil og båt.

Bud skal gis skriftelig med med alle formaliteter spesifisert synes jeg.

Har stort sett fått solgt båter og biler til første mann som kommer å ser. Kjøperene har ofte sett på andre biler/ båter som ser ut som slitne vrak som har blitt dårlig tatt vare på. Når de da ser et eksemplar med både det tekniske og optiske i en stand som er bedre enn 99+% av det de sammeligner med, og til en realistisk pris, så er det bare løp og kjøp.

2. Ikke gidd og se på båter som er mye dyrere enn dere har råd til ( a la- Har veldig lyst på båten men har bare halve pengebeløpet)

3. Begynn ikke prisforhandlinger før båten er besiktiget og prøvd( først da har man et saklig grunnlag for forhanling av pris )

Forøvrig ser mange seg blinde på hvor mange prosenter man kan prute. En strøken båt kjøpt til prisantydning kan være et mye bedre kjøp enn noe ræl man har fått prutet ned 20%

Tre gode råd jeg stiller meg bak både som selger og kjøper :-)

Nytter ikke å være stor i kjeften om man ikke kan backe det opp der og da.

Mvh. SAP

Kanskje derfor olpi er uten båt..

Flåsete kommentar, men det er nok ikke derfor.

Hadde båtene vært priset noenlunde iht det tilsvarende blir solgt for så hadde man jo ikke trengt gjøre på denne måten.

Som nevnt har jeg kjøpt flere (4 )båter på denne måten tidligere.

Har hatt båter i alle år bortsett fra under sykdom da jeg solgte. Kjøpte også båt i fjor med denne fremgangsmåte.

Båt i år har jeg nesten kjøpt ved 2 anledninger, og et par båter som var potensielle ble kjøpt før jeg fikk nådde frem.

De førstnevnte ombestemte jeg meg på. En ble ikke solgt og en ble solgt til lavere pris. De to sistnevnte var priset rett uten at jeg gav noe annen prisantydning. En i Tønsberg som gikk samme kveld og en annen på sørvest landet hvor jeg ikke hadde mulighet til å dra på så kort varsel.

Hvordan hver enkelt vil gå frem ved kjøp av båt er selvfølgelig frivillig. På samme måte er den min subjektive mening at dIne råd er dårlige, eller i beste fall mangelfulle hvis man skal kjøpe båt til en riktig eller god pris i dagens marked.

Du skal kanskje selge båt selv?

Da er det vel heller ikke greit å bruke helg etter helg på prøvekjøring og fremvisning når kjøpere gir bud langt under prisantydning etter det??

Derfor bør man sjekke om man er på linje mht forventet pris.. .

Hvis man ikke da liker å dra å prøve båter uten å ha noen plan om kjøp hvis ikke prisen blir mye lavere. Det gidder ikke jeg ..... .

Skal jeg selge, er disse rådene behagelige å følge. Det beste er jo at folk kommer, prøvekjører og kjøper. Men som kjøper finnes som sagt en helt annen agenda. Skal man kjøpe en helt plain A4 båt som det kryr av, feks som Baltic, kan det være mye å hente. Så får de som faktisk vil selge og la seg prute med få lov å selge.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Er vel en grei måte å komme seg gratis på båtturer, det å dra å se på båter man ikke har råd til :nonod:

Denne kunne jeg ha tenkt meg en prøvetur i, selv om den er ca 10, kanskje 20 ganger dyrere enn jeg noen gang vil komme til å kjøpe båt for... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33282887

Hmmm kom til å tenke på at jeg har jo ikke sertifikat for denslags en gang, men antar at selger styrer skuta.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har kjøpt og solgt båt i august. I begge tilfeller ble prisleie diskutert før visning og basert på en feller forståelse av dette ble det to hyggelige og grundige visninger med påfølgende handel i området vi hadde diskutert. Opplevde selv dette som positivt da jeg hverken som selger eller kjøper kastet bort min tid og heller ikke interesent eller selger sin tid.

