Guest Avmønstret# Startet 5.September.2013 Link til dette innlegget Startet 5.September.2013 Har en mørkeblå pyntestripe langs hele skroget. Den er ganske stygg, dvs har mang riper. Tenkte på å få tak i lakk i rett farge og finpensle i striper for å få den litt penere, i allefall på avstand :-) Oppdaget da til min store overraskelse at stripa er foliert. Dette er en båt fra tidlig 80 tall og stripa ser egentlig ut til å være original, i alle fall har andre båter av samme type samme type stripe. ----------- Så hva gjør man? Å begynne å lakke striper blir jo bare griseri om jeg ender med å foliere den på nytt. Vurderer å fjerne hele greia og la båten være hvit frem til den evt. folieres på nytt. Syns stripa kler båten, men kanskje den ser helt grei ut uten også? Båten ser sånn ca sånn ut med stripe. Vil den bli stygg som helhvit?: Så er det frem med sitrusrensen og dra av? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Vi har lagt ny på vår båt og det er et firma her som lager på bestilling. Enkelt å skift på våren. Skal man reparere må man ha noe ekstra tape av orginalen og legge over skaden. Det blir gjerne som så. Å lakke er et alternativ men krever mye for å få det fint. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Enig med pettersand, Ny folie er nok enklest. Å legge maling i stripene i folien tror jeg ikke blir noe særlig. Mulig malinga løser opp limet og da blir det bare vondt verre. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hakkannen Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Båten blir nok ikke stygg uten stripa, men stripa er med på å gjøre båten synsmessig lavere. En i havna har foliert båten, vet han teiper over riper med ny folie han klipper til. De nye bitene dekker over ripa med om lag en cm, så noen steder er da folien lagt i to lag. Fungerer visstnok best om fargen er mørk, er den lysere vil de to lagene bli mørkere enn området rundt. Lappingen sees godt om man står nærme båten, men knapt synlig på noen meters avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Takk for tilbakemeldinger :-) Får se hva som skjer. Ser mer shabby ut med ripete og stygg stripe enn uten stripe tenker jeg. Samtidig er jo helhvit båt litt kjedelig.... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Hva med rubberspray? Virker som dette fester seg på det meste.. Får du ny ripe er det bare å spraye på litt nytt der ripen er.. Jeg har ikke prøvd det ennå, men ser enkelt ut å bruke.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Havgap Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Prøv å søk etter leverandører i Sverige, jeg tror at litt større leverandører kan ha målene på stripåer/dekaler til ulike modeller. Se f.eks. http://lrdesign.se/dekalertexttillbat-c-92.html?osCsid=eb085c1ecb6bd1db9f5ee04a3e4415c4 Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Sparker litt liv i dette temaet igjen:-) Er det noen som vet om pyntestripene som er over vannlinjen på Princess er lekkert eller foliert? (V42 -2004) Min begynner å bli litt slitt og "krakkelert" og jeg kunne tenke meg å få den tip topp igjen:-) Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Jeg har også en bred foliert stripe på båten.Denne er full av riper så jeg tenkte å fjærne den.Isteden for å leie inn noen til å sette på ny tenkte jeg først å prøve meg med plastidipp selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Var ikke klar over dette produktet, men har nå lest litt om det, og det virker lovende :-) Det vil vel i såfall holde både om det er lakkert eller foliert:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Har brukt Plastidip på blant annet påhengsmotorene (slik at de ikke skal friste tjuvpakk for mye). Har også brukt gummimalingen på bilfelger og diverse andre småting. Tåler godt støt (som i steinsprut og slag fra gjenstander), men ikke like godt "rivningsslitasje" som gnikking inntil noe. Tenker at på skutesiden vil man kunne oppleve at Plastidipen river seg løs om man har fendrer eller lignende som ligger inntil og gnikker. Kommer laget med Plastidip utenfor områder med direkte gnikking vil jeg tro den kan holde en stund, har tålt sjøspøyt, vind og vær godt på motorene hos meg. Når det gjelder motorene merket jeg fort at Plastidip ikke tåler bensin, da bare renner gummien av underlaget. Erfarer med dette at Plastidip er en ypperlig overflatebehandling til sitt bruk, men at den ikke er et vidundermiddel som passer til alt, den har sine begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post
Makiki 4 Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Jeg fjernet stygg, ripete vannlinjetape med varmepistol. Ny tape i samme farge og bredde fikk jeg hos et dekorfirma for en rimelig penge. Da jeg monterte den nye, skråskar jeg den sammen med den gamle for å få en pen skjøt. Etter en sesong er det fortsatt bra. Skjøten synes nesten ikke. Jeg sørget naturligvis for å få litt extra tape for senere reparasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Sotrabuen Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Må komme meg ut å finne ut om den er lakkert eller foliert:-) dette er original stripen på en P V42. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Tro denne stripen er originalt lakkert, det er den på min i alle fall. Norsk Båtsenter skaffer riktig 2-k maling/farge fra en lokal leverandør i Bergen, og så er det bare å maskerer og rulle på. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Sotrabuen Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Supert. Takk skal du ha Ludde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.