Jump to content

Kartsystem for jordomseiling.


ailuwest

Recommended Posts

Hei.

 

Planlegger jordomseiling til neste år, og i den forbindelse lurer jeg på hvordan kartsystem jeg skal ha. Tenker da i forhold til at jeg må ha kart for hele verden. Så vidt jeg har sett, så må man drive å kjøpe kart til en kartplotter, og ser for meg prisen for å kjøpe kart for "hele verden" kommer til å bli ganske høy. Alternativet er vel PC, men hvor får jeg tak i sjøkart, og hvordan kobler jeg dette oppimot GPS?

 

Setter pris på svar.

Link to post
Share on other sites

Open CPN er vel ett bra (og gratis) alternativ for Pc.

Du kan bruke flere typer kart på den, så det skal vi nok få tak i.

 

GPS kan du bruke eksisterende GPS i kartplotter/VHF eller annet du har ombord og koble til via NMEA083.

Du kan da også ta inn feks AIS data og vise i kartet på samme måte.

Du kan også laste ned Grid filer og vise været i kartet.

 

Har du ikke GPS fra før kan du kjøpe ekstern GPSmouse eller liknende og koble til via USB

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du kan jo installere en gratis PC/MACprogramvare som kartprogram men kartene må du jo fortsatt kjøpe om du vil ha oppdaterte og lovlige kart.

 

Alternativt er papir, brikker eller Ipad-opplegg.

 

Nå kjenner jeg ikke brikkesystemene til alle kartplottere men nyere raymarine som jeg har kan man kjøre Silverkart på og da får du store kart for en rimelig penge men de er lite detaljerte.

De kan så evnt kombineres med papir. Men ærlig talt så er det få som seiler rundt med papirkart på langtur, det blir rett og slett for mye å drasse rundt på.

 

Uansett så bør du ha noe redundans på langtur. En håndholdt GPS og overseilingskart for verden er greit å ha liggende til nødstilfeller der lynet slår ned

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har ikke vært på jordomseiling men vi har seilt et stykke.

 

Vårt oppsett var kartbrikker Navionics til plotteren, navionics på en Ipad for europa,UK,Karibien og europa på 2 iphoner. I tillegg kartprogram og kart på et par MACer og en PC (sistnevnte tok fort kvelden noe som ikke var uventet). i tillegg har vi en oldstyle GPS som gir koordinater samt endel papirkart liggende godt gjemt. Papirkart rørte vi ikke på 12000nm.

 

Ipad er fint til planlegging, Iphone ubrukelig til kanskje nødsfallnavigasjon, brikker til plotter er fint og vi har lett solgt alle utenom karibien/USA til samme pris som vi ga for de så selv om det er kostbart i innkjøp så kan det muligens omsettes underveis eller etter endt tur.

 

Kart på PC og OpenCPN osv er fint det men skjørt og kartene er ikke gratis der heller


Så har vel alle Raymarine plottere WorldWide kart intergert. Eneste er at de ikke viser dybde dypere enn 10 meter..

De såkalte SILVERkartene, men det er ikke worldwide, de er europa, eller valgfritt f.eks US osv så man trenger vel et par av de brikkene. De viser ikke dybder over 10meter og detaljene er også mindre enn på en skikkelig brikke, men det er navigertbart for all del.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye er det snakk om, om man skal ha kart som er gode nok for jordomseiling, for "hele verden" (utenom der hvor det er kaldt og farlig å seile), tenker nå seiltur over Altanteren og Stillehavet, til henholdsvis kartplotter og PC? Trenger bare ca pris.

Redigert av ailuwest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...