Når jeg kjøpte hadde vi egentlig bestemt oss for en SF 37, mens Hanse 370 var den vi egentlig ville ha, men godt over budsjett. Ringte på de som ligger på Finn for å høre om det var mulig å møtes og på den ene fikk vi en forståelse om prisleie. Ble en liten budsjettsprekk, men det funket. Hadde også inntrykk på de andre jeg ringte at de synes dette var ryddig. Ble lange båtprater etter at vi hadde avklart at vi neppe ville møtes økonomisk.

har noen tanker om hvordan selgere av litt eldre båter tenker.

sett at du har en båt der alt er i orden og funker , men at du er begynt å fundere på et bytte.

videre har du god råd , og har gjort mange kjøp&salg av hus, biler og båter.

du legger båten din ut for f.eks realistiske 250' og er innstilt på å la deg presse ned til 225'

dersom du kun får tullete skambud for 1/2 prisen lar du rett og slett være og selge, og fortsetter med den gamle.

dette til info for en del kjøpere som tror at alle må selge og kan presses ned og ned - slik er det nemlig ikke.

Helt enig. De fleste må nok ikke selge. Problemet derimot er nok hva mange forventer og tror er realistisk pris i dagens marked og sannsynligvis i veldig lang tid fremover.

Har ikke fulgt med så mye på prisklassen du nevner , men :

Har man f.eks en Nidelv 26, Polar 770 e.l fra midten av 80-tallet så gav man kanskje 300' ++ for disse for noen år siden. Nå tror eiere kanskje at de er verdt 250', og selger ikke under 225'.

Er vel kanskje ikke så lett å få kanskje mer enn maks 200' ?

Enkelte blir kanskje solgt for langt under det?

Da bør vel ikke vedkommende som skal selge bli overrasket hvis en spør om han vil selge for 180'', og og at han da i tilfelle kommer en tur å ser på båten?

Mulig prisene i eksemplet er feil, men poenget kommer vel frem...

Har myst litt på ei åpen tresnekke. Ei av de jeg ser på er priset til 20'. Pr dags dato ville jeg vel forsøkt meg med et bud på 10', eller sagt til selger at hvis du tar kostnadene med vinteropplag, vårpussen og utsetting, kan jeg vurdere 15' til våren. Mange vil sleppe dette, når de begynner å tenke over tid, penger og arbeid. Fint å kjøpe båt på høsten.

Har kjøpt og solgt litt, og å komme med et bud som er lavt er mye bedre hvis man forklarer hvorfor det er så lavt som det er.

Som flere sier, det beste er å se og prøve først, og deretter prute. Men det kan gå greit å prute på telefonen også. Har gjort det et par ganger når det har vært veldig langt å hente. Noen ganger får man gehør for sine argumenter, andre ganger ikke.

Skal selge båt til våren, så det blir spennende. Må bare shine den max i løpet av vinteren... :cool:

Hvis man er langt unna og tar en telefon, slik at man oppretter personlig kontakt, er det lettere å bli enige om en pris ved pruting. Man kan lettere slippe det man selger for en noe redusert pris når man vet at den som kommer så og si garantert kjøper det man har for salg.

Slik var det med nest siste båten jeg solgte. En kar fra Bergen ringte og spurte om han kunne få båten for 20 lapper under annonsert pris hvis han slapp å ta med tilhengeren, han hadde en hjemme. Han tilbydde også håndpenger. Jeg føler at de som tilbyr håndpenger er rimelig seriøse, og sa da jeg skulle holde båten til han kom og kikket, men trengte ikke håndpengene. Han kom, handlet båt og dro hjem igjen. Men dette var utfra at vi hadde en grei tone pr telefon at jeg holdt av båten uten håndpenger og at han fikk kjøpe uten tilhenger. Den måtte jeg selge separat etterpå. Mer arbeid, mindre totalt på konto. Hadde jeg kun fått en sms med "Jeg tar båten uten henger for 20 under forlangende", hadde jeg trolig ikke svart...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Synes egentlig mail er best. da kan man i fred og ro skrive det man mener og vil spørre om. selger kan også i fred og ro svare og ta stiling til om han kan bli enig med kjøper. på tlf kan det sies mye både fra selger og kjøper som ikke kan etterprøves.

