Jump to content

Pusse opp Teak dekk

Svein Freitag

Recommended Posts

Ubehandlet teak skal være gråhvit! Oljing og annen behandling har ingenting på horisontale flater utendørs å gjøre. Det gråhvite laget er teakens naturlige værbeskyttelse, om du strever fro å holde teaken brun vil du bare slite den ut før tiden. Og ja, all behandling vil gjøre teaken glatt når den er våt og således ødelegge dens gode egenskaper. Teakdekk velges nettopp på grunn av alle dens gode egenskaper i ubehandlet tilstand, ikke for at det skal se "pent" ut....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

bilde

Vi kommer med en nyhet i Båtens Verden denne høsten med et nytt nanoprodukt for teakdekk. Dette ser utrolig spennende ut. Astor har som første båt i Norge fått lagt dette produktet på flybridge og trappesatsen opp. Vi bruker båten hele året og vil følge med hvordan dette produktet reagerer i ulike værtyper.

Produsenten lover et produkt som lar teaken puste. Nanoproduktet i seg selv er resident mot olje og annen væske.

Vi renset dekket med et miljøvennlig produkt og resultatet taler for seg.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Et teakdekk som stadig tas i bruk blir skittent etter en tids bruk. Å vaske med sjøvann har vært kjent i mange år. Men noen rensende effekt for teakdekket har vi ikke sett. Vi har hørt at dekket trenger sjøvann. Og det får det jo i godt monn gjennom gjevnlig bruk sv båten.

På vinteren har vi snø som renser dekket når vi børster på tvers. De kjemiske produktene vi kjenner best i dag tar i bruk oxalsyre for å lysne dekket. Noe vi hører er en brutal metode for teaken.

Forurensning fra atmosfæren er vel teakens værste fiende. Kan man "forseile" dekket uten at det tas skade av det har vi kommet ett skritt videre. Jeg har sagt meg villig til å teste det nye nanoproduktet ut.

Så får tiden vise hvor genialt dette er når det gjelder varighet og levetid.

Et lakkert teakdekk er ikke glattere enn et lakkert mahogny- eller oregon pine-dekk. Jeg har begge deler, og har ikke store problemer med "glatta"....

Jeg skjønner at man kanskje spesielt på seilbåter foretrekker ubehandlet teak, men jeg synes oljet eller lakket teak er penere...

Og dette er ærlig ment og ikke forsøk på trolling.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Spennende Astor. På Grandezzaen har vi brukt nanoproduktet som Sandøy båtdekk forhandler. Teakseal heter det vel. Dette inneholder fargepigmenter også. Er vel igrunn ikke helt fornøyd med dette, da det blir ekstremt synlig hvor det blir slitemerker på kanten av trappetrinn og der man tråkker mye, som på badeplattform. Dessuten blir det en veldig varme, da det er mørkt.

Litt OT, men er det noen som har synspunkter/ erfaringer med hva som skjer med natene når dekket blir veldig varmt? -trenger ikke mange svar om dette, for jeg vil ikke avspore så veldig.

Ubehandlet teak skal være gråhvit! Oljing og annen behandling har ingenting på horisontale flater utendørs å gjøre. Det gråhvite laget er teakens naturlige værbeskyttelse, om du strever fro å holde teaken brun vil du bare slite den ut før tiden. Og ja, all behandling vil gjøre teaken glatt når den er våt og således ødelegge dens gode egenskaper. Teakdekk velges nettopp på grunn av alle dens gode egenskaper i ubehandlet tilstand, ikke for at det skal se "pent" ut....

:yesnod: :yesnod:

I siste seilas var det en reportasje om teakdekk.Det som ble skrevet der var at for å holde dekket fint skulle man vaske med sjøvann på tvers av veden med myk kost.Mere utfyllende i seilas

:yesnod: :yesnod: Sjøvann konserverer treverk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Uansett så er det mange spennende produkter som dukker opp om dagen. Når det gjelder dekket til Astor er det bare tiden som gir oss svaret. Glatt er det ikke. Heller litt trått.

bilde

Slik var dekket oppe før vi startet vask av dekket og påførte nanoproduktet.

bilde

Slik er det behandlete dekket i dag.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Redigert av Astor (see edit history)

• 5 måneder senere...

Hei! Så denne tråden først etter at jeg har laget en tråd om min egen "grusomme" teak.

Ville forsøke Snappy 1-2 før jeg gikk i gang med sliping.

Fikk råd av båtbygger, og angrer slett ikke.

Fantastisk virkning, men viktig å følge bruksanvisning - alternativ nr. 2. Skylle mellom de to flaskene.

Dette er akterplattformen etter en lett prøveomgang, og den var skikkelig fæl:

bilde

Jeg må si jeg har stor sans for patinert teak som Astor sin femfor olja sort og stygg teak.

Ikke glatt og grusom når den er fuktig heller.

Eksempel i baugen: (før tørking)

bilde

Jeg har overvejet at slibe mit teakdæk. Hvad er det rigtige værktøj til den opgave? båndsliber, excentersliber eller noget helt tredje?

Jeg valgte 7M fra TCnano Norge. Skånsomt og effektivt. Smurte på gel-produktet. Ventet i 45 minutter, holdt dekket bløtt med lett vannstråle. Skrubbet med skuresvamp/ børste sideveis. Brukte varmt vann mens jeg skubbet. Skånsomt for dekk. Skånsomt for hender.

Ingen bruk av oxalsyre.

Jeg tar resten av dekket når varmen kommer i luften.

Ref MA:

Jeg har overvejet at slibe mit teakdæk. Hvad er det rigtige værktøj til den opgave? båndsliber, excentersliber eller noget helt tredje?

You Tube har ju fantastiska arbetsbeskrivningar på många saker.

Gå in på YouTube och sök t ex på

How to Sand Teak Pt. 1 - First Mate Yacht Care

Verkar vara roterande/occilerande maskiner som skall till.

Redigert av ebonita (see edit history)

Ifølge husets ekspert er Festool eksentersliper det beste verktøyet til slikt. Den er dyr, men visstnok helt overlegen andre eksenterslipere fra Bosch o.a. :smiley:

http://www.motek.no/cgi/frontend.cgi?nodeid=63628&template=productlist

Tak for gode råd! Jeg var ellers ret fristet af at købe en båndsliber, da den ser mere effektiv ud. Men måske er den FOR effektiv?

Jeg har en excentersliber, så jeg tror at jeg prøver med den på badeplatformen og ser hvordan det går med korn 40 -80.

bilde

En sidste ting: Nogle steder har naterne (?) løftet sig lidt i fugerne. Sliber man dem ned eller skærer man dem ned med en skarp kniv eller lignende?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Båndsliper har veldig lett for å ta ujevnt og ødelegge overflaten. Men dersom du har en stor og helt plan overflate, synes jeg at å leie en liten gulvsliper er en god ide. Jeg har aldri brukt slik på båten, men har slipt en del på gulvene hjemme. Den er lettere å bruke enn en vanlig båndsliper, men det trengs likevel litt øvelse for å få det jevnt og pent.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...