Jump to content

Shine opp X-99

sblangga

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nettop gått til innkjøp av en eldre x-99.

Denne har ligget ute i et par år, uten noe salgs beskyttelse.

Nå står den inne i ett telt for vinteren, og jeg tenkte jeg skulle shine den opp. Har derfor noen spørsmål til dere.

Gelcoaten har blitt litt gul, så jeg lurer på om det er noen måter å få denne hvit igjen, uten at man trenger masse vann.

Båten står som sagt inne, og det er flere båter som står i nærheten. Derfor ikke veldig populært med syreprodukter o.l.

Tenkte jeg skulle få alt hvitt, det vil også si hele dekket(som kunn er sann rugle antiskli overflate.)

Noen som har noen smarte triks?

Jeg skal også skrape av alt bunnstoffet, men dette er etter det jeg forstår enklest når det er skikkelig kaldt.

Alt elektrisk og sann tenkte jeg også å ta, men det venter jeg med til seinere.

Mvh Stian

Hvis det e en typisk 80 tidlig 90 talls båt, har den vel aldir vært hvit? Mer besj? Men det er bare å skaffe seg en god polerings masking og gå igang med rubbing.. Autosol funker bra..

Når det gjelder bunnstoff kan jeg anbefale å få tatt det værste med kalkblåsing.. Blir nok pussing etter at det værste e tatt..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Sann! Da er båten vasket over, og at det grønne, sorte og andre uhumskheter er borte. Det meste ihvertfall :worry:

Den har som sagt lagt ute, ved siden av en vei i 3 år, så det var veldig mye svart, også veldig svarte spor der tau hadde ligget.

Nå begynner den ihvertfall å bli hvitere :clap::smiley:

Legger ved noen bilder av gliset :thumbsup:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Som dere ser har jeg nok å gjøre i vinter =)

Kommer bilder av interiøret når jeg har fått vasket over dette skikkelig også.

Tips og innspill mottas med åpene armer.

Når jeg har gått over skroget har jeg nesten ikke funnet noen sår og skader. Det eneste er i baugen, der det er noen hakk.

Hvordan burde jeg gå frem for at disse skal bli "usynlig" sann i forhold til farge osv. ??

bilde

Jo takk! gleder meg masse til å få denne på vannet til våren. Jeg kjørte også forbi denne hver dag, og syntes det var feil at den bare stod der. Så jeg gikk inn og spurte om pris =)

• 4 uker senere...

Da er skipet skrapet og klar for ny primer =)

Hadde på 3M sin sitrus rens som gjorde det MYE lettere å skrape av bunnstoffet som var der.

bilde

bilde

Fant ett par sår under vannlinjen. Hva er beste måten å fikse dette på?

Har også begynt å se på motoren, Det er en buck dv10 lsme i båten, og har bestilt ny eksos albu, impeller og en "ventil" til åndingen.

På denne motoren ser det ut som at det har vært endel "hjemmemekk", så tenkte jeg skulle få gjort den skikkelig istand igjen.

bilde

Tenkte jeg skulle ha en service på varmeren som sitter i båten, det er en wallas 3200 tror jeg den heter.

Hva er det som trengs for dette?

Tenkte jeg skulle ha en service på varmeren som sitter i båten, det er en wallas 3200 tror jeg den heter.

Hva er det som trengs for dette?

Om den tenner og brenner uten å sote, så trenger du ikke gjøre noe med den bortsett fra å starte den 1-2 ganger i mnd.

Utover dette så er et servicesett (glødetråd+pakninger+veke) som er de mest vanlige delene som trengs å skiftes på denne varmeren.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...