forstår imidlertid at en del i den eldre garde ofte ikke er like familiær med mail.

for en stund siden kommuniserte jeg med en på mail om kjøp av båten hans. skrev hva jeg kunne være villig til å gi hvis alt var ok og båten var godt holdt. fikk til svar at han ikke ville selge under et beløp 50000,- høyere.

jeg gav beskjed om at han gjerne måtte kontakte meg om han ombestemte seg. nå har han nettopp gjort det i forrige uke iflg annonsen på finn.. har ikke hørt noe. svarer meg ikke på mail når jeg tenkte se nærmere på båten. på mobil (sms) får jeg heller ikke svar. svært sparsommelig med bilder i annonsen. feilfri båt skrytes det om.

tenkte se nærmere på den og prøvekjøre, men går dårlig uten å få kontakt.

skal jo ikke tvinge noen til å selge, men båten ligger fremdeles på finn. :smiley:

da får vi konsentrere oss om andre båter til salgs. :thumbsup:

Jeg har faktisk vurdert en proff innkjøper til å ta prisforhandlinger, du møter veldig hyggelige folk som viser deg båten, tar det med på seiltur og avslutter med kaffe. Så drar vi blide og fornøyde hjem alle sammen og har en følelse at dette kan bli den dyreste turen på fjorden noensinne.

Da ble tanken ført å kalle inn en tungvekter i business jeg kjenner med 40-50 års erfaring. En som ikke gir ved dørene og kan være en beintøff forhandler. Han kan man slippe løs på selger og avdekke smertepunktet til selger ganske fort. Når prisforlangende er 1 mill, jeg føler at forhandlingsgrunnlaget burde starte på 800k nytter det ikke for en amatør som meg å begynne. Her må det proffer inn. Selv om man skulle betale an forretningsadvokat til 2500,- pr time ville det lønne seg stort. Kan man få prisen ned fra 1 mill til 700k, sier det seg jo selv. Alt et innkjøperen finner ut etter et møte at det ikke er forhandlingsgrunnlag er det også greit. Det er overflod på finn.no.

Ole
S/Y Algol

Kall meg gjerne pirkete, men jeg hadde ikke solgt til en som ikke gadd ta seg av kjøpet selv! Hadde denne innkjøperen dukket opp og opptrådt som kjøper og jeg fikk vite at det var en innkjøper hadde jeg nok sendt ham avgårde. Selger man båt for å kjøpe annen, kan man velge om man vil levere i innbytte/selge til firma eller selge privat. Når man da selger privat, vil man ikke bli kontaktet av "firma"...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det handler ikke om å ikke ville ta kjøpet selv, jeg synes slikt er veldig hyggelig, poenget mitt var at jeg er altfor bløthjertet og ender opp med å betale flere hunde tusen mer enn jeg burde. Jeg får meg ikke til å prute med hyggelig folk som gjør hva de kan for at jeg skal kjøpe båten deres. Derfor kunne jeg godt tenke meg å overlate dette til en kan dette faget. Det er vanskelig å prute synes jeg, folk er jo så hyggelige. Når jeg står der med pengene på meg eller klar på konto så blir det lett til at jeg sier ja og taper dertil mye. Det blir omtrent som å kaste meg til ulvene.

Det er ganske arrogant å si at man ikke ville selge til en innkjøper på vegne av en kunde. Innkjøp i det offentlige som jeg ofte er med på kommer proffe innkjøpere (juristene også) på banen så fort vi har laget anbudspapirene klare. Prisforhandliger kan være veldig tøffe og det gjelder å ha is i magen og la seg styre at følelser. Innkjøp et er fag.

Når folk insisterer på å selge privat og nekter å selge til et firma, ville jeg styrt unna fort, det er et typisk tegn på ugler i mosen. I alle fall ville jeg kalt inn en inspektør som gikk gjennom båten for å finne de skjulte manglene. Skal man ut med en mill eller mer så vil man ikke sitte igjen med en dårlig følelse etterpå.

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...