Jump to content

Varmer varmer ikke


BEG

Recommended Posts

Her om dagen tok min Mikuni 30MY kvelden. Den starter, men slår seg av etter noen minuter uten at den har tent.

 

Iflg. instruksjonsboka kan dette skyldes flere ting. Glødeplugg er sjekket ==> ca. 1,4 ohm. Ut fra at varmeren totalt skal bruke ca. 18 A i startfasen, kan dette synes litt høyt. Burde muligens ligget på 1 ohm, men tror ikke dette er feilen. Feil i matningen av diesel kan det også være.

 

Mikunien har ikke returslange fra brennkammer til tank, i motsetning til Wallas. Pumpa går, men det synes ikke som om diesel pumpes fram. Pumpa "tikker", så den går men kan selvsagt være gåen. Det jeg reagerer på er at det nå er luftbobler i slangen opp til pumpa. Det skjønner jeg ikke hvorfor har kommet dit, har gått over alle slangeklemmer og disse var godt tilskrudd. (diseltanken er full)

 

Varmeren har fungert i vinter, men da var det varmegrader. Nå som kuldegradene kom, sluttet den å virke. En teori er at det har vært vann i dieselen og at dette har frosset og derfor kommer ikke diesel fram. Eller er det noe annet som stenger for dieselen, siden det ikke er returslange (for å hindre at brennkammer skal flomme over).

 

Noen som kjenner denne varmeren og som har tanker om hva som kan være galt? Varmeren er selvsagt plassert slik at det nesten er umulig å komme fram til den. Må den ut, er jeg interessert i å låne en 4-åring med god teknisk kompetanse :cryin:

 

Mvh. en blåfrossen BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Dette må være noe som går....

 

Skulle prøve min Wallas 2400 i dag, vifta startet, men den varmet ikke, den bare sto og tikket, ca en gang i sekundet. I fjor ble den ved en feil kjørt mens eksosen var lukket, kan det være det som har kverket den - noen gode råd ??

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Feil på min Webasto da den ikke ville gjøre som jeg ville var

 

Irr på alt av kontakter

mini lodott inne i webasto'n

Automatsikkring spretter ut vis den får for lite friskluft

 

Bare tenkte og nevne det så har du noen tips

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også problem med min Eber i sommer. Pumpa tikket og det det kom luftbobler i slangen fra tanken. Det viste seg at det var stigerøret i tanken som var tett. Dette er ganske trangt så det skal ikke så mye til før det går tett.

 

Kan det være dette som er tilfelle hos deg også BEG?

Link to post
Share on other sites

I fjor ble den ved en feil kjørt mens eksosen var lukket, kan det være det som har kverket den - noen gode råd ??

Kan det være at eksoslangen er igjensotet? For mye motstand p.g.a. sot og gørr i kanalene? Tok ut eksosslangen på min gamle Webasto en gang - for rengjøring - det var MYE dritt i den, etter en sesong med dårlig forbrenning.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også problem med min Eber i sommer. Pumpa tikket og det det kom luftbobler i slangen fra tanken. Det viste seg at det var stigerøret i tanken som var tett. Dette er ganske trangt så det skal ikke så mye til før det går tett.

 

Kan det være dette som er tilfelle hos deg også BEG?

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg ikke skjønner er at det skal komme luftbobler av den grunn?

Ellers til orientering, har på "landstrøm" og derfor er ikke snakk om spenningsproblem.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er at det skal komme luftbobler av den grunn?

 

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Er enig med deg i at det virker rart med luftbobler når stigerøret er tett. Har en teori om at undertrykket i slangen blir så lavt når pumpa går og røret er tett at det lekker inn luft i koblingene. Hos meg sitter det et filter mellom tanken og pumpa og i tillegg er det en skjøt mellom slangen og stigerøret. Under normale forhold holder dette tett, men plastslangen er kun skjøt med en liten stubbe gummislange som er tredd over og påsatt små slangeklemmer. Fordi både gummien og plasten gir etter vil en ikke få strammet slangeklemmene så mye.

 

Vet ikke om dette er årsaken, men kan ikke komme på noe annet i farten. Hvis alle koblinger er tette og tanken noenlunde full så skal det jo ikke komme noen luftbobler.

 

Lykke til med feilsøkingen.

Link to post
Share on other sites

Hei BEG

 

Har du tatt ut glødepluggen og sjekket den fysisk?

Jeg hadde akkurat samme symptomene på min Mikuni 30MY for et par år siden.

Det viste seg å være glødespiralen som var brent av. I påvente av ny, rettet jeg bare ut noe av spiralen og tvinnet endene sammen, og dette funket fint til jeg fikk den nye.

Forhandleren påsto at hvis man kjører varmeren mye på halv effekt, vil det dannes et belegg på glødetråden slik at den til slutt brenner av.

Vær obs på at hvis du har prøvd å starte noen ganger uten resultat, vil det sannsynligvis være noe diesel i brennkammeret som røyker noe forferdelig når du får fyr. Dette vil gi seg etter en stund.

 

Lykke til!

 

Popeye

Link to post
Share on other sites

Feilen funnet, det var dieselfilteret som var tett. Eneste problem er nå å finne et nytt. Dette er en knøttliten sak som ihvertfall ikke fantes hos Torshov Rek.

 

Takker ellers for tips.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar opp denne tråden igjen - jeg har nå fått liv i Wallas'en, men det kommer en tikkelyd fra den hele tiden når den går. Den varmer og virker tilsynelatende helt fint, men jeg kan ikke huske denne tikkelyden. Noen som har vært ute for noe tilsvarende? Er det pumpa eller hva er det ??

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tar opp denne tråden igjen - jeg har nå fått liv i Wallas'en, men det kommer en tikkelyd fra den hele tiden når den går. . . . . det pumpa eller hva er det ??

Har ikke Wallas varmer men Wallas kokeapparat. Og pumpen der er av en type som skal tikke. Så det er nok helt normalt. Hva var forresten feilen, var det bare overtemperatursikringen som hadde slått ut?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tar opp denne tråden igjen - jeg har nå fått liv i Wallas'en, men det kommer en tikkelyd fra den hele tiden når den går. Den varmer og virker tilsynelatende helt fint, men jeg kan ikke huske denne tikkelyden. Noen som har vært ute for noe tilsvarende? Er det pumpa eller hva er det ??

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Har selv en Wallas 2400, og ja, den tikker den også. Det er pumpa som tikker, det ser du på sugeslangen at parafinen pumpes i takt med tikkelyden.

 

Du har sikkert funnet den lille røde knotten på siden av varmeren, hadde selv flere problemer med at denne slo seg ut og varmeren stoppet, dvs vifta gikk men ingen varme. Årsaken var for krapp bue på slangen rett etter luft uttaket på Wallas'n. Nå har jeg rettet ut slangene og den brenner fint som bare det. Som der er skrevet mye om tidligere i vinter er jo disse varmerne følsomme for spenning. Min starter ikke dersom spenningen begynner å nærme seg 12.0V.

 

Min erfaring er at den har godt av å bli sendt til Wallas for service, det viste seg at den brant med alt for høyt CO2 nivå, selv etter å ha vært hos Herholdt Andersen i Tønsberg på service i 2003.

Spander de 1000 kronene og få nytt liv i varmeren din.

 

Mvh

Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hva var forresten feilen, var det bare overtemperatursikringen som hadde slått ut?

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Godt spørsmål, :confused: jeg har hatt den ute noen ganger og inn på verkstedet, men fikk ikke fart på den. Kjøpte service kit. Byttet glødespiral og vekeputen, satte den på og lot den stå og tikke for seg selv i noen minutter. Plutselig varmet den :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Min erfaring er at den har godt av å bli sendt til Wallas for service, det viste seg at den brant med alt for høyt CO2 nivå, selv etter å ha vært hos Herholdt Andersen i Tønsberg på service i 2003.

Spander de 1000 kronene og få nytt liv i varmeren din.

 

Mvh

Petter

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tja.... nå er denne båten solgt, og den nye eieren kan jo evnt gjøre det til høsten dersom han vil. Nå har jeg skrudd nok på denne Wallasen!! Lovet eieren at den skulle være i orden, det er den, men jeg var litt usikker på dette med tikkelyden, det er antagelig at når båten ligger på vannet så er dett andre lyder som har gjort at jeg ikke har lagt merke til denne tikkinga...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...