Svein Freitag Startet 4.September.2013 Link til dette innlegget Startet 4.September.2013 Hei. Er det noen her på forumet som har et godt tips til å pusse opp et grått/hvit Teak dekk for å få frem Teaken igjen. Lurer også på om det er noe man da kan sette inn teaken med uten at den blir glatt når den er våt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Ubehandlet teak skal være gråhvit! Oljing og annen behandling har ingenting på horisontale flater utendørs å gjøre. Det gråhvite laget er teakens naturlige værbeskyttelse, om du strever fro å holde teaken brun vil du bare slite den ut før tiden. Og ja, all behandling vil gjøre teaken glatt når den er våt og således ødelegge dens gode egenskaper. Teakdekk velges nettopp på grunn av alle dens gode egenskaper i ubehandlet tilstand, ikke for at det skal se "pent" ut.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Kommer helt an på hvor slitt teaken er. Om den er helt jevn og fin uten groper har jeg gode erfaringer med Hövlings Goldten Teak produkter. Er teaken slitt og gropete er det sliping som gjelder Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 (redigert) Vi kommer med en nyhet i Båtens Verden denne høsten med et nytt nanoprodukt for teakdekk. Dette ser utrolig spennende ut. Astor har som første båt i Norge fått lagt dette produktet på flybridge og trappesatsen opp. Vi bruker båten hele året og vil følge med hvordan dette produktet reagerer i ulike værtyper. Produsenten lover et produkt som lar teaken puste. Nanoproduktet i seg selv er resident mot olje og annen væske. Vi renset dekket med et miljøvennlig produkt og resultatet taler for seg. Sent from my iPad using Tapatalk HD Redigert 4.September.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
m/s draugen Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 I siste seilas var det en reportasje om teakdekk.Det som ble skrevet der var at for å holde dekket fint skulle man vaske med sjøvann på tvers av veden med myk kost.Mere utfyllende i seilas Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Et teakdekk som stadig tas i bruk blir skittent etter en tids bruk. Å vaske med sjøvann har vært kjent i mange år. Men noen rensende effekt for teakdekket har vi ikke sett. Vi har hørt at dekket trenger sjøvann. Og det får det jo i godt monn gjennom gjevnlig bruk sv båten. På vinteren har vi snø som renser dekket når vi børster på tvers. De kjemiske produktene vi kjenner best i dag tar i bruk oxalsyre for å lysne dekket. Noe vi hører er en brutal metode for teaken. Forurensning fra atmosfæren er vel teakens værste fiende. Kan man "forseile" dekket uten at det tas skade av det har vi kommet ett skritt videre. Jeg har sagt meg villig til å teste det nye nanoproduktet ut. Så får tiden vise hvor genialt dette er når det gjelder varighet og levetid. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Svein Freitag Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Takk for alle innspill og svar så langt, og Index sier jo hvordan et Teakdekk skal være, og det er nok riktig men Kanskje litt jålete men det hadde vært fint om teaken holdt seg"pen" samtidig som de gode egenskapene ved vått dekk ble opprettholdt. Følger med videre. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Et lakkert teakdekk er ikke glattere enn et lakkert mahogny- eller oregon pine-dekk. Jeg har begge deler, og har ikke store problemer med "glatta".... Jeg skjønner at man kanskje spesielt på seilbåter foretrekker ubehandlet teak, men jeg synes oljet eller lakket teak er penere... Og dette er ærlig ment og ikke forsøk på trolling. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Ett annet problem med å behandle teak med ulike oljeprodukter er at den mørkner og over tid er det ikke mulig å få den lys igjen hverken med kjemisk midler eller ved sliping. Dette gjelder teak i friluft, dvs dekk og cocpkit. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Spennende Astor. På Grandezzaen har vi brukt nanoproduktet som Sandøy båtdekk forhandler. Teakseal heter det vel. Dette inneholder fargepigmenter også. Er vel igrunn ikke helt fornøyd med dette, da det blir ekstremt synlig hvor det blir slitemerker på kanten av trappetrinn og der man tråkker mye, som på badeplattform. Dessuten blir det en veldig varme, da det er mørkt. Litt OT, men er det noen som har synspunkter/ erfaringer med hva som skjer med natene når dekket blir veldig varmt? -trenger ikke mange svar om dette, for jeg vil ikke avspore så veldig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Ubehandlet teak skal være gråhvit! Oljing og annen behandling har ingenting på horisontale flater utendørs å gjøre. Det gråhvite laget er teakens naturlige værbeskyttelse, om du strever fro å holde teaken brun vil du bare slite den ut før tiden. Og ja, all behandling vil gjøre teaken glatt når den er våt og således ødelegge dens gode egenskaper. Teakdekk velges nettopp på grunn av alle dens gode egenskaper i ubehandlet tilstand, ikke for at det skal se "pent" ut.... :yesnod: I siste seilas var det en reportasje om teakdekk.Det som ble skrevet der var at for å holde dekket fint skulle man vaske med sjøvann på tvers av veden med myk kost.Mere utfyllende i seilas :yesnod: Sjøvann konserverer treverk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Astor Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 (redigert) Uansett så er det mange spennende produkter som dukker opp om dagen. Når det gjelder dekket til Astor er det bare tiden som gir oss svaret. Glatt er det ikke. Heller litt trått. Slik var dekket oppe før vi startet vask av dekket og påførte nanoproduktet. Slik er det behandlete dekket i dag. Sent from my iPad using Tapatalk HD Redigert 5.September.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Eureka Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Etter hvor lang tid etter behandling er bilde nummer to tatt? Dette ser jo spennende ut. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 En uke bare. Vi er helt i starten på testen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Stbotnen Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Hei, hvordan ser teaken ut nå etter noen måneders bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Nebbet forut i dag. Jeg vil ta hovedekket til våren slik at alt på dekket settes inn med TCnano AB Teakbeskytter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
MajorAndy Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Jeg har overvejet at slibe mit teakdæk. Hvad er det rigtige værktøj til den opgave? båndsliber, excentersliber eller noget helt tredje? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Hei! Så denne tråden først etter at jeg har laget en tråd om min egen "grusomme" teak. Ville forsøke Snappy 1-2 før jeg gikk i gang med sliping. Fikk råd av båtbygger, og angrer slett ikke. Fantastisk virkning, men viktig å følge bruksanvisning - alternativ nr. 2. Skylle mellom de to flaskene. Dette er akterplattformen etter en lett prøveomgang, og den var skikkelig fæl: Jeg må si jeg har stor sans for patinert teak som Astor sin femfor olja sort og stygg teak. Ikke glatt og grusom når den er fuktig heller. Eksempel i baugen: (før tørking) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Astor Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Jeg har overvejet at slibe mit teakdæk. Hvad er det rigtige værktøj til den opgave? båndsliber, excentersliber eller noget helt tredje? Jeg valgte 7M fra TCnano Norge. Skånsomt og effektivt. Smurte på gel-produktet. Ventet i 45 minutter, holdt dekket bløtt med lett vannstråle. Skrubbet med skuresvamp/ børste sideveis. Brukte varmt vann mens jeg skubbet. Skånsomt for dekk. Skånsomt for hender. Ingen bruk av oxalsyre. Jeg tar resten av dekket når varmen kommer i luften. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ebonita Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 (redigert) Ref MA: Jeg har overvejet at slibe mit teakdæk. Hvad er det rigtige værktøj til den opgave? båndsliber, excentersliber eller noget helt tredje? You Tube har ju fantastiska arbetsbeskrivningar på många saker. Gå in på YouTube och sök t ex på How to Sand Teak Pt. 1 - First Mate Yacht Care Verkar vara roterande/occilerande maskiner som skall till. Redigert 24.Februar.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Jeg har overvejet at slibe mit teakdæk. Hvad er det rigtige værktøj til den opgave? båndsliber, excentersliber eller noget helt tredje? Ifølge husets ekspert er Festool eksentersliper det beste verktøyet til slikt. Den er dyr, men visstnok helt overlegen andre eksenterslipere fra Bosch o.a. http://www.motek.no/cgi/frontend.cgi?nodeid=63628&template=productlist Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Jeg er enig i at en kraftig eksentersliper er best. Anbefaler ikke roterende slipeskive eller båndsliper. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MajorAndy Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 (redigert) Tak for gode råd! Jeg var ellers ret fristet af at købe en båndsliber, da den ser mere effektiv ud. Men måske er den FOR effektiv? Jeg har en excentersliber, så jeg tror at jeg prøver med den på badeplatformen og ser hvordan det går med korn 40 -80. En sidste ting: Nogle steder har naterne (?) løftet sig lidt i fugerne. Sliber man dem ned eller skærer man dem ned med en skarp kniv eller lignende? Redigert 25.Februar.2014 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 (redigert) Natene slites ned når du pusser teaken. Jeg skal pusse teaken på pappas båt til våren. Har tenkt å bruke båndsliper da, men starter med fint papir for å sjekke effekten. Ringens Varv bruker liten gulvslipemaskin når de pusser dekk. Eksentersliper på trange partier. Redigert 25.Februar.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Båndsliper har veldig lett for å ta ujevnt og ødelegge overflaten. Men dersom du har en stor og helt plan overflate, synes jeg at å leie en liten gulvsliper er en god ide. Jeg har aldri brukt slik på båten, men har slipt en del på gulvene hjemme. Den er lettere å bruke enn en vanlig båndsliper, men det trengs likevel litt øvelse for å få det jevnt og pent. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.