Draco 2000HT Startet 4.September.2013 Link til dette innlegget Startet 4.September.2013 I forbindelse med overhaling av en Volvo Penta AQ 171a motor, som vel er samme som 151, bare med doble kammer, så vil ikke motoren starte.... Dette kan jo han mange årsaker, men motoren "manglet" svinghjul, og det ble kjøpt et brukt fra bil. Dette er ganske tykt og har huller for "bankesensor". Det ser ikke helt likt ut som det tegningene i verkstedshåndboka viser. Er det noen som vet noe om dette der ute; kan en teste dette på noen måte ut i fra "bankesensoren"? Motoren er skrudd i båten, så vil helst slippe å ta den ut igjen, for å skifte svinghjul, om dette kan sjekkes på annen måte. Om noen har et slikt svinghjul er det selvfølgelig interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Basert på min skole-kunnskap, så er bankesensoren elektronisk, og skrudd fast på blokka. Dette for å sense tenningsbank, og elektronisk endre tenning/drivstoff for å kompensere. Hullene du ser på svinghjulet vil jeg tro er Drilla ut for å balansere svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Huum; det sitter en sensor bak på blokka og "titter" ned på svinghjulet gjennom et hull i clutch-huset. Dette er ulikt fra f.eks aq140-motoren. De har ulike clutch-hus for svinghjul med ulik tykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Vil tro den "boksen som ser på svinghjulet" er med å styre tenningstidspunk. Der vil spor i svinghjulet styre tennings/innspurt. Det må ting være korrekt for å funke. Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Ja, det må nok være korrekt for å funke, men dette kan jo være korrekt også finnes feilen ett annet sted... Det er derfor jeg lurer veldig på dette svinghjulet kontra det til bil og om det er muligheter for å teste om sensoren får rett signal. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Bruker du tenningsanlegg og eller bensininnsprøytning fra bilmotoren også? Det er ingen bankesensor i bruk på AQ151 og det burde ikke spille noen rolle om det står en slik montert som ikke er koblet til så lenge forgasser og tenningssystem er orginal Volvo Penta. Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Nei; resten er helt originalt volvo penta AQ 171a, ca 1989-90 model med doble forgassere. Dette betyr at også sensoren og clutchuset er originalt, så den må jo gjøre en jobb... Jeg vet ikke om jeg bruker riktig betegnelse, om det heter "bankesensor", men den står altså bak på motoren, øverst på clutch-huset, omtrent der coil var montert på AQ140. Her er det jo et nyere fordelersystem. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Noen banke sensor er det nok ikke, men det kan hende det er tenningsgiver(veivføler), så sant det er elektronisk tenning da, Har du gnist?, hvis ikke kan du evt måle føleren, usikker på om det er en hall giver eller induktiv giver som sitter der, mulig noe andre her kan svare på det! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
kromfelgen Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Det kan se ut til at AQ171 har et annet tenningssystem enn AQ151. På sprengskissen her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744670-30-19023.aspx er det en del deler som ikke finnes på AQ151. Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Takker for tilbakemeldinger! Kan sjekke om det er gnist i kveld. Ja, det er nok eletronisk tenning. Men det må jo være ganske kjent dette; at det er ulike svinghjul på volvo bilmotorer også, antagelig pga sensor da? Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Du har antagelig et 60-2 svinghjul fra en f motor. Altså opphold på 2 hull et sted på ringen. Dette kommer fra en bil med lh innsprøyting, og passer ikke på renix tenningsystemet du antagelig har på din aq171. På volvo bil motorer ble vel renix tenning brukt på b200k. Disse svinghjulene har ca 40 hull Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Renix svinghjul er forresten et 40-2-2. Dvs 2 opphold på 2 hull 180 grader ovenfor hverandre. Event får du dette svinghjulet på ebay for 100 dollar. Husk å montere det korrekt i forhold til øvre dødpunkt Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Takker så mye for tilbakemelding! Det er gnist på pluggen. Dette er et spor videre; jeg må vel ha alt fra hverandre igjen da... Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 14.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Nå har jeg endelig fått tak i det originale svinghjulet fra forrige eier. Skal nå til med å splitte motor fra clutch-hus og skifte ut det uoriginale. Hvordan er jeg sikker på at det monteres korrekt etter øvre dødpunkt, jamfør "bmwpat" over? Det er ingen merker på svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Det skal være en styretapp på veiven, og et tilvarende hull i svinghjulet. Skal ikke være mulig å montere dette feil. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Draco 2000HT Svart 14.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Neei, det er det vel ikke? Se vedlagt bilde. Fant følgende for Volvobilmotor på nettet, men det er nok ikke helt likt...: "Før motor monteres er det viktig å forsikre seg om at svinghjulet er montert riktig, blir det feil kommer du aldri til å få start + at det er mye jobb å fikse det, itillegg til at det er vanskelig å sjekke at det satt feil uten å ta av girkasse. Svinghjulssensoren sender et signal til hjernen når oppholdet i hullene passerer sensor, disse skal passere 90" før cyl.1 er på topp. Bruk reimhjulet i front for å få motoren i Øvre død punkt på syl.1, dvs at hakket på reimhjulet skal stå mot 0 merke på plastdekselet. Monter så svinghjulet med oppholdet i hullingen mot starteren (90" mot sensoren), Så monteres selve føleren. OBS, husk "locktite" på svinghjulsboltene, løsner svinghjulet kan du miste beina." Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Takker så mye for beskrivelse! Har telt hull og det er 40-2-2. Da står bare igjen å finne T.D.C. for 1. sylinder... